Dobiega końca przebudowa dworca PKP w Białymstoku
We wtorek (2.06) prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) dokonała odbioru prac konserwatorskich zmodernizowanego dworca PKP w Białymstoku. Większość robót już zostało wykonanych z wyjątkiem uporządkowania terenu, montażu tablic informacyjnych, czy drobnych prac wykończeniowych. Prace remontowe mają się zakończyć jeszcze w tym roku.
W wydarzeniu uczestniczył również Bohdan Paszkowski, Wojewoda Podlaski oraz przedstawiciele władz PKP S.A.
Wizytówka Białegostoku oraz regionu
Jak poinformowała prof. Małgorzata Dajnowicz, zabytkowy dworzec ma pełnić nie tylko funkcję poczekalni, ale być ozdobą miasta.
- Dzisiaj mamy bardzo ważny dzień nie tylko dla Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale myślę, że dla rozwoju i promocji naszego miasta i regionu Polski północno-wschodniej – powiedziała wojewódzka konserwator zabytków.
Z zewnątrz wygląd budynku nie uległ dużym zmianom. Odnowiono elewację, wybudowano nowe miejsca parkingowe oraz posadzono drzewa i krzewy.
Dużym zmianom uległo wnętrze budynku - mamy jasną, przestronną halę. Uwagę przykuwają białe, żeliwne kolumny, sufit zdobiony stiukami, oraz zmiana miejsca kas biletowych. Natomiast ściany są ozdobione dekoracyjnymi pilastrami (dekoracyjne szlaki).
Projekt zmieniono
PWKZ zatwierdził projekt przebudowy dworca w 2017 r. Jednak dwa lata później został zmieniony.
- Po rozpoczęciu prac uznaliśmy, że należałoby na budowę tego zabytku ustalić projekt zamienny. Odbywaliśmy liczne konsultacje merytoryczne, komisje konserwatorskie. Ustalaliśmy kolor bryły zewnętrznej, elewacji, kształt otworów okiennych, pokrycia dachowego – przypomniała prof. Małgorzata Dajnowicz – Myślę, że na tym etapie możemy stwierdzić, że ten projekt był bardzo udany. – dodała.
Modernizacja białostockiego dworca PKP impulsem rozwoju kolejnictwa w regionie
Modernizacja dworca PKP w Białymstoku była potrzebna również ze względu na rozwój polskiego kolejnictwa. Ponadto ten projekt wiąże się również z budową międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
Wojewoda Bohdan Paszkowski podkreślał, że nowy dworzec będzie impulsem do rozwoju kolejnictwa krajowego i międzynarodowego w regionie.
Planowane otwarcie w wakacje
Zgodnie z planem remont ma zakończyć się w październiku bieżącego roku, ale władze PKP nie wykluczają wcześniejszego otwarcia inwestycji.
Jak poinformował Michał Stilger, rzecznik PKP S.A. białostocka inwestycja jest jedną z największych tego typu prowadzonych w ostatnim czasie przez PKP. Dodał, że wartość projektu jest szacowana na blisko 36 mln zł, w tym większość kosztów pokryły fundusze unijne. Generalnym wykonawcą robót jest firma Budimex.
***
Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 r. Pod koniec XIX w. rozbudowano go. Już wtedy uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych na trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Obiekt ulegał zniszczeniom podczas I i II wojny światowej.
Tekst/fot.: Cezary Rutkowski
Fot.: Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku