Rola i znaczenie transportu kolejowego w regionach Europy
Konferencja na ten temat została zorganizowana w środę, 17 listopada w ramach Europejskiego Roku Kolei. Jej celem jest zachęcanie krajów i regionów do zwiększania udziału przewozów kolejowych w transporcie europejskim. W spotkaniu uczestniczył Marek Olbryś, wicemarszałek województwa, który podkreślał konieczność inwestowania w tabor kolejowy.
Podczas spotkania, jakie odbyło się w formie online, rozmawiano o roli i znaczeniu transportu kolejowego w poszczególnych regionach. Województwo podlaskie posiada 17 pojazdów kolejowych, które – w ramach umowy – udostępnia przewoźnikowi.
– Tabor ten jest niewystarczający, by w pełni zabezpieczyć zapotrzebowanie i móc dalej rozwijać przewozy. Zmodernizowane linie pozwalają na zwiększenie prędkości, ale, niestety, możliwości techniczne taboru na to nie pozwalają. Niezbędne jest więc inwestowanie nie tylko w remonty linii kolejowych, ale też w unowocześnianie i odmładzanie parku taborowego. Dodatkowe wsparcie regionów środkami unijnymi pozwoliłoby na dalsze unowocześnianie i rozwijanie przewozów pasażerskich – stwierdził Marek Olbryś.
W planach pociągi z Białegostoku do Łomży
Przy współudziale środków Unii Europejskiej udało się zmodernizować linie kolejowych na południu województwa podlaskiego, m.in.: linię kolejową nr 31 od granicy województwa do Hajnówki czy linię nr 32 z Białegostoku do Bielska Podlaskiego.
Mówiąc o planach, wicemarszałek wspomniał o konieczności skomunikowania kolejowego Łomży z Białymstokiem.
– Planujemy w najbliższych latach odtworzenie ciągu komunikacyjnego ze stolicy województwa do Łomży. Razem z zarządem przystąpiliśmy do Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku – zaznaczył.
Złożony przez samorząd wniosek pozytywnie przeszedł weryfikację i został zakwalifikowany do kolejnego etapu. Obecnie opracowywane jest studium planistyczno-prognostyczne dla tego projektu.
Problemy z utrzymaniem taboru
Nowe linie kolejowe co prawda zwiększają dostępność komunikacyjną regionu, ale powodują również wyższe wydatki na transport publiczny.
– Inwestowanie w infrastrukturę liniową pociąga za sobą lawinę wydatków, z którymi muszą borykać się samorządy. Chcąc zapewnić jak najwyższy poziom świadczonych usług, muszą inwestować w tabor, a tych środków po prostu nie mają. Stąd też prośba, by o tym nie zapominać i wspierać samorządy w tych działaniach – apelował do uczestników konferencji Marek Olbryś.
W konferencji uczestniczył również Zbigniew Piotrowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP oraz Anna Cieśluk, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP.
***
Konferencję zorganizował Dom Polski Wschodniej w Brukseli wraz z przedstawicielstwem PKP S.A. w Belgii oraz Europejskim Komitetem Regionów. Była skierowana do przedstawicieli władz samorządowych, ekspertów zajmujących się transportem publicznym w instytucjach unijnych i publicznych, stowarzyszeń zajmujących się przewozem pasażerskim, zarządców infrastruktury kolejowej oraz przedsiębiorstw związanych z branżą logistyczną.
Paulina Dulewicz
red.: Barbara Likowska-Matys
fot.: Kamil Timoszuk