Ponad 400 mln złotych na podlaskie drogi
Rusza nabór wniosków w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w edycji 2019. - Pula pieniędzy jest rekordowa - to 414 mln zł. – poinformował w czwartek ( 14 marca) podczas konferencji prasowej wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. Gminy i powiaty województwa podlaskiego mogą wnioskować o dofinansowanie od 14 marca do 12 kwietnia br.
- Kwota, którą dysponuje wojewoda podlaski jest rekordowa – do wydania mamy 414 mln zł – na inwestycje realizowane w tym roku 332 mln i 82 mln na zadania wieloletnie rozpoczęte w roku 2019
- Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych wprowadza istotne zmiany w sposobie finansowania gminnych i powiatowych inwestycji drogowych
Rekordowe 414 mln zł. na podlaskie drogi
Na budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych podlaskie samorządy otrzymają w 2019 r. 332 mln zł. Dodatkowo, ta kwota może być powiększona o 82 mln zł. na dofinansowanie wieloletnich inwestycji drogowych, czyli takich, które rozpoczną się w tym roku, ale zostaną zakończone w roku 2020 lub 2021.
Z prognoz Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wynika, że dzięki tym pieniądzom w naszym regionie powstanie lub zostanie zmodernizowanych ok 400 km dróg lokalnych.
Bohdan Paszkowski podkreślił, że województwo podlaskie nigdy nie miało do dyspozycji na dofinansowanie dróg samorządowych takiej kwoty
- Ta kwota na rok 2019 jest większa niż cała wydana w latach 2008-2015 – mówił wojewoda. -
Wysokość środków przyznanych Podlasiu w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w 2019 r. plasuje nasz region czwartym miejscu w skali kraju.
Nabór wniosków rozpoczął się 14 marca i potrwa do 12 kwietnia br. Samorządy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości od 50 do 80 procent wartości kosztorysowej wniosku.
Fundusz Dróg Samorządowych wprowadza istotne zmiany
4 grudnia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych wprowadzające istotne zmiany w sposobie i zakresie finansowania inwestycji na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Te zmiany to m.in. możliwość realizowania inwestycji wieloletnich – do tej pory finansowanie tego typu przedsięwzięć na drogach samorządowych wymagało rozliczenia w cyklu rocznym. Zwiększył się także poziom dotowania – do tej pory samorząd mógł otrzymać 50% dofinansowania. Ustawa o FDS zakłada maksymalną dotację na poziomie 80 %.
Bardzo ważną zmiana jest też brak ograniczenia w ilości składanych wniosków przez powiaty i gminy – w poprzednich latach o pieniądze z programów rządowych wspierających rozwój dróg lokalnych powiat mógł złożyć dwa wnioski, a gmina jeden.
- Jestem usatysfakcjonowany, że będziemy mogli spełnić oczekiwania samorządowców w kwestii rozwoju infrastruktury struktury drogowej – podkreślał Bohdan Paszkowski.
ak
fot.Podlaski Urząd Wojewódzki