Dodana: 8 luty 2022 13:44

Zmodyfikowana: 9 luty 2022 11:32

W urzędzie marszałkowskim dyskutowano o przyszłości szkolnictwa zawodowego

Jak rozwijać szkolnictwo zawodowe w regionie, jak je przystosowywać do potrzeb lokalnego rynku pracy i przede wszystkim: jak zainteresować absolwentów szkół podstawowych do wyboru szkoły branżowej? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy wtorkowej (08.02) konferencji w urzędzie marszałkowskim. W spotkaniu zorganizowanym przez Białostocką Fundację Kształcenia Kadr wziął udział marszałek Artur Kosicki.

Marszałek Artur Kosicki na mównic

Otwierając debatę marszałek zaznaczył, że szkolnictwo zawodowe zapewniające wysoką jakość kształcenia praktycznego to jeden z filarów rozwoju gospodarczego.

– Bez tego będziemy stale borykali się z niedostosowaniem kompetencji do rosnących i zmieniających się potrzeb pracodawców. Dzisiaj rynek potrzebuje znakomitych fachowców, z umiejętnościami na najwyższym poziomie w rozwijających się na naszym terenie branżach – mówił Artur Kosicki.

Podkreślał, że satysfakcja zawodowa, perspektywa dobrych zarobków są elementami, które mają zasadniczy wpływ na zahamowanie emigracji zarobkowej.

– Znam potencjał młodych mieszkańców Podlaskiego, ich ambicje, talenty, zapał i pracowitość. To ludzie potrafiący podejmować trudne wyzwania i chcący doskonalić się w każdej dziedzinie aktywności zawodowej. Podlascy pracodawcy powinni z tego korzystać – dodał marszałek.

Fundusze unijne na rozwój szkolnictwa zawodowego

Przypomniał też, że w mijającej perspektywie unijnej na rozwój szkolnictwa zawodowego z funduszy europejskich Podlaskie miało do dyspozycji 188 mln zł.  Podjętych zostało w naszym regionie szereg inicjatyw w tym zakresie. W rozpoczynającej się perspektywie 2021-2027 pieniądze na rozwój szkolnictwa zawodowego w regionie będą na podobnym poziomie. Będzie można realizować działania z zakresu m.in. szkoleń, warsztatów – podnoszenia kompetencji zawodowych, jak i na rozwój infrastruktury edukacyjnej.

– Obecnie warto zastanowić się nad wyzwaniami przyszłości i działaniami wspierającymi szkolnictwo zawodowe w województwie podlaskim – przekonywał Artur Kosicki.

Uczestnicy konferencji na sali sejmikowej.

Potrzebne wykwalifikowane kadry

Jak wyniknęło z dyskusji, rozwój lokalnych przedsiębiorstw w ogromnej mierze jest uzależniony od przygotowania pracowników. A z tym jest problem.

– Mamy cały czas niedopasowanie kompetencji do potrzeb pracodawców – mówił prof. Bogusław Plawgo z Uniwersytetu w Białymstoku. – To cały czas wyzwanie dla pracodawców, którzy cierpią na brak kadr. Z kolei problemem mieszkańców są zbyt niskie płace – dodał. 

Zaznaczył, że małe zainteresowanie szkołami branżowymi, czyli dawnym „zawodówkami” wynika z wielu czynników. To m.in. brak wiedzy o praktycznych perspektywach w określonych zawodach, niski prestiż kształcenia zawodowego, ale też zbyt małe zaangażowanie w proces edukacji zawodowej potencjalnych pracodawców, czy brak właściwego rozpoznania potrzeb kadrowych wśród przedsiębiorców.

Czynnikiem, który bardzo często wpływa na wybór, a raczej odrzucenie szkoły zawodowej są też stereotypy. Zawodówkę postrzega się jako szkołę dla uczniów słabych, której wybór jest koniecznością. O tym mówiła m.in. Iwona Zborowska z BFKK i zaznaczyła, że potrzebna jest promocja i popularyzacja szkolnictwa branżowego. Do uczniów i rodziców musi trafić konkretna informacja dotycząca aktualnej wiedzy o zawodach i stanowiskach pracy, o aktualnych i prognozowanych potrzebach pracodawców i przede wszystkim wiedza o perspektywach w danym zawodzie.

Akredytacja – badanie jakości edukacji zawodowej

Podczas konferencji zwrócono też uwagę na potrzebę stałego monitorowania jakości kształcenia w oparciu o akredytację.

- To proces, w którym określa się, czy szkoła, program kształcenia spełniają ustalone przez agendę akredytacyjną kryteria jakości gwarantujące poziom kształcenia uznany za minimalny – mówiła prof. Cecylia Sadowska-Snarska, która zasiada w Białostockiej Komisji Akredytacyjnej.

Ocena obejmuje m.in. opracowanie i skuteczne wdrażanie strategii, programu rozwojowego w kontekście potrzeb edukacyjnych regionu, zapewnienie jakości kształcenia, wsparcie uczniów w procesie uczenia się i wchodzenia na rynek pracy, a także czy dany kierunek kształcenia i jego program odpowiada potrzebom lokalnego rynku pracy. 

Podczas wtorkowego spotkania prezentowano też mapę potrzeb podlaskich pracodawców w kontekście oferty szkół branżowych, rozmawiano o konieczności rozwijania doradztwa kompetencyjnego czy kształcenia zawodowego na stanowisku pracy.

W dyskusji uczestniczyli też m.in. : Janina Mironowicz – dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku, Ryszard Chodyniecki – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Karolina Perkowska – dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w UMWP i Joanna Sarosiek, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWP.

W drugiej części konferencji, w formule panelów dyskusyjnych z udziałem pracodawców, organów prowadzących, szkół zawodowych oraz uczestników zdalnych konferencji, omówiono główne wyzwania stojące przed Podlaskiem w zakresie lepszego, bardziej efektywnego i trafnego w kontekście potrzeb regionalnej gospodarki, wsparcia i rozwoju szkolnictwa zawodowego do 2027 r.

W konferencji udział wzięło blisko 100 uczestników zainteresowanych problematyką, zarówno z sektora prywatnego, publicznego, jak i organizacji pozarządowych. Po spotkaniu organizatorzy przygotują raport z kluczowych ustaleń i rekomendacji.

 

Aneta Kursa
red.: Małgorzata Sawicka
fot.: Mateusz Duchnowski

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook