Dodana: 11 luty 2015 13:22

Zmodyfikowana: 11 luty 2015 13:22

Numer, który może uratować życie

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który obchodzony jest 11 lutego, to świetna okazja by przypomnieć wszystkim mieszkańcom województwa podlaskiego jakim jest to dla nas dobrodziejstwem i jak wiele od niego zależy. Szybki kontakt z odpowiednimi służbami: karetką pogotowia, strażą pożarną czy policją pozwala często na uratowanie życia albo mienia.

- Ten numer służy wyłącznie do powiadamiania kiedy istnieje zagrożenie życia i zdrowia. Często minuty decydują o ludzkim życiu, dlatego tak ważne jest, żeby wszyscy traktowali to poważnie – mówi Krzysztof Hryniewicki, zastępca kierownika CPR-u w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim.

Wiedzieć powinno o tym z pewnością 450 autorów prac plastycznych z podlaskich szkół, którzy wzięli udział w ogłoszonym przez Wojewodę Podlaskiego konkursie mającym na celu promocję numeru alarmowego 112 pod hasłem „Życiowy numer: 112”.

- Jego  głównym celem było podkreślenie roli numeru 112 w ratowaniu życia, zdrowia, mienia i środowiska. Konkursowe zadanie polegało na stworzeniu plakatu z hasłem promującym europejski numer alarmowy 112 – przypomina Joanna Pilcicka, rzeczniczka wojewody podlaskiego.

W środę 11 lutego w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu. Podlaska młodzież miała też okazję zapoznać się zzasadami udzielania pierwszej pomocy.

- Czy wiecie dlaczego to właśnie 11 lutego obchodzony jest ten Dzień – pytał dzieci i młodzież Andrzej Meyer, wojewoda podlaski. I choć na Sali PUW zgromadzili się sami znawcy tematu, to o tym akurat mało kto wiedział: - A zobaczcie co tworzy połączenie dzisiejszego dnia?

- 112 – odpowiedział mu chór uczniów.

Numer alarmowy 112 został utworzony w 1991 roku. Reguluje go dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie - dyrektywa o usłudze powszechnej.

- Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Można z niego skorzystać zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer można wybrać z telefonu bez karty SIM. Połączenia są całkowicie bezpłatne – przypomina Krzysztof Hryniewicki.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego to miejsce, gdzie obsługiwane są wszystkie połączenia kierowane na numer alarmowy 112. Odbiera je operator numerów alarmowych, który po weryfikacji i klasyfikacji takiego zgłoszenia przekazuje je do odpowiedniej służby ratunkowej. Ww. zadania wynikają z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego.
CPR tworzą jednolity w skali kraju system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych obecnie na numer alarmowy 112 (docelowo również 997, 998 i 999), umożliwiający przekazywanie tych zgłoszeń w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.

CPR w Białymstoku znajduje się w strukturze Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zatrudnieni w nim operatorzy numerów alarmowych, którzy obsługują zgłoszenia alarmowe wywołane na numer alarmowy 112 z terenu całego województwa podlaskiego na zasadzie call - center, polegającej na przyjęciu zgłoszenia i przełączeniu rozmowy do właściwej służby z wykorzystaniem centrali telefonicznej.
__________________________________

16 grudnia 2014 r. minął rok, od kiedy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku odbiera zgłoszenia alarmowe z terenu całego województwa podlaskiego. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku utworzono 17 stanowisk operatorów numerów alarmowych. Zatrudnionych jest 28 operatorów numerów alarmowych, którzy pełnią dyżury w systemie 12-godzinnym.

Od 16 grudnia 2013 roku do dnia 15 grudnia 2014 roku w CPR w Białymstoku odebrano 155 302 zgłoszeń. W dalszym ciągu przeważają zgłoszenia fałszywe i bezzasadne – średnio to aż 75%. Liczba ta niezmiennie spowodowana jest brakiem świadomości – wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim celu należy używać numeru alarmowego. Na ten wynik wpływ mają również niezablokowane aparaty telefoniczne, zabawy dzieci oraz pomyłki.
Najwięcej zgłoszeń jest przekazywanych do policji – 21307 w ciągu ostatniego roku. Do PRM przekazano 14596 zgłoszeń, natomiast do PSP - 3038. Inne służby pomocnicze to na przykład straż miejska, pogotowie gazowe, pogotowie ciepłownicze bądź też służba dyżurna zarządu dróg. Do tego rodzaju podmiotów przekazano 4 059 zgłoszeń.

Należy podkreślić, że średni czas na zgłoszenie się operatora to 9-10 sekund, gdzie sama zapowiedź trwa ok. 6 sekund.

Przyjęcie jednego zgłoszenia fałszywego zajmuje od 10 do nawet 20 sekund. W sytuacji, gdy operator usłyszy coś niepokojącego lub gdy ten sam numer dzwoni kolejny raz – oddzwania, co zajmuje kolejne minuty.

Najwięcej zgłoszeń jest przyjmowanych w godzinach od 14 do 19. Wtedy w ciągu godziny do CPR w Białymstoku dociera 110-150 zgłoszeń. Istnieją sytuacje, w których obsługa zgłoszenia trwa ponad godzinę (np. próba samobójcza). Wtedy zaangażowanych jest wielu operatorów, którzy pomagają w lokalizacji i powiadomieniu odpowiednich służb.

W Polsce istnieje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym województwie oprócz województwa mazowieckiego, gdzie jest oddzielny CPR dla miasta Warszawy (siedziba Warszawa) oraz CPR w Radomiu obsługujący województwo mazowieckie.

rozstrzygnięcie konkusu 112.doc

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook