Ciuchcia szybsza od dzisiejszych pociągów. Rekord z 1936 r. nadal nie został pobity
Historia trasy kolejowej do Zakopanego sięga końca XIX wieku. Ostatni kursowy parowóz wjechał do Zakopanego 40 lat temu.
![Ilustracja do artykułu aaatory.jpg](/resource/image/2/300/129492/1234436/828x0.jpg)
Linię kolejową pod Tatry zbudowano w 1899 r. staraniem hr. Władysława Zamoyskiego. Budowa trasy kolejowej budziła niepokój górali. W książce „Kroniki zakopiańskie” opisywany jest zabawny incydent, kiedy przy pierwszym wjeździe parowozu do Zakopanego kilku fiakrów zdjęło portki i gołymi zadkami wypięło się w stronę maszynisty Otto Wolfa, na co on zareagował polewając ich wodą.
W latach 30. XX wieku na polskich torach pojawił się pociąg SAx 90080 znany jako Luxtorpeda. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował na trasie do Zakopanego i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków – Zakopane na 2 godziny 18 minut. Do dzisiaj ten rekord nie został pobity. Obecnie pociąg tą trasę pokonuje w 3 godz. 49 minut.
Za: aba/Kurier PAP