Podlaskie Orły Eksportu
Podczas uroczystej gali w Operze i Filhormonii Podlaskiej, która odbyła się w czwartek,2 czerwca poznalismy najlepszych eksporterów 2016 w województwie podlaskim, wyłonionych w ogólnopolskim konkursie Regionalne Orły Eksportu, organizowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Jego celem jest wskazanie firm oraz osób, które w największym stopniu przyczyniły się do ożywienia polskiego eksportu.
FOTORELACJA Z GALI
Galę poprowadził dziennikarz Rzeczpospolitej Artur Osiecki. Przybyłych na galę powitał Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy leszczyński występujący w roli gospodarza terenu. Marszałek podziękował organizatorom konkursu za tworzenie tego typu imprez, które pokazują i doceniają najlepszych przedsiębiorców. Stwierdził, że docenione podlaskie firmy to często te same, które zostały uhonorowane w tym roku tytułem Podlaskiej Marki.
Wybrano najlepszych w 5 kategoriach:
Najlepszy eksporter - dla firm, które mają już wyrobioną silną pozycję na rynku eksportowym i zachowują dobre wyniki finansowe; najdynamiczniejszy eksporter - dla firm, które najdynamiczniej rozwijają eksport; eksportowy produkt - dla eksportowanych produktów, które zasługują na promocję w kraju z powodu sukcesu i popytu za granicą; innowacyjny produkt – dla eksportowanych produktów, które wyróżniają się innowacyjnością lub złożonością myśli technologicznej; osobowość eksportu - nagroda przyznana dla osób, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju eksportu;
Spośród nominowanych firm najlepszych wybrała 12 maja kapituła, w skład której weszli: Tomasz Salomon, Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju; Piotr Horba dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej, Bank Zachodni WBK; Kamil Pendowski, ekspert Ośrodka Enterprise Europe Network przy Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, Dyrektor Projektów Rozwojowych; Mirosław Leśniewski, Dyrektora Biura Izby Przemysłowo – Handlowej w Białymstoku; Stefan Krajewski, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego; Andrzej Parafiniuk, prezes zarządu, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego; Krzysztof Kowalczyk, redaktor dziennika „Rzeczpospolita”.
Konkurs „REGIONALNE ORŁY EKSPORTU” jest częścią Programu Rozwoju Eksportu. Program to inicjatywa Banku Zachodniego WBK realizowana wraz z partnerami merytorycznymi. Są nimi: Google, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, wywiadownia gospodarcza Bisnode oraz firma doradcza Crido Taxand oraz firma KPMG. Programowi Rozwoju Eksportu również patronują resorty spraw zagranicznych i rozwoju. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.
Najlepszy eksporter
AC - jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG. Według szacunków firmy, ma ona blisko 50-proc. udział w rynku polskim. AC jest notowane na warszawskiej giełdzie od 2011 r.
Malow - Firma należąca do suwalskiego biznesmena Henryka Owsiejewa produkuje specjalistyczne meble metalowe, m.in. dla biur, warsztatów, szpitali czy szkół. Eksport stanowi 57 proc. przychodów. Głównymi odbiorcami są Norwegia, Niemcy czy Francja.
Danwood- Firma z Bielska Podlaskiego jest producentem drewnianych domów, których może dostarczać 1 tys. rocznie. Ma przedstawicielstwa w Niemczech, Anglii i Austrii. Eksport generuje prawie całość przychodów. Firma należy do funduszu Enterprise Investors.
Najdynamiczniejszy eksporter
Adampol- Prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów. Ponad to ma własne warsztaty naprawcze, place przeładunkowe. W ciągu czterech lat eksport wzrósł dwukrotnie i obecnie sięga 332 mln zł. co stanowi 92 proc. przychodów spółki.
PHZ Kasol - Właściciel marki Leśne Skarby jest czołowym przetwórcą runa leśnego w Polsce. Jego produkty cieszą się popularnością nie tylko w Polsce, ale docierają też do krajów Europy Zachodniej i Wschodniej oraz USA, Kanady, Australii, Japonii czy Ameryki Południowej.
Promostal - Spółka z Czarnej Białostockiej zajmuje się prefabrykacją, dostawą i montażem konstrukcji stalowych. Promostal jest aktywny na rynkach skandynawskich. Ostatnio firma dostarczała elementy m.in. dla Szpitala Uniwersyteckiego w Kopenhadze.
SAMASZ- Producent maszyn rolniczych w ciągu kilku lat podwoił produkcję i zatrudnienie, stając się znaczącym pracodawcą w regionie. Rozwija sprzedaż zagraniczną, która przynosi obecnie ponad 60 proc. przychodów.
Eksportowy produkt
Promotech. Firma specjalizuje się w produkcji urządzeń i systemów dla przemysłu. Na specjalne zamówienia projektuje i wytwarza unikalne maszyny i kompletne linie spawalnicze. Ponad 90 proc. produkcji jest eksportowane do wielu krajów na całym świecie
Unibep - Produkcja domów modułowych to jeden z kilku obszarów działalności budowlanej grupy notowanej na warszawskiej giełdzie. Niemal całość produkcji sprzedawana jest za granicę – do krajów Beneluksu, Skandynawii oraz do Niemiec.
Mlekovita- Czołowa firma mleczarska w Polsce i największy eksporter branży wytwarza ponad 500 produktów. Sprzedaż zagraniczna stanowi ok. 30 proc. jej przychodów. Odtuszczone mleko w proszku sprzedaje nie tylko do UE, ale także do Chin, Afryki i na Kubę.
Innowacyjny produkt eksportowy
AC
AC jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG. Według szacunków firmy, ma ona blisko 50-proc. udział w rynku polskim. AC jest notowane na warszawskiej giełdzie od 2011 r.
ChM
Firma zajmująca się produkcją specjalistycznych implantów oraz narzędzi dla ortopedii i traumatologii powstała w 1981 r. Implanty ChM sprzedawane są w Europie, ale też na innych kontynentach. Około 70 proc. przychodów spółki pochodzi z eksportu.
Pronar
Producent maszyn i urządzeń dla rolnictwa, usług komunalnych i branży transportowej oraz znany na świecie dostawca kół do maszyn rolniczych i komunalnych, elementów pneumatyki i hydrauliki, osi do przyczep, a także profili stalowych oraz elementów z tworzyw sztucznych.
SAMASZ
Producent maszyn rolniczych w ciągu kilku lat podwoił produkcję i zatrudnienie, stając się znaczącym pracodawcą w regionie. Rozwija sprzedaż zagraniczną, która przynosi obecnie ponad 60 proc. przychodów.
LSA
Białostockie LSA produkuje kruszywo do zastosowań budowlanych z popiołów – materiału odpadowego elektrowni. Kruszywo Certyd wytwarzane jest według nowatorskiej metody, którą chronią międzynarodowe patenty.
Osobowość eksportu
Adam Byglewski, wiceprezes Adampolu. Założyciel i współwłaściciel Adampolu, specjalizującego się w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Zbudował firmę, która stała się liderem w kraju i czołową firmą transportową w całej Eurazji.
Monika Siecińska-Jaworowska, prezes Suempolu. Z sukcesem rozwija firmę, którą w 1989 r. założyli jej rodzice Urszula i Edward Siecińscy. Wywodzący się z Bielska Podlaskiego Suempol jest dziś jednym z największych graczy światowego rynku przetwórstwa łososia. Dzięki przejęciom zdobył mocną pozycję nie tylko w Polsce, ale też na rynkach niemieckim i francuskim.
***
Uhonorowaniu laureatów towarzyszyło forum wymiany doświadczeń podlaskich eksporterów. Podczas wydarzenia aktualne informacje na temat wsparcia polskiego eksportu przedstawili m.in. przedstawiciel resortu spraw zagranicznych i Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. Odbyły się też dwie debaty z udziałem przedsiębiorców i ekspertów z zakresu internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Konkurs „REGIONALNE ORŁY EKSPORTU” jest częścią Programu Rozwoju Eksportu. Program to inicjatywa Banku Zachodniego WBK realizowana wraz z partnerami merytorycznymi. Są nimi: Google, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, wywiadownia gospodarcza Bisnode oraz firma doradcza Crido Taxand oraz firma KPMG. Programowi Rozwoju Eksportu również patronują resorty spraw zagranicznych i rozwoju. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.
Od kilku lat eksport jest jednym z motorów napędowych polskiej gospodarki i stale rośnie. Jak sszacuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) eksport za cały 2015 r. miał wartość 178,7 mld euro i był o 8,1 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei prognoza na br. zakłada osiągnięcie w zagranicznej sprzedaży poziomu 186,1 mld euro co przekładałoby się na wzrost w ujęciu rocznym o 8,6 proc.