Dodana: 6 wrzesień 2015 09:36

Zmodyfikowana: 6 wrzesień 2015 09:37

Uroczyste otwarcie przejścia drogowego na granicy polsko-białoruskiej w Połowcach

Minister Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki, Dyrektor Biura Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy Roland Python, a także ambasador Republiki Białoruś Aleksandr Averyanov uczestniczyli dziś, 4 września br. w uroczystym otwarciu po modernizacji przejścia drogowego w Połowcach.

Ilustracja do artykułu 20150904113729__MG_5872_resized_0.JPG

W uroczystości wzięli również udział Przewodniczący Sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych Robert Tyszkiewicz, wojewoda podlaski Andrzej Meyer, Marszałek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko, wicemarszałek Maciej Żywno, samorządowcy i szefowie Służby Celnej i Straży Granicznej.

***

Drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka funkcjonuje od 6 grudnia 1993 roku. Do 20 grudnia 2007 roku odprawy celno – paszportowe odbywały się po stronie Republiki Białoruś. Po wejściu Polski do Strefy Schengen odprawy służb granicznych
i celnych RP przeniesione zostały na stronę polską. Po stronie polskiej od 21 grudnia
2007 roku stworzona została tymczasowa infrastruktura, umożliwiająca prowadzenie odpraw polskim służbom granicznym. 1 kwietnia 2015 roku na drogowym przejściu granicznym
w Połowcach rozpoczęto odprawy w ruchu rozszerzonym, nastąpiła zmiana
statusu przejścia granicznego z bilateralnego – osobowego na międzynarodowe. Obecnie, oprócz samochodów osobowych, granicę przez to przejście przekraczać mogą samochody ciężarowe do 7,5 tony oraz autokary.

Dotychczasowe drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka znajdujące się przy drodze krajowej Nr 66 zajmowało obszar o powierzchni 650 m2 i osiągało przepustowość około 500 samochodów osobowych w obu kierunkach. Na terenie przejścia znajdowało się 13 obiektów kubaturowych: kontenery wartowni (na wjeździe do RP i wyjeździe z RP), kontener odprawy paszportowej, kontener odprawy celono-paszportowej, namiot kontroli szczegółowej samochodów, kontener odpraw i kontener socjalny Straży Granicznej, kontener odprawy celnej, pawilony administracyjne Straży Granicznej i Oddziału Celnego, kontener kierownika Oddziału Celnego, pawilon administracyjny Sekcji Obsługi Przejść Granicznych, kontener sanitarno-socjalny.

Podczas opracowanej w 2007 roku koncepcji rozbudowy infrastruktury granicznej przewidziano usytuowanie przejścia granicznego na powierzchni 18 ha. W ramach realizacji inwestycji przewidziana została budowa pełnej infrastruktury odpraw ruchu osobowego, towarowego i pieszego z założeniem przepustowości w obu kierunkach 200 samochodów ciężarowych, 2000 samochodów osobowych oraz 50 autokarów.

Środki finansowe na realizację tego przedsięwzięcia w kwocie ok. 178 mln zł pozyskano z czterech źródeł finansowych tj.:

  • Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013  PL-BY-UA w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa – 21 mln zł.
  • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy – wartość projektu 61 mln zł.
  • Funduszu Granic Zewnętrznych (alokacja 2010 i 2012)  - wartość dwóch projektów – 3,3 mln zł
  • Środków budżetu państwa – 92,7 mln zł.

Zrealizowany zakres rzeczowy poszczególnych źródeł finansowych obejmował                     w ramach:

  • Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013  PL-BY-UA – budowę budynku głównego, budynku kontroli szczegółowej – 2szt, pawilonów odpraw celnych samochodów osobowych – 2 szt., pawilonów wartowników oraz wiat –
    2 szt.,
  • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy – budowę budynku usługowego, budynku administracyjnego, pawilonów odpraw celno – paszportowych samochodów ciężarowych, budynku kontroli szczegółowej ruchu pieszego, wiat, budowę sieci i infrastruktury zewnętrznej z obiektami towarzyszącymi (stacje transformatorowe, kablowe linie zasilające i oświetlenie terenu, zewnętrzna sieć cieplna, kanalizacja teletechniczna). Zrealizowano również roboty drogowe wraz z wygrodzeniami wewnętrznymi, ogrodzenie terenu, zakupiono zestawy informatyczne, bramki radiometryczne, urządzenie RTG do prześwietlania, wagi dynamiczne i wagę statyczną.
  • Funduszu Granic Zewnętrznych – wybudowano zbiornik retencyjno – rozsączający wraz z połączeniem z już istniejącą kanalizacją deszczową oraz zbiornik przeciwpożarowy, studnię wierconą, wodociąg gospodarczy z układem pompowo – hydroforowym oraz sieci teletechniczne.
  • Środków budżetu państwa – opracowano koncepcję programowo – przestrzenną, dokumentację projektowo – kosztorysową, wykupiono grunt pod budowę placówki, przeprowadzono wycinkę drzew, wybudowano kanalizację sanitarną. Wybudowano również: pawilon wartownika, budynek przewodników psów służbowych, budynek garażowy, wiaty nad budynkami oraz wieżę antenową. Zrealizowano przyłącza kanalizacji deszczowej do budynków i wiat oraz przyłącza sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do budynków. Zrealizowano część robót drogowych który obejmował wykonanie: ciągów jezdnych, ciągów pieszych, parkingów, terenów zielonych, utwardzenie skarp oraz wykonanie przepustów pod sieci teletechniczne i energetyczne.

Dzięki rozbudowie infrastruktury przejścia granicznego Połowce-Pieszczatka nastąpiło ograniczenie nielegalnych przekroczeń granicy, zwiększenie bezpieczeństwa na granicy państwowej oraz zapewnienie dodatkowego bezpieczeństwo dla państw wspólnoty oraz tych, których dotyczy porozumienie z Schengen, jak np. Szwajcaria. Przyczyni się do zniwelowania różnic społeczno-ekonomicznych między Polską a innymi, bardziej rozwiniętymi państwami Unii Europejskiej, między województwem podlaskim, a innymi, bardziej rozwiniętymi regionami Polski. Biorąc pod uwagę mieszkańców terenów sąsiadujących z przejściem, wpłynie pozytywnie na: poczucie bezpieczeństwa, zatrudnienia i jakość wykonywanej pracy, poprawiając warunki i standard życia

Jednocześnie modernizacja i rozbudowa dróg dojazdowych do przejścia, zmniejszy ryzyko kolizji i wypadków. Poprawie ulegnie międzynarodowa komunikacja drogowa w relacji Polska – Białoruś – Rosja.

 

W dniu 04.09.2015 r. wszystkie nowowybudowane obiekty drogowego przejścia granicznego w Połowcach zostaną udostępnione służbom granicznym w celu wykonywania  skutecznej kontroli granicznej.

 

Projekt ‘Wkład w poprawę przepustowości i kontroli drogowego przejścia granicznego w Połowcach” KIK/74 będzie nadal kontynuowany. Zgodnie z ostatnio podpisanym Aneksem nr 4 z dnia 31 sierpnia 2015 roku termin rzeczowej realizacji projektu  został wydłużony do 30 listopada 2016 roku, a rozszerzony zakres rzeczowy obejmuje:  projekt i budowę lądowiska dla helikopterów, budowę zabezpieczeń bioasekuracyjnych przejścia w tym: projekt, budowę i wyposażenie izolatorium, a także wyposażenie pasa dezynfekcyjnego. Niniejsze działania będą realizowane niezależnie od przekazania obiektów służbom granicznym, które odbędzie się w dniu  04.09.2015 r.

 

Drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka funkcjonuje od 6 grudnia 1993 roku. Do 20 grudnia 2007 roku odprawy celno – paszportowe odbywały się po stronie Republiki Białoruś. Po wejściu Polski do Strefy Schengen odprawy służb granicznych
i celnych RP przeniesione zostały na stronę polską. Po stronie polskiej od 21 grudnia
2007 roku stworzona została tymczasowa infrastruktura, umożliwiająca prowadzenie odpraw polskim służbom granicznym. 1 kwietnia 2015 roku na drogowym przejściu granicznym
w Połowcach rozpoczęto odprawy w ruchu rozszerzonym, nastąpiła zmiana
statusu przejścia granicznego z bilateralnego – osobowego na międzynarodowe. Obecnie, oprócz samochodów osobowych, granicę przez to przejście przekraczać mogą samochody ciężarowe do 7,5 tony oraz autokary.

Dotychczasowe drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka znajdujące się przy drodze krajowej Nr 66 zajmowało obszar o powierzchni 650 m2 i osiągało przepustowość około 500 samochodów osobowych w obu kierunkach. Na terenie przejścia znajdowało się 13 obiektów kubaturowych: kontenery wartowni (na wjeździe do RP i wyjeździe z RP), kontener odprawy paszportowej, kontener odprawy celono-paszportowej, namiot kontroli szczegółowej samochodów, kontener odpraw i kontener socjalny Straży Granicznej, kontener odprawy celnej, pawilony administracyjne Straży Granicznej i Oddziału Celnego, kontener kierownika Oddziału Celnego, pawilon administracyjny Sekcji Obsługi Przejść Granicznych, kontener sanitarno-socjalny.

Podczas opracowanej w 2007 roku koncepcji rozbudowy infrastruktury granicznej przewidziano usytuowanie przejścia granicznego na powierzchni 18 ha. W ramach realizacji inwestycji przewidziana została budowa pełnej infrastruktury odpraw ruchu osobowego, towarowego i pieszego z założeniem przepustowości w obu kierunkach 200 samochodów ciężarowych, 2000 samochodów osobowych oraz 50 autokarów.

Środki finansowe na realizację tego przedsięwzięcia w kwocie ok. 178 mln zł pozyskano z czterech źródeł finansowych tj.:

  • Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013  PL-BY-UA w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa – 21 mln zł.
  • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy – wartość projektu 61 mln zł.
  • Funduszu Granic Zewnętrznych (alokacja 2010 i 2012)  - wartość dwóch projektów – 3,3 mln zł
  • Środków budżetu państwa – 92,7 mln zł.

Zrealizowany zakres rzeczowy poszczególnych źródeł finansowych obejmował                     w ramach:

  • Programu Współpracy Transgranicznej 2007-2013  PL-BY-UA – budowę budynku głównego, budynku kontroli szczegółowej – 2szt, pawilonów odpraw celnych samochodów osobowych – 2 szt., pawilonów wartowników oraz wiat –
    2 szt.,
  • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy – budowę budynku usługowego, budynku administracyjnego, pawilonów odpraw celno – paszportowych samochodów ciężarowych, budynku kontroli szczegółowej ruchu pieszego, wiat, budowę sieci i infrastruktury zewnętrznej z obiektami towarzyszącymi (stacje transformatorowe, kablowe linie zasilające i oświetlenie terenu, zewnętrzna sieć cieplna, kanalizacja teletechniczna). Zrealizowano również roboty drogowe wraz z wygrodzeniami wewnętrznymi, ogrodzenie terenu, zakupiono zestawy informatyczne, bramki radiometryczne, urządzenie RTG do prześwietlania, wagi dynamiczne i wagę statyczną.
  • Funduszu Granic Zewnętrznych – wybudowano zbiornik retencyjno – rozsączający wraz z połączeniem z już istniejącą kanalizacją deszczową oraz zbiornik przeciwpożarowy, studnię wierconą, wodociąg gospodarczy z układem pompowo – hydroforowym oraz sieci teletechniczne.
  • Środków budżetu państwa – opracowano koncepcję programowo – przestrzenną, dokumentację projektowo – kosztorysową, wykupiono grunt pod budowę placówki, przeprowadzono wycinkę drzew, wybudowano kanalizację sanitarną. Wybudowano również: pawilon wartownika, budynek przewodników psów służbowych, budynek garażowy, wiaty nad budynkami oraz wieżę antenową. Zrealizowano przyłącza kanalizacji deszczowej do budynków i wiat oraz przyłącza sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej do budynków. Zrealizowano część robót drogowych który obejmował wykonanie: ciągów jezdnych, ciągów pieszych, parkingów, terenów zielonych, utwardzenie skarp oraz wykonanie przepustów pod sieci teletechniczne i energetyczne.

Dzięki rozbudowie infrastruktury przejścia granicznego Połowce-Pieszczatka nastąpiło ograniczenie nielegalnych przekroczeń granicy, zwiększenie bezpieczeństwa na granicy państwowej oraz zapewnienie dodatkowego bezpieczeństwo dla państw wspólnoty oraz tych, których dotyczy porozumienie z Schengen, jak np. Szwajcaria. Przyczyni się do zniwelowania różnic społeczno-ekonomicznych między Polską a innymi, bardziej rozwiniętymi państwami Unii Europejskiej, między województwem podlaskim, a innymi, bardziej rozwiniętymi regionami Polski. Biorąc pod uwagę mieszkańców terenów sąsiadujących z przejściem, wpłynie pozytywnie na: poczucie bezpieczeństwa, zatrudnienia i jakość wykonywanej pracy, poprawiając warunki i standard życia

Jednocześnie modernizacja i rozbudowa dróg dojazdowych do przejścia, zmniejszy ryzyko kolizji i wypadków. Poprawie ulegnie międzynarodowa komunikacja drogowa w relacji Polska – Białoruś – Rosja.

 

W dniu 04.09.2015 r. wszystkie nowowybudowane obiekty drogowego przejścia granicznego w Połowcach zostaną udostępnione służbom granicznym w celu wykonywania  skutecznej kontroli granicznej.

 

Projekt ‘Wkład w poprawę przepustowości i kontroli drogowego przejścia granicznego w Połowcach” KIK/74 będzie nadal kontynuowany. Zgodnie z ostatnio podpisanym Aneksem nr 4 z dnia 31 sierpnia 2015 roku termin rzeczowej realizacji projektu  został wydłużony do 30 listopada 2016 roku, a rozszerzony zakres rzeczowy obejmuje:  projekt i budowę lądowiska dla helikopterów, budowę zabezpieczeń bioasekuracyjnych przejścia w tym: projekt, budowę i wyposażenie izolatorium, a także wyposażenie pasa dezynfekcyjnego. Niniejsze działania będą realizowane niezależnie od przekazania obiektów służbom granicznym, które odbędzie się w dniu  04.09.2015 r.

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook