„Ukradzione dzieciństwo” – wystawa plenerowa o najmłodszych ofiarach wojennej zawieruchy
Dzieciństwo małych Polaków, Żydów, Ukraińców Romów i wielu innych nacji w 1939 r. zostaje brutalnie przerwane. Wystawa „Ukradzione dzieciństwo” opowiada o wojennej traumie najmłodszych ofiar wojny, o tragedii obozów, gett, egzekucji… . Ekspozycję można oglądać od czwartku, 25 lipca na dziedzińcu przed Teatrem Dramatycznym w Białymstoku. Została przygotowana przez warszawski oddział Instytutu Pamięci Narodowej z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
W uroczystym otwarciu wystawy wzięli udział m.in. Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski, Dyrektor IPN oddz. Białystok Piotr Kardela i Naczelnik Biura Edukacji Narodowej dr Paweł Warot. Zarząd województwa podlaskiego reprezentował Dyrektor Gabinetu Marszałka Tomasz Szeweluk , który przeczytał list gratulacyjny z okazji wernisażu.
„Prezentowane materiały i zdjęcia są szczególnym dowodem na tragedię, jakiej doświadczyło polskie społeczeństwo w czasach wojny i okupacji. Trauma okrutnych przeżyć dotknęła zwłaszcza dzieci. Ich dotychczasowy świat – pełen miłości i beztroskiej zabawy, nagle runął. W ich życiu pojawiły się głód, bieda i walka o codzienne przetrwanie.” – czytamy m.in. w liście.
Marszałek podziękował organizatorom wystawy za pielęgnowanie pamięci najmłodszych ofiar wojny: „Niech przedstawione tutaj świadectwo tragicznego, wojennego dzieciństwa Polaków, będzie zawsze w pamięci obecnych i przyszłych pokoleń” (pełna treść listu w załączeniu).
Ekspozycja przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Warszawie ukazuje życie dzieci od okresu międzywojennego do zakończenia II wojny światowej. Okres dzieciństwa, który został brutalnie przerwany przez politykę terroru prowadzoną przez okupantów, pozostawił w ich życiu ogromną traumę. Ekspozycja odnosi się do losów dzieci z różnych mniejszości narodowych w tym: Żydów, Romów, Ukraińców, Białorusinów, Poleszuków, Karaimów, Ormian, Hucułów, a także do traumatycznych przeżyć związanych z gettem, obozem, przymusową pracą, deportacjami, egzekucjami itd.
Podzielona jest na siedem części, które obrazują dzieci w różnych rolach życiowych:
I Dzieci – życie przedwojennych dzieci, w tym mniejszości; II Obrońcy; III Oszukani?; IV Ofiary; V Obserwatorzy; VI Okaleczeni; VII Emigranci.
źródło: Instytut Pamięci Narodowej oddz. Białystok
ak