Urzędy skarbowe przyjmują wnioski o zwrot VAT w budownictwie
Podatnicy, którzy zamierzają ubiegać się o taki zwrot mogą ze strony internetowej Izby Skarbowej w Białymstoku www.is.biaman.pl pobrać z niej specjalny przewodnik „Zwrot VAT w budownictwie krok po kroku”.
Znajduje się tam Ustawa o zwrocie niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowych poniesionych od 1 maja 2004 roku do 31 grudnia 2004 roku, obwieszczenie zawierające wykaz materiałów, których zakup uprawnia do uzyskania zwrotu, przewodnik „Zwrot VAT w budownictwie krok po kroku”, a także wniosek do pobrania i wypełnienia.
Uprawnionymi do uzyskania takiego zwrotu są osoby fizyczne, które:
1) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją polegającą na:
§ budowie budynku mieszkalnego;
§ nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
§ remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
2) poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
3) poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, na które po dniu 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7% na 22%,
4) nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w związku z inwestycjami wymienionymi w pkt 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem,
5) posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy – Prawo budowlane albo tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego (szerzej o tytule prawnym w dalszej części),
6) posiadają pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagającej takiego pozwolenia.
Zwrot VAT w budownictwie będzie więc jakoby „przedłużeniem ulgi budowlanej”, która skończyła się z końcem 2005 roku. Urzędy skarbowe w województwie podlaskim prognozują, że tylko w bieżącym roku może do nich trafić aż 220 tys. wniosków. To bardzo dużo, zważywszy na fakt, że do obsługi akcji urzędy skarbowe nie otrzymały dodatkowych etatów, obsługa wniosków jest bardzo pracochłonna, a w pierwszych czterech miesiącach roku akcja będzie się pokrywać z akcją rozliczania PITów. Niemniej urzędy skarbowe dołożą wszelkich starań, żeby akcja zwrotu VAT w budownictwie przebiegała sprawnie.
Podatnicy muszą jednak pamiętać o kilku istotnych sprawach. Po pierwsze szybsze złożenie wniosku nie zaowocuje, tak jak w przypadku rozliczania PITów, szybszą wypłatą pieniędzy. Urzędy będą wypłacały zwrot najprawdopodobniej tuż przed upływem 6-miesięcznego, ustawowego terminu, w którym pieniądze muszą znaleźć się na kontach wnioskujących podatników. Długo potrwa bowiem weryfikacja wniosków i dołączonych do nich faktur.
Pamiętać również należy, że odliczenia można stosować tylko w stosunku do materiałów, które zastosowane zostały do budowy lub remontu budynku mieszkalnego. Nie można więc wnioskować o zwrot VATu za materiały wykorzystane do budowy np. budynków gospodarczych.
Ponadto, namawiamy podatników do rzetelnego sporządzania wniosków i kompletowania załączników. W przypadku braku jakiegokolwiek wymaganego dokumentu urząd skarbowy będzie bowiem miał obowiązek wezwania do uzupełnienia tego braku, a to z kolei przesunie w czasie 6-miesięczny termin, w którym pieniądze zostaną zwrócone.
Wniosek o zwrot VAT powinien zawierać, co najmniej:
§ imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa - obojga małżonków,
§ wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek,
§ rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, tj. wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych w związku z:
- budową budynku mieszkalnego,
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
§ rok rozpoczęcia inwestycji,
§ wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków w związku z inwestycjami wymienionymi wyżej,
§ kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z przepisami ustawy,
§ oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę,
§ wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu,
§ podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta pozostaje w związku małżeńskim, obojga małżonków.
Więcej szczegółów można znaleźć w broszurze informacyjnej „Zwrot VAT w budownictwie – krok po kroku”.
Radosław Hancewicz
Rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku
rha@pd.mofnet.gov.pl
www.is.biaman.pl