Dodana: 6 grudzień 2015 12:11

Zmodyfikowana: 6 grudzień 2015 13:32

Ciuchcia szybsza od dzisiejszych pociągów. Rekord z 1936 r. nadal nie został pobity

Historia trasy kolejowej do Zakopanego sięga końca XIX wieku. Ostatni kursowy parowóz wjechał do Zakopanego 40 lat temu.

Ilustracja do artykułu aaatory.jpg

Linię kolejową pod Tatry zbudowano w 1899 r. staraniem hr. Władysława Zamoyskiego. Budowa trasy kolejowej budziła niepokój górali. W książce „Kroniki zakopiańskie” opisywany jest zabawny incydent, kiedy przy pierwszym wjeździe parowozu do Zakopanego kilku fiakrów zdjęło portki i gołymi zadkami wypięło się w stronę maszynisty Otto Wolfa, na co on zareagował polewając ich wodą.

W latach 30. XX wieku na polskich torach pojawił się pociąg SAx 90080 znany jako Luxtorpeda. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował na trasie do Zakopanego i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków – Zakopane na 2 godziny 18 minut. Do dzisiaj ten rekord nie został pobity. Obecnie pociąg tą trasę pokonuje w 3 godz. 49 minut. 

Za: aba/Kurier PAP

http://kurier.pap.pl/depesza/159099/Ciuchcia-szybsza-od-dzisiejszych-pociagow--Rekord-z-1936-r--nadal-nie-zostal-pobity

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook