Grupa PKP: koszt inwestycji na kolei może wynieść ponad 100 mld zł
Grupa PKP realizuje właśnie swój największy program inwestycyjny, który pochłonie 100 mld zł do 2023 roku. Inwestycje te wpływają na poprawę komfortu podróży i wzrost liczby pasażerów, a także na zwiększenie ilości przewozów towarowych - uznali uczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.
- Wzrost liczby pasażerów to najlepszy prognostyk tego, co się będzie działo po zakończeniu Krajowego Programu Kolejowego w 2023 roku – powiedział Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Według niego do dalszej poprawy funkcjonowania transportu pasażerskiego przyczyni się modernizacja dworców, a także planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak zapowiedział Buczyński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują dalszy rozwój infrastruktury kolejowej.
- Przykładem może być projekt Rail Baltica, gdzie będzie budowana dodatkowa łącznica dla pociągów towarowych – dodał.
W jego opinii wkrótce zyskają też przewozy towarowe, dzięki realizacji programów zakładających wzrost prędkości z 27 km/h do ponad 40 km/h.
- Czas przejazdu jest jednym z kluczowych determinantów, jeśli chodzi o współczesną logistykę – podkreślił Tomasz Buczyński. Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński wskazywał na priorytetowe traktowanie klientów. - Opiekujemy się naszym klientem jeszcze przed wyborem środka transportu. Od roku funkcjonuje Wspólny Bilet, który można kupić zarówno w kasach, jak i w wersji mobilnej. Wystarczy podać skąd i dokąd chcemy pojechać, nie przejmujemy się wyborem przewoźników, to system podpowiada nam najlepsze i najtańsze połączenie. Obowiązuje degresywna taryfa - im dalej jedziesz, tym taniej płacisz – tłumaczył Mamiński.
Przedstawił też plany związane z modernizacją dworców.
Do 2023 roku PKP S.A odda do użytku 200 nowoczesnych dworców, wśród których 105 jest objętych opieką konserwatora zabytków.
- Poprawiając komfort obsługi pasażera odtwarzamy dziedzictwo kulturowe. Przywracamy do świetności piękne obiekty architektoniczne – zaznaczył prezes Mamiński.
Z kolei Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformował, że do 2023 roku spółka przeznaczy prawie 76 mld zł na inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
- Na 9 tys. km torów przewidzianych do modernizacji w ramach KPK, zmodernizowaliśmy już 3,7 tys. – wyliczał prezes PLK. Merchel podkreślił też znaczenie rozwoju kolei aglomeracyjnej dla ruchu pasażerskiego.
- W Warszawie w 2018 r otworzyliśmy linię obwodową, którą codziennie przemieszczają się dziesiątki tysięcy pasażerów. Zmodernizowaliśmy również linię Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Remontujemy linię średnicową w Krakowie, budujemy tam także nowe tory dla kolei aglomeracyjnej – mówił Ireneusz Merchel.
Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego wyrównują także dostępność komunikacyjną w Polsce. Dzięki wykonanym przez PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. pracom, kolej powróciła do 11 miejscowości m.in. Lubina, Knurowa, Buska Zdroju. Na finiszu jest odbudowa linii w Mielcu, modernizowana jest linia Ostrołęka-Chorzel i Lewki-Hajnówka. Na kolejową mapę Polski powróci jeszcze kilkanaście połączeń. PKP Intercity, kolejna spółka należąca do Grupy PKP, wykonuje obecnie plan modernizacji i zakupu taboru na kwotę 7 mld zł.
- Podpisane kontrakty opiewają na ponad 4 mld zł. Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski realizuje innowacyjne projekty wagonowe, Stadler dostarczy 12 EZT-ów. Zwiększanie liczby pociągów powoduje, że powiększy się liczba przewożonych pasażerów – stwierdził Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity S.A. - Wspólnie z pozostałymi spółkami Grupy PKP realizujemy działania, zmierzające do tego, by pasażer, który przychodzi na dworzec był otoczony opieką od początku do końca – dodał.
Do poprawy efektywności towarowych przewozów kolejowych mają się przyczynić przewozy intermodalne (wykorzystujące więcej niż jeden rodzaj transportu).
- Poprawiamy przepustowość, zwiększamy prędkości na szlaku Północ-Południe, żeby sprostać oczekiwaniom klienta. Realizujemy zakup ponad 1 tys. platform, które będą wypełniały nasze zapotrzebowanie na przewozy intermodalne.
- Inwestujemy również w zakup nowych lokomotyw, które będą znacznie szybciej prowadziły ładunki po odnowionych torach – wyliczał Grzegorz Fingas, członek Zarządu PKP Cargo S.A. Jego zdaniem dziś przewozy intermodalne to kilkanaście procent w skali kraju, na Zachodzie jest to kilkadziesiąt procent. W dalszej perspektywie powinny one wypełnić lukę po przewozach masowych, które będą zmniejszane.
źródło: www.kurier.pap.pl
http://kurier.pap.pl/biznes/grupa-pkp-koszt-inwestycji-na-kolei-moze-wyniesc-ponad-100-mld-zl
oprac.ak