Dodana: 10 czerwiec 2009 11:01

Zmodyfikowana: 10 czerwiec 2009 11:01

Rola informacji w kreowaniu turystycznego wizerunku regionu

Katedra Turystyki Politechniki Białostockiej zorganizowała trzecie w tym roku otwarte seminarium naukowe poświęcone rozwojowi turystyki w Województwie Podlaskim.

W roku 2008 Katedra Turystyki i Rekreacji Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej rozpoczęła organizację cyklu otwartych seminariów naukowych, których tematyką są problemy rozwoju turystyki w Województwie Podlaskim. Inicjatywa jest jednocześnie próbą stworzenia wspólnej płaszczyzny wymiany poglądów dla trzech środowisk: samorządu terytorialnego, branży turystycznej i społeczności akademickiej. Kolejne z takich spotkań odbyło się we środę 10 grudnia. Seminarium, zatytułowane „Dostępność informacyjna jako element kreowania turystycznego wizerunku regionu” w całości poświęcone zostało zagadnieniom szeroko rozumianej informacji i jej znaczeniu w rozwoju turystki w naszym województwie. W dyskusji, oprócz przedstawicieli uczelni, udział wzięli m.in.  reprezentanci jednostek zajmujących się turystyką w samorządzie województwa, samorządzie miejskim, starostwie powiatowym, PROT, stowarzyszeń turystycznych i agroturystycznych.

Spotkanie rozpoczęło się wystąpieniem dr Romualda Ziółkowskiego, reprezentującego Katedrę Turystyki i Rekreacji, który omówił główne determinanty rozwoju systemów informacji internetowej w naszym regionie. Zaliczył do nich przede wszystkim: zmianę znaczenia informacji w rozwoju turystyki, bariery rozwoju informacji turystycznej, procesy informacyjne, jakość informacji i jakość usług informacyjnych w Województwie Podlaskim. W imieniu Polskiej Organizacji Turystycznej wystąpiła Sylwia Grudzińska, która przestawiła zebranym nową propozycję PROT – narodowy portal turystyczny ISIT 2.0. Jego głównym zadaniem jest promocja polskich regionów za granicą, chociaż aspekt promowania naszych województw w kraju także nie został pominięty. Tematem kolejnej prezentacji był Serwis Turystycznego Województwa Podlaskiego „Turystyczne Wrota” – niejako dziecka naszego portalu „Wrota Podlasia” -  działający najkrócej na płaszczyźnie portali turystycznych, lecz już z pewnymi osiągnięciami. Reprezentujący urząd marszałkowski Janusz Mroczkowski przedstawił ideę wortalu, zasady funkcjonowania oraz korzystania z zamieszczonych informacji, a także schemat wprowadzania danych.

W drugiej części spotkania rozpoczęła się dyskusja z udziałem wszystkich zaproszonych gości, której celem było określenie aktualnego stanu i jakości informacji turystycznej w Województwie Podlaskim. Pomimo wskazania pewnych błędów i niedociągnięć uczestnicy seminarium zgodzili się z wnioskiem, że wysiłki podejmowane w naszym regionie plasują go na pierwszym miejscu w skali kraju w dziedzinie dostępności informacji turystycznej. Dobrym posunięciem w kierunku likwidacji barier i polepszenia jakości usług tego typu może być współpraca i wymiana danych pomiędzy poszczególnymi instytucjami zajmującymi się promocją turystyki oraz wspólne przedsięwzięcia realizowane jako współdziałanie samorządów i ośrodków naukowych, których celem jest  tworzenie i poszerzanie baz danych oraz aktualizacja posiadanych zasobów informacji.   

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook