Nowe przyczepy Cynkometu dla rolnictwa
Dwa nowe typy ocynkowanych przyczep wprowadza na rynek Cynkomet z Czarnej Białostockiej. Premiera maszyn będzie miała miejsce na wrześniowych targach Agro Show 2018.
Przyczepy Cynkometu mają wszechstronne zastosowanie w gospodarstwach rolnych. Najczęściej są one przeznaczone do transportu płodów rolnych oraz wszelkich materiałów sypkich i objętościowych. Jednym z dwóch nowych modeli, jakie proponuje firma rolnikom jest tandemowa przyczepa burtowa z wywrotem trójstronnym T-617/5.
Tandem z burtą
- Jest to połączenie naszych dwóch największych przyczep - dwuosiowej obrotnicowej przyczepy burtowej T-149 i tandemowej przyczepy skorupowej T-617/4 – mówi Łukasz Chełmiński, dyrektor ds. eksportu maszyn rolniczych Cynkometu. – Przyczepy typu tandem są dużo łatwiejsze w manewrowaniu i cofaniu, oraz w porównaniu do nadal popularniejszych przyczep obrotnicowych, lepiej dociążają oś napędową ciągnika.
Przyczepa o ładowności 14 ton wyposażona jest w skrzynię o pojemności 12,5 m. sześć., z możliwością zwiększenie jej do 18,5 m. sześć. poprzez zastosowanie dodatkowych nadstaw, co pozwala w pełni wykorzystać ładowność przyczepy podczas transportu płodów rolnych.
- Zastosowaliśmy nowoczesne resorowanie paraboliczne, a także osie jezdne renomowanej marki ADR – mówi konstruktor Krzysztof Kołodko. - Do wykonania pneumatycznej instalacji hamulcowej użyto podzespołów firmy Haldex, rodem z transportu ciężarowego (istnieje opcja zamontowania hamulców hydraulicznych). Skrzynia ładunkowa ma 2,42 m szerokości paletowej oraz długość 5,13 m. Wywrót na trzy strony jest realizowany przez pięciostopniowy teleskopowy siłownik hydrauliczny.
Rama przyczepy składa się z solidnych, grubościennych profili stalowych tworzących zwartą i jednocześnie wytrzymałą konstrukcję, zdolną do przenoszenia znacznych obciążeń, co potwierdzają komputerowe metody symulacji obciążeń i testy wytrzymałościowe.
Wszystkie elementy metalowe przyczepy z Czarnej Białostockiej zostały ocynkowane ogniowo, co wyróżnia ją spośród konkurencyjnych pod względem odporności na korozję.
18 bel na przyczepie
Kolejna nowość w ofercie Cynkometu to trzyosiowa przyczepa do bel T-608/3 o ładowności 14 ton.
- Ta wydłużona przyczepa jest rozwinięciem świetnie sprzedającego się modelu T-608/2 – mówi główny konstruktor Cynkometu, Adrian Borys. - Całkowita długość nowego modelu to niemal 12m, długość platformy ładunkowej to 9,3 m, a przestrzeń ładunkowa pomiędzy drabinami to aż 10 m z możliwością przedłużenia do 11m, co daje możliwość załadunku 18 szt. bel na jednym poziomie. Szerokość platformy pomiędzy rantami bocznymi to ponad 2,4 m, co pozwala na używanie przyczepy do transportu palet.
Również w tym przypadku, prawie wszystkie elementy konstrukcji przyczepy zostały ocynkowane ogniowo.
- W przyczepie zastosowano trzy osie o przekroju belki 90 mm, które zapewniają duży zapas nośności i duże hamulce (400x80), spełniające wymagania europejskich regulaminów – podkreśla Tomasz Awłasewicz, Dyrektor Centrum-Badawczo Rozwojowego Technologii Rolniczych Cynkometu, w którym będą produkowane nowe przyczepy. – Również ten model wyposażony jest w zawieszenie z resorami parabolicznymi. Z kolei możliwość wymiany ogumienia na szersze (do 600 mm) jest bardzo istotna w przypadku użytkowania przyczepy np. na podmokłych terenach.
Cynkomet, który na wrzesień planuje zakończenie wartej 22,4 mln inwestycji w Centrum Badawczo-Rozwojowe ma w planach produkcję kolejnych innowacyjnych maszyn i urządzeń.
- Aktualnie prowadzone są prace konstrukcyjne m.in. nad nowym typem rozrzutnika, który z pewnością znajdzie swoich odbiorców w Polsce i na świecie – zapowiada Mariusz Dąbrowski, prezes Cynkometu. - Prace, jakie obecnie prowadzimy, i które będą kontynuowane przez najbliższe lata diametralnie zmienią naszą działalność, wprowadzając nas w nowy etap rozwoju.