Dodana: 25 wrzesień 2015 19:02

Zmodyfikowana: 25 wrzesień 2015 19:36

O Via Carpatia i jej znaczeniu dla Polski Wschodniej

Jedną z ostatnich dyskusji Wschodniego Kongresu Gospodarczego był panel „Via Carpatia i jej wpływ na rozwój Polski Wschodniej”. Uczestniczyli w nim Marszałek Województwa Podlaskiego – Mieczysław Kazimierz Baszko, prof. Robert Ciborowski z Uniwersytetu w Białymstoku, Maciej Gorysz – Zastępca Dyrektora ds. Inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, prof. Tomasz Komornicki z Polskiej Akademii Nauk, Paweł Nakonieczny – Członek Zarządu Województwa Lubelskiego, Andrzej Rosiński – Prezes Zarządu Waimea Holding S.A. oraz prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej.

Ilustracja do artykułu 20150925132757_IMG_1079_resized_0.JPG

Dyskusję otworzył Marszałek Województwa Podlaskiego przypominając znaczenie Via Carpatii dla wszystkich regionów w Polsce Wschodniej oraz miast i miasteczek leżących na jej szlaku. W dalszej kolejności rozmowa przebiegała wokół zagadnień istniejącej i planowanej sieci transportowej TEN-T we wschodniej części Unii Europejskiej, w tym połączeń drogowych i kolejowych.

Marszalek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko podkreślał, iż samorząd wojewódzki robi, co może, co jest w jego bezpośrednich kompetencjach. - Przypomnę, iż połączenie szerokotorowe kolejowe Kuźnica – Gieniusze zostało wpisane jako jedno z priorytetowych do kontraktu terytorialnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 – powiedział Marszałek Mieczysław Baszko. – Ono otwiera nas bezpośrednio na kierunek wschodni.

Dyskutanci, w tym liczni przedsiębiorcy, podkreślali, iż z ich punktu widzenia najważniejsza jest możliwość prowadzenia biznesu ze Wschodem, do czego ich zdaniem niezbędna jest infrastruktura zarówno przejść drogowych, ich przepustowości, jak i infrastruktury – w tym przede wszystkim infrastruktury drogowej – wzdłuż granicy Polski Wschodniej. Możliwość międzynarodowej wymiany handlowej i współpracy gospodarczej, także dzięki planom budowy centrów logistycznych i dystrybucyjnych, jest ich zdaniem dzisiaj mocno ograniczana.

- Nie możemy myśleć i projektować przyszłość analizując to, co jest teraz. Musimy antycypować pewne działania, które się dzisiaj dzieją na granicy i wzdłuż niej. Gdybyśmy 30 lat temu patrzyli na ówczesne powiązania biznesowe, a mieliśmy je ze Wschodem, to nie zaczęlibyśmy budować infrastruktury dostępowej w kierunku zachodnim – podkreślał prof. Robert Ciborowski.

Prezes Zarządu Waimea Holding S.A. Andrzej Rosiński stwierdził, iż Polska Wschodnia dziś ma największy potencjał rozwojowy. Jego zdaniem mimo niesprzyjających dzisiaj okoliczności dojdzie do szerokiej współpracy ze Wschodem, ale bez infrastruktury i Via Carpatii nie będzie ona faktycznie możliwa.

- W zakresie naszych największych potrzeb decyzje są na szczeblu krajowym i europejskim. Same pisma i spotkania w Warszawie nie wystarczą. Dlatego m.in. takie spotkania jak Wschodni Kongres Gospodarczy, by głośno mówić o naszych potrzebach, potrzebach Polski Wschodniej i by ten głos został usłyszany w Polsce – powiedział na zakończenie Marszałek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook