Mazowiecka S8 - są decyzje, wycinka już w grudniu
Jest już komplet zezwoleń na realizację mazowieckich odcinków drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa aż do granicy województw mazowieckiego i podlaskiego (razem 38,5 km). Wybrani zostali też wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty. Rozpoczęcie prac planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
3 grudnia wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa do istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Trzy dni wcześniej – 30.11 – wydał też ZRID na realizację odcinka od obwodnicy Ostrowi do granicy województwa.
Obu dokumentom nadany został rygor natychmiastowej wykonalności. Tym samym z dniem wydania decyzji nieruchomości przeznaczone pod drogę przechodzą na własność Skarbu Państwa. Mazowiecki Urząd Wojewódzki będzie prowadził procedurę odszkodowawczą.
Oferty wybrane
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych pozwala na podpisanie - z początkiem przyszłego roku - umów z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty na budowę mazowieckiej części S8 (pozostał jeszcze czas na odwołania) . A oferty zostały wybrane przez białostocki oddział GDDKiA, który przygotowuje i ma realizować tę inwestycje na mocy zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad :
– w dniu 23 listopada dla odcinka realizacyjnego Ia Wyszków - węzeł Poręba (z węzłem) – najkorzystniejsza oferta firmy SKANSKA S.A., 334,7 8 mln zł.
- również 23 listopada dla fragmentu II Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej – granica województw mazowieckiego i podlaskiego – najkorzystniejsza oferta firmy POLAQUA Sp. z o.o., 248,89 mln. zł.
- w dniu 2 grudnia dla odcinka Ib węzeł Poręba – Obwodnica Ostrowi Mazowieckiej – najkorzystniejsza oferta Konsorcjum: PORR Polska Infrastructure S.A. i UNIBEP S.A., 404,46 mln zł.
Co i kiedy powstanie
Droga ekspresowa S8 ma mieć - na całej długości od Wyszkowa po Białystok - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę. Na odcinkach mazowieckich o łącznej długości 38,5 km przewidziano budowę 7 węzłów drogowych, rozbudowę istniejących dróg w zakresie inwestycji, budowę dróg dojazdowych, punktów kontroli pojazdów, ekranów akustycznych oraz niezbędnej infrastruktury technicznej.
Niezbędna wycinka drzew kolidujących z projektowaną drogą ruszy prawdopodobnie jeszcze w grudniu tego roku (na terenach administrowanych przez Lasy Państwowe). Na pozostałych obszarach prace podejmą już wykonawcy, z którymi podpisanie umów na realizację zadań planowane jest na pierwsze miesiące 2016 roku.
Rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie wówczas w II kwartale przyszłego roku, a inwestycja prowadzona będzie przez 22 miesiące (do tego należy doliczyć okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca w których prac można nie prowadzić). Mazowieckim fragmentem S8 powinniśmy pojechać w drugiej połowie 2018 roku.
Za: GDDKiA Białystok