Zarządzenie Marszałka Województwa Podlaskiego w sprawie obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego
Zarządzenie nr 67/2018 Marszałka Województwa Podlaskiego z dnia 30 sierpnia 2018 r. w sprawie wprowadzenia Procedury obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku
Na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 913 ze zm.[1]) w związku z art. 9 ustawy z dnia 9 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824) zarządzam, co następuje:
- 1. 1. Wprowadzam „Procedurę obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku” zwaną dalej Procedurą, która stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
- Zobowiązuję pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku do stosowania zasad określonych w Procedurze.
- 2. 1. Procedura obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku zostanie zamieszczona na stronie głównej Biuletynu Informacji Publicznej UMWP i Wrót Podlasia oraz w punktach kontaktowych i punktach obsługi osób niepełnosprawnych Urzędu.
- Procedura zostanie również przetłumaczona w alfabecie Braille'a i będzie dostępna w punktach kontaktowych oraz punktach obsługi osób niepełnosprawnych Urzędu.
- 3. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Województwa.
- 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia
Marszałka Województwa Podlaskiego
Nr 67/2018 z dnia 30 sierpnia 2018 r.
Procedura obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku
- 1. Wstęp
- Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku zwany dalej Urzędem zapewnia obsługę osób niepełnosprawnych.
- Procedura określa zasady postępowania pracowników Urzędu w przypadku kontaktu z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- 2. Udogodnienia architektoniczne
1.Odpowiednio oznakowane miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych zlokalizowane są od strony wejścia głównego do budynku Urzędu przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1 i przy ul. Poleskiej 89 oraz przy ul. gen. George'a Smitha Pattona 8 od strony wejścia głównego do budynku i od strony parkingu głównego, natomiast przy ul. Jana Kilińskiego 16 na terenie parkingu obok budynku.
- Wejścia do budynków Urzędu wskazanych w ust. 1 posiadają podjazdy, natomiast przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1 przy wejściu głównym zainstalowana jest odpowiednio przystosowana winda, w szczególności dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- 3. Punkty kontaktowe dla osób niepełnosprawnych w Urzędzie
1) Kancelaria Ogólna – pok. 22 w budynku przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1;
2) pok. 019 i 20 w budynku C przy ul. Poleskiej 89;
3) w holu głównym na parterze budynku przy ul. gen. George'a Smitha Pattona 8;
4) sekretariat Departamentu Rolnictwa i Obszarów Rybackich – pok. 24 w budynku przy ul. Jana Kilińskiego 16.
- 4. Punkty obsługi osób niepełnosprawnych w Urzędzie
1) w holu głównym na parterze w budynku przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1;
2) Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich pok. 2 i 3 w budynku przy ul. Poleskiej 89;
3) w holu głównym na parterze budynku przy ul. gen. George'a Smitha Pattona 8;
4) sekretariat Departamentu Rolnictwa i Obszarów Rybackich – pok. 24 w budynku przy ul. Jana Kilińskiego 16.
- 5. Etapy obsługi osób niepełnosprawnych
- Osoby niepełnosprawne przybywające do Urzędu w celu załatwienia sprawy przyjmowane są w punktach kontaktowych, o których mowa w § 3.
- Pracownik punktu kontaktowego przeprowadza wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy. Jeżeli charakter sprawy wymaga obecności merytorycznego pracownika wówczas zostaje powiadomiona odpowiednia komórka organizacyjna.
- Pracownik merytorycznej komórki organizacyjnej jest zobowiązany do obsłużenia osoby niepełnosprawnej w punktach obsługi osób niepełnosprawnych Urzędu, o których mowa w § 4 lub na stanowisku pracy zgodnie z sugestią osoby uprawnionej.
- 6. Obsługa osób doświadczających trudności w komunikowaniu się
- Osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Urzędzie przy pomocy tzw. osoby przybranej, którą może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną.
- Zadaniem osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu spraw w Urzędzie. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość polskiego języka migowego PJM, systemu językowo-migowego SJM ani sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych SKOGN.
- Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej.
- Urząd zapewnia, na zasadach określonych w ust. 5-12, dostęp do świadczenia usług tłumacza:
- a) polskiego języka migowego PJM,
- b) systemu językowo-migowego SJM,
- c) sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych SKOGN.
- Świadczenie to może być realizowane również przez pracownika Urzędu posługującego się PJM lub SJM lub z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się.
- Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
- W celu skorzystania z pośrednictwa tłumacza konieczne jest powiadomienie Urzędu o takiej potrzebie, co najmniej 3 dni robocze przed planowanym terminem załatwienia sprawy, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
- Zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy: imię i nazwisko osoby uprawnionej, adres zamieszkania (wraz z kodem pocztowym), propozycję terminu, wskazanie metody komunikowania się, krótki opis sprawy do załatwienia w Urzędzie, adres kontaktu zwrotnego, na który zostanie przesłana informacja z potwierdzeniem spotkania.
- Zgłoszenia można dokonać w jednej ze wskazanych form: pisemnie, za pomocą faksu, e-maila, przy pomocy osoby trzeciej, ze wskazaniem metody komunikowania się.
- Zgłoszenia o zapewnienie tłumacza można także dokonać za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Urzędu BIP UMWP oraz www.wrotapodlasia.pl stanowiącego załącznik do niniejszej procedury.
- Po dokonaniu zgłoszenia, uzgodniony zostanie ze zgłaszającym, dogodny termin realizacji świadczenia.
- Kontakt z Urzędem możliwy jest za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
1) telefonicznie na numer: 85 6654549;
2) faksem na numer: 856654175;
3) pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@wrotapodlasia.pl;
4) osobiście w Urzędzie, poprzez punkty kontaktowe o których mowa w§ 3.
5) listownie na adres: 15-888 Białystok, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1;
6) za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ESP CU Wrót Podlasia.
- 7. Obieg zgłoszenia o udostępnienie usługi tłumacza języka migowego
- Zgłoszenie składane przez osobę uprawnioną po rejestracji w Kancelarii Ogólnej, przekazywane jest do Sekretarza Województwa, który wskazuje komórkę właściwą ze względu na merytoryczne załatwienie sprawy.
- Pracownik komórki merytorycznej, po uzgodnieniu terminu z pracownikiem Urzędu posługującym się językiem migowym, zawiadamia zgłaszającego o terminie i sposobie załatwienia sprawy.
- Jeżeli treść zgłoszenia wskazuje, że pomoc pracownika Urzędu posługującego się językiem migowym może okazać się niewystarczająca lub gdy osoba uprawniona nie wyraża zgody na pomoc w komunikowaniu się przez pracownika Urzędu, Sekretarz Województwa przekazuje wniosek o świadczenie usługi z tłumaczem posiadającym kwalifikacje do Biura Administracyjno-Gospodarczego celem podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usługi z tłumaczem posiadającym kwalifikacje wnioskowane przez uprawnionego.
- Urząd, w przypadku braku możliwości realizacji świadczenia we wskazanym lub uzgodnionym z uprawnionym terminie, zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wskazując możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując na inną formę realizacji uprawnień.
- 8. Postanowienia końcowe
- Niniejsza Procedura ma zastosowanie również wobec seniorów oraz osób o szczególnych potrzebach wynikających z posiadanych dysfunkcji psycho-fizycznych, fizycznych i psychicznych organizmu.
- Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik Urzędu zobowiązany jest okazać osobie niepełnosprawnej wszelką pomoc.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone: Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, poz. 1432
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824).