Komisji ds. Polityki Spójności Terytorialnej COTER
23 lutego w Komitecie Regionów miało miejsce pierwsze w tym roku posiedzenie Komisji ds. Polityki Spójności Terytorialnej COTER, w którym wziął udział Marszałek Województwa Podlaskiego Pan Janusz Krzyżewski.
Marszałek Województwa Podlaskiego-Pan Janusz Krzyżewski
w czasie posiedzenia Komisji COTER w Komitecie Regionów
Każdego roku Komitet Regionów odbywa pięć sesji plenarnych, podczas których określa swoją ogólną politykę i wydaje opinie. Członkowie Komitetu przydzielani są do specjalistycznych "komisji", których zadaniem jest przygotowywanie sesji plenarnych. Jedną z sześciu takich komisji jest COTER.
Program prac komisji COTER na rok 2006
Program prac komisji COTER na rok 2006 opiera się na Programie legislacyjnym i programie prac Komisji Europejskiej na rok 2006 oraz na Rezolucji KR-u w sprawie jego priorytetów politycznych na rok 2006.
Komisja ds. Polityki Spójności Terytorialnej (COTER) jest odpowiedzialna za następujące dziedziny::
- spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna,
- fundusze strukturalne,
- współpraca terytorialna,
- planowanie przestrzenne,
- polityka miejska,
- transport i transeuropejskie sieci transportowe.
1. PRACE KONSULTACYJNE
Spośród głównych priorytetów wskazanych przez Komisję Europejską na rok 2006 solidarność stanowi jeden z głównych obszarów kompetencji komisji COTER. Celem działań podjętych w tym zakresie jest rozwój „spójnej Unii, uznającej wspólną odpowiedzialność i wzmacniającej dobrobyt”. Komisja COTER skoncentruje się również na potrzebie zapewnienia większego bezpieczeństwa, szczególnie w sektorze transportu.
Komisja COTER będzie przyczyniać się do osiągnięcia celu solidarności poprzez szeroko zakrojoną debatę dotyczącą reformy polityki spójności, tak aby osiągnąć największą możliwą zgodność między europejskimi politykami sektorowymi, które mają silne oddziaływanie terytorialne i stawiają sobie cel spójności.
Wytyczne do debaty w ramach działalności konsultacyjnej komisji COTER będą następujące:
1.1 Ukończenie reformy polityki spójności
Komisja COTER będzie ściśle monitorować ostateczne etapy procesu decyzyjnego dotyczącego nowych uregulowań w sprawie funduszy strukturalnych.
Opóźnione rozpoczęcie okresu programowania w wyniku przedłużonych negocjacji między Państwami Członkowskimi doprowadzi do trudności i niestabilności finansowych na szczeblu lokalnym i regionalnym UE.
Będziemy ściśle nadzorować wdrażanie celu europejskiej współpracy terytorialnej, szczególnie w odniesieniu do zdefiniowania kwalifikujących się obszarów, uproszczenia procedur administracyjnych i spójności działań z wytycznymi europejskimi. Będziemy więc popierać przyjęcie nowego instrumentu prawnego, jakim jest „Europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej”, który będzie faktyczną wartością dodaną do inicjatyw współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi.
Zgodnie z tym, co stwierdzaliśmy w naszym wcześniejszym stanowisku, będziemy nalegać, aby przyszłe programy finansowane z funduszu strukturalnego obejmowały takie kwestie jak odnowa miast, ubóstwo w społeczeństwie, restrukturyzacja gospodarki oraz transport publiczny. Każda z tych kwestii koncentruje się na regionach miejskich.
Komisja COTER podkreśli również rolę usług użyteczności publicznej we wzmacnianiu spójności terytorialnej i społecznej oraz w zwiększaniu konkurencyjności gospodarki europejskiej.
1.2 Rozwijanie TEN-T i wdrażanie bezpiecznej europejskiej polityki transportowej: intermodalność, bezpieczeństwo i finansowanie
Komisja COTER jest przekonana, że rozwijanie infrastruktury transportowej jest ważnym narzędziem integracji europejskiej, gdyż ułatwia handel, który jest źródłem wzrostu gospodarczego, przyczynia się do spójności terytorialnej i tworzy Europę, która jest blisko ludzi. Znalezienie właściwej równowagi między różnymi formami transportu jest niezbędnym warunkiem zrównoważonego rozwoju TEN-T, w szczególności co się tyczy likwidacji „wąskich gardeł” i brakujących ogniw w obecnych głównych osiach TEN-T oraz – aby zapobiec powstawaniu nowych – rozbudowy głównych transeuropejskich osi transportowych do krajów i regionów sąsiadujących z UE. Gospodarka europejska nigdy nie zrealizuje w pełni swojego potencjału, jeśli będzie powstrzymywana przez przeciążenia w transporcie, telekomunikacji i sieciach energetycznych. Koncentracja na tych niedoskonałościach na skalę międzynarodową jest jedynym sposobem na połączenie rozszerzonej Europy i na poprawę spójności terytorialnej. Biorąc to pod uwagę, opłaty za infrastrukturę transportową będą stanowić jedno z głównych zagadnień legislacyjnych.
Komisja COTER podziela opinię Komisji, że istnieje szczególna potrzeba ogólnej polityki morskiej, która będzie miała na celu rozwinięcie udanej gospodarki morskiej. Gospodarka ta musiałaby opierać się o równowagę środowiska oraz o najlepsze wyniki w dziedzinie badań, technologii i innowacje dotyczące morza. W odniesieniu do trzeciego pakietu bezpieczeństwa morskiego będzie mieć miejsce wszechstronna i szczegółowa procedura konsultacyjna. Zgodnie z priorytetami KR-u podkreślamy potrzebę utworzenia dynamicznego sektora morskiego, opartego o zasady rozwoju zrównoważonego, wymagając zarazem, aby w pełni uznany został i wbudowany do nowej polityki UE wkład władz lokalnych i regionalnych w zarządzanie zasobami morskimi.
Bezpieczeństwo systemów transportowych jest podstawowym problemem operatorów transportu i głównych zainteresowanych, takich jak władze publiczne i pasażerowie, zaś niedawne zamachy terrorystyczne przypominają nam o potrzebie zwiększonej koncentracji na bezpieczeństwie systemów transportu w całej UE.
COTER będzie współpracował z Komisją w sprawie zaplanowania i realizacji działań transgranicznych, które będą się wiązać z aktywnym uczestnictwem regionów przygranicznych oraz w sprawie usprawnienia współpracy między nowym Funduszem Solidarności a funduszami strukturalnymi, równolegle z rozwijaniem unijnego mechanizmu obrony cywilnej.
2. DZIAŁANIA UZUPEŁNIAJĄCE PRACE KONSULTACYJNE
2.1 Imprezy i konferencje
Bruksela, wiosna 2006, Rozwój zrównoważony w miastach
We współpracy z DG REGIO, prezydencją austriacką i Parlamentem Europejskim i jako wynik naszych działań dotyczących wymiaru miejskiego funduszy strukturalnych (obecna opinia Michaela Haüpla, CdR 38/2006 COTER-IV-001).
Bruksela, 9-12 października 2006 r., Open Days – czwarta edycja: „Inwestowanie w regiony i miasta w Europie”
Po wielkim sukcesie „Europejskiego tygodnia regionów i miast – Open Days”, zorganizowanego w 2005 r., we współpracy w DG REGIO odbędzie się nowa edycja tej imprezy, a wezmą w niej udział biura i podmioty regionalne. Skoncentruje się na głównych wydarzeniach dotyczących nowej polityki spójności, a w szczególności na wyzwaniu, jakie stanowi inwestowanie w zasoby regionów i miast.
Na późniejszym etapie podjęta zostanie decyzja co do zewnętrznego spotkania i seminarium.
2.2 Współpraca międzyinstytucjonalna
Komisja COTER będzie w dalszym ciągu zacieśniała swoją współpracę z innymi instytucjami europejskimi, a w szczególności z Radą i Parlamentem Europejskim, co będzie istotnym warunkiem zapewnienia odbioru poglądów i zaleceń KR-u.
Dzięki umowie o specjalnej współpracy między komisjami COTER i REGI w Parlamencie Europejskim będziemy w dalszym ciągu zabiegać o dobre kontakty między członkami KR-u a deputowanymi do Parlamentu Europejskiego, w szczególności poprzez ich wzajemne zaangażowanie w spotkania i imprezy.
W dalszym ciągu będą również mieć miejsce spotkania i wymiana poglądów między sprawozdawcami z KR-u i Parlamentu.
W dziedzinach wspólnych zainteresowań z EKES-em, w szczególności w dziedzinie usług transportowych, komisja COTER będzie kontynuować owocną współpracę.
2.3 Współpraca z organizacjami przedstawicielskimi
W ramach debaty dotyczącej reformy polityki spójności komisja COTER postanowiła ściśle współpracować z głównymi europejskimi i krajowymi stowarzyszeniami władz lokalnych i regionalnych. Współpraca z przewodniczącymi tych organizacji będzie trwać w trakcie nadchodzącego roku.