Firma Barter zbuduje pierwszy w regionie terminal intermodalny oraz zainstaluje komplet urządzeń do jego obsługi
Wartość projektu to ponad 121 mln zł, dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego to prawie 40 mln zł. Stosowną umowę w tej sprawie podpisali dziś, 17 lipca - w imieniu Zarządu Województwa Podlaskiego - marszałek Jerzy Leszczyński i wicemarszałek Maciej Żywno, a ze strony firmy Barter SA - członkowie zarządu - Joanna Pietraszewska i Zdzisław Łapicz.
- To bardzo ważna inwestycja także z punktu widzenia strategii rozwoju województwa– budowa terminalu intermodalnego w pasie przygranicznym, wykorzystujemy bowiem w ten sposób swoje położenie jako bramy na Wschód. Ta inwestycja poprawi dostępność transportową województwa, stworzy nowe miejsca pracy, przyciągnie innych inwestorów – wyliczał korzyści marszałek Jerzy Leszczyński.
- Kiedy myślimy o terminalu przeładunkowym, myślimy o rozwoju wymiany gospodarczej z państwami zza wschodniej granicy. Myślimy też o ochronie środowiska, bo – i nie jest to odkrywcze - to co jedzie na torach, zjeżdża z naszych dróg i ulic - uzupełnił wyliczanie zalet wicemarszałek Maciej Żywno i dodał - Bardzo się cieszymy, że w konkursie na terminal wystartował nasz lokalny przedsiębiorca.
Wicemarszałek Maciej Żywno przypomniał też o podpisanych już umowach z PKP PLK na rewitalizacje linii kolejowych w naszym regionie.
- Wiemy, że bierzemy na siebie bardzo dużą odpowiedzialność, ale ta inwestycja przyczyni się do lepszego wykorzystania naszego regionu, rozwoju rynku pracy, rozwoju biznesu w naszym regionie i poprawy ochrony środowiska – powiedział Zdzisław Łapicz z firmy Barter.
Już w lipcu ma ruszyć budowa pierwszego intermodalnego terminalu w Sokółce nie należącego do sieci TEN-T (w bezpośrednim otoczeniu przejścia granicznego Kuźnica Białostocka i istniejącego centrum logistycznego), mające na celu stworzenie warunków do ułatwienia przejścia z drogowego transportu towarowego na inne rodzaje transportu (tj. transport kolejowy) za pomocą platform intermodalnych i inteligentnych systemów transportowych.
Dzięki dotacji rozbudowane zostanie torowisko oraz przygotowana powierzchnia do składowania kontenerów oczekujących na przeładunek. Zainstalowane zostaną też urządzenia, które pomogą obsłużyć terminal, tj. suwnice pomostowe i suwnice bramowe, pojazdy do przeładowywania kontenerów, urządzenia do obsługi terminalu oraz system zarządzania i monitorowania ruchu. Inwestycja ma zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Przyczyni się też do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poprawi stan środowiska dzięki przełożeniu części transportu z drogi na tory.
Przewidywany termin zakończenia budowy to połowa 2020 r.
Całkowita wartość projektu: 121 244 449,36 zł
Wartość dofinansowania: 39 561 680,69 zł
Fot. AK
(at)