Podlaska debata drogowa. Konsultacje społeczne przebiegu drogowych korytarzy w województwie podlaskim
W Parku Naukowo-Technologicznym w Białymstoku odbyła się w poniedziałek, 20 lutego podlaska debata drogowa, zorganizowana przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Marszałka Województwa Podlaskiego na temat przebiegu drogowych korytarzy w województwie podlaskim. Na debatę przybyli samorządowcy i parlamentarzyści, przyrodnicy i przedsiębiorcy. Zgromadzonych gości powitał prezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Kotlarek, przybliżając genezę zorganizowania debaty oraz Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy Leszczyński, jako współorganizator oraz wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Pomysł debaty zrodził się na spotkaniu w Podkarpackiem "Via Carpatia dziś i wyzwania na przyszłość", na którym obecni byli przedstawiciele rządu i samorządów województw, przez które ma przebiegać Via Carpatia i na którym podpisano porozumienie.
- Jako samorząd województwa podlaskiego będziemy lobbować i przekonywać, by ten korytarz był uznany w sieci korytarzy transeuropejskich. Przegieg tej drogi był wielokrotnie dyskutowany. Zarząd i Sejmik Województwa Podlaskiego przyjęli szereg stanowisk w sprawie przebiegu drogi przez nasze województwo. Chcielibyśmy, po uwzględnieniu stanowisk samorządów, by trasa ta przebiegała starodrożem. Droga S19 wspisuje się w koncepcję Via Carpatii, jest kręgosłupem transportowym województwa i będzie miała ogromne znaczenie gospodarcze - powiedział marszałek Jerzy Leszczyński.
Przybliżył równiez inwestycje w zakresie dróg wojewódzkim w tej i poprzedniej pespektywie finansowej oraz przy współudziale funduszy z Programu Operacyjnego Polski Wschodniej.
- Wiem, że są kontrowersje w sprawie przebiegu drogi Via carpatia, mam nadzieję, że będziecie tu Państwo szukać odpowiedzi, możliwości, jakie przed nami stoją, a unikniecie wpadki określanej jako syndrom lotniska regionalnego - dodał wojewoda Bohdan Paszkowski.
Sytuację sieci drogowej w województwie na tle sieci dróg w Polsce przedstawił prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej. Przedstawił różne warianty budowy głównych dróg i obawy z tym zwiazane.
- W strategii województwa podlaskiego województwo ma być zielone, otwarte, dostępne i przedesiębiorcze. Wierzę, że budowa dróg S8, S61, S19 i S16 sprawi, że powyższy zapis będzie prawdziwy - zakończył prof. Gardziejczyk.
Plany budowy dróg krajowych w regionie podlaskim przedstawił Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk.
Zastępca Prezydenta Białegostoku Adam Poliński przedstawił Białystok jako węzeł drogowy - najbliższe inwestycje transportowe i ich znaczenie w planach rozwojowych miasta.
Połaczenia Suwałk w relacjach tranzytowych, krajowych i regionalnych zaprezentował Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Przy okazji dodał, że z punktu widzenia Suwałk bardziej logiczny jest wariant Via Carpatii przez Augustów, a nie przez Ełk. Droga przez Ełk jest o 30 kilometrow dłuższa, a pominięcie Knyszyna i Augustowa sprawi, że w tej części województwa nic się nie będzie działo.
Burmistrz Bielska Podlaskiego Jarosław Borowski omówił na przykładzie Bielska Podlaskiego problemy miejscowości, przez które przebiegają drogi krajowe.
Problem Rospudy i opóźnienia z tym związane przewijał się w wielu prezentacjach. Ponownie wspomniał o tym dr Włodzimierz Kwiatkowski, główny specjalista ds. ochrony przyrody Parku krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej.
- Przykład Rospudy pokazuje, że budowa przez park zgodnie z zaleceniami proekologicznymi jest lepsza, niż pozostawienie tej drogi, po której i tak wszyscy będą jeździć, a nie bedzie na niej żadnych inwestycji - zakończył zbierając brawa.
Po prezentacjach odbył sie panel dyskusyjny, poprowadzony przez redaktora Lecha Pilarskiego, w którym udział wzięli: w zastępstwie dyrektora generalnego GDDKiA dyrektor Maciej Gorysz, Józef Sulima, dyrektor Zarzadu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, burmistrz Augustowa Wojciech Walulik, prezez Izby Przemyslowo-Handlowej w Białymstoku Witold Karczewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Unibep SA Jan Mikołuszko, prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Adam Kulikowski, Włodzimierz Kwiatkowski i przyrodnicy.
Józef Sulima udowodnił na przykładach, że można wystarać się o pozytywną opinię środowiskową przy budowie drogi przez obszary chronione. Jan Mikołuszko pochwalił Białystok i ekipę prezydenta Truskolaskiego za rozbudowanie Białegostoku i przekonywał, by budować po kawałku, nie czekać na całość koncepcji i funduszy. Witold Karczewski żałował, że dyskusja panelowa odbyła się na końcu debaty, kiedy już zabrakło przedstawicieli partii rządzącej, z parlamentarzystów został tylko Mieczysław Baszko. Paneliści byli zgodni co do wariantu drogi przez Augustów oraz co do kwestii, by wyciągać wnioski z Rospudy - zasada zrównoważonego rozwoju jest lepsza, niż omijanie terenów chronionych. Trudno było jednak odpowiedzieć na pytanie: dlaczego wygrywa Ełk, chociaż logika wskazuje Augustów.
(at)
Pełna relacja z debaty będzie dostępna na iTV