Kolej Plus. Znów pojadą pociągi z Łomży do Białegostoku
Rząd zwiększa budżet programu Kolej Plus z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu możliwe będzie dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych zamiast planowanych 17. Wśród tych inwestycji znalazł się także projekt kolejowy łączący Łomżę z Białymstokiem. W piątek, 22 kwietnia, poinformowali o tym m.in. wicemarszałek Marek Olbryś i wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Podlaskim projektem, który zakwalifikował się do dofinansowania w ramach rządowego programu, jest połączenie kolejowe Łomża – Białystok przez Śniadowo i Łapy. Trasa ma być wznowiona poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikację i odbudowę infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy.
Koleją do Łomży po 30 latach
Wicemarszałek Marek Olbryś podkreślał, że realizacja tej inwestycji pozwolił przywrócić kolej do Łomży.
– Program Kolej Plus to działania zapobiegające wykluczeniu komunikacyjnemu. Właśnie takim przykładem jest możliwość przywrócenia po 30 latach połączenia kolejowego do Łomży poprzez duży węzeł kolejowy w Łapach. To jest szalenie ważna inwestycja dla całego regionu, ale przede wszystkim dla subregionu łomżyńskiego. Rozbudowa infrastruktury kolejowej pobudzi ekonomicznie tę część naszego regionu i wzmocni potencjał transportowy oraz gospodarczy – mówił.
Jak wyjaśniał wojewoda, celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie istniejącej sieci o połączenia kolejowe mniejszych miejscowości, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Chodzi także o miejscowości, które mają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
– To dzięki rządowemu programowi i zaangażowaniu samorządu województwa będziemy przywracać ruch pasażerski po prawie 30 latach z Białegostoku przez Łapy, Śniadowo do Łomży – mówił Bohdan Paszkowski. – Dzięki temu programowi i wielu innym inwestycjom dostępność komunikacyjna naszego województwa będzie się zwiększać.
Nowe stacje i nowy dworzec
W ramach podlaskiej inwestycji zostanie zrewitalizowanych 77 km linii kolejowej. Rządowe pieniądze pokryją 85 proc. kosztów, pozostałą kwotę ma dołożyć samorząd województwa.
– Te pieniądze znajdziemy i mam nadzieję, że w 2028 roku będziemy odbierać tę inwestycję – zaznaczył Marek Olbryś.
Prace zakładają m.in. remont obiektów inżynieryjnych, mostów, przejazdów.
– Po drodze będą odtworzone dwie stacje: Czerwony Bór i Sokoły, będzie także odbudowanych siedem przystanków kolejowych, zostanie też rozbudowana stacja w Łomży – informował zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku Wojciech Jurczyk.
Czas przejazdu trasą kolejową Łomża – Białystok ma wynosić 1 godz. 15 min.
Projektu przywrócenia połączenia kolejowego na trasie Łomża – Białystok gratulował też poseł Mieczysław Baszko. A burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski nie krył satysfakcji z kolejnej inwestycji na terenie miasta – w tej chwili trwają tam prace związane z budową Rail Baltiki, a niebawem ma rozpocząć się budowa nowego dworca.
W piątkowym spotkaniu wziął udział też Zbigniew Piotrowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu w urzędzie marszałkowskim.
***
Warunkiem uczestnictwa w programie Kolej Plus, oprócz wkładu własnego, jest też m.in. zapewnienie na zmodernizowanych liniach minimum czterech par pociągów przez co najmniej 5 lat.
W ramach programu Kolej Plus zrealizowane zostaną 34 projekty, których wartość to 11 mld zł, a prace obejmą łącznie 1203 km linii kolejowych:
- 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
- 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
- 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
- 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Aneta Kursa
red.: Barbara Likowska-Matys
fot.: Cezary Rutkowski