Droga S19 wchodzi do realizacji
Paweł Olszewsk, wiceminister infrastruktury i rozwoju, odpowiedzialny za budowę drógr, przebywający wczoraj w Białymstoku na zaproszenie posła Roberta Tyszkiewicza, zapowiedział, że 22 października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosi przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe ws. budowy podlaskiego odcinka drogi S19.
Minister Olszewski i poseł Tyszkiewicz o drodze S19 rozmawiali wczoraj także z samorządowcami powiatu bielskiego i mieszkańcami Siemiatycz.
Planowana droga ekspresowa S 19 na terenie województwa podlaskiego ma długość około 194 km. Prowadzi od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy, dalej łukiem - od północy i zachodu omija obszary chronione Puszczy Knyszyńskiej: Natura 2000 Puszcza Knyszyńska i Ostoja Knyszyńska (odc.: Kuźnica – Korycin - Knyszyn – Białystok Zachód). Następnie prowadzi na południe, w kierunku Bielska Podlaskiego i Siemiatycz (wyprowadzając ruch tranzytowy poza te miejscowości), aby połączyć się z istniejącą dk 19 w Chlebczynie (woj. mazowieckie – kierunek Lublin).
Droga ekspresowa S 19 ma być projektowana jako dwujezdniowa (po dwa pasy ruchu w jedna stronę plus pas awaryjny) oraz z pasem rozdzielającym. Przystosowana do ruchu najcięższego – 115 kN/oś. Prędkość projektowa 120 km/h.
S19 została podzielona na kilka odcinków:
- Kuźnica – Sokółka – Korycin, dł.: 46,2 km (S)
- Korycin – Knyszyn - Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód), dł.: 37,5 km. (S), plus odcinek łączący obwodnicę Wasilkowa (węzeł Sochonie) z Dobrzyniewem.
- Choroszcz – Ploski, dł.: 41,7km (S)
- Ploski – Chlebczyn, dł.: 68,4 km (S)
Harmonogram - etapy
Każdy z tych fragmentów S 19 jest obecnie na innym etapie prac przygotowawczych:
- Odcinek Kuźnica – Sokółka – Korycin:
a) dla pododcinka Kuźnica – Sokółka, planujemy w przyszłym roku wykonać Studium Korytarzowe, w okresie 2017 – połowa 2018 Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej, tak aby w drugiej połowie 2018 roku wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Po jej uzyskaniu (połowa 2019) moglibyśmy rozpoczynać przetarg na realizację w systemie „Projektuj i Buduj”. Możliwa realizacja (roboty budowlane) -2022-2024;
b) pododcinek Sokółka – Kuźnica. Do połowy 2017 roku planujemy wykonać Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej, w drugiej połowie 2017 wystąpić z wnioskiem o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, po jej otrzymaniu (poł.2018) ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i Buduj. Roboty budowlane – 2020-2023 r.
- Odcinek Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód). Jeszcze w tym roku (2015) planowane jest otrzymanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Podpisanie umowy na realizację w systemie Projektuj i Buduj – rok 2018 . Roboty budowlane: 2019 - 2022
- Odcinek Choroszcz – Ploski. W 2016 roku i początkach 2017 oddział planuje uaktualnić materiały do decyzji środowiskowej. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planowany jest na połowę 2017. Podpisanie umowy w systemie Projektuj i Buduj – możliwe na koniec 2018 roku. Roboty budowlane 2020-2023 r.
- Odcinek Ploski – Chlebczyn. W 2016 roku i początkach 2017 oddział planuje uaktualnić materiały do decyzji środowiskowej. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planowany jest na drugą połowę 2017. Podpisanie umowy w systemie Projektuj i Buduj – możliwe na koniec 2018 roku.. Roboty budowlane 2020-2023 r.
Wartość szacunkowa budowy 1 km drogi ekspresowej wyniesie około 32 mln zł.