O podlaskiej oświacie w dobie pandemii na plenarnym posiedzeniu WRDS
Sytuacja w podlaskiej oświacie, wpływ pandemii na nauczanie i funkcjonowanie uczniów – to tematy, które dominowały podczas poniedziałkowego (10.05) posiedzenia plenarnego online Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (WRDS).
Pandemia koronawirusa spowodowała wprowadzenie szeregu ograniczeń. Jednym z nich było zamknięcie czy też znaczne ograniczenie działania placówek oświatowych.
Powrót do szkoły
Dariusz Piontkowski, wiceminister edukacji, mówił o rozwiązaniach wprowadzanych wobec malejących obecnie zakażeń koronawirusem.
- W ostatnim czasie stopniowo przywracane jest nauczanie stacjonarne. Wynika to z tego, że dostrzegamy mankamenty edukacji na odległość. Zdajemy sobie sprawę z ograniczeń, które się z tym wiążą – podkreślał Dariusz Piontkowski. - Nawet najbardziej nowoczesne środki techniczne nie zastąpią kontaktu bezpośredniego. Stąd decyzja o powrocie do nauczania stacjonarnego – dodał.
Minister Piontkowski zaznaczył też, że rząd przygotowuje cztery programy, mające na celu pomoc uczniom w powrocie do standardowego funkcjonowania. Szczegóły poznamy wkrótce.
Dostępność do internetu i sprzętu. Podstawy programowe i ich realizacja
Edukacja zdalna wymaga dostępu do odpowiedniego sprzętu technicznego oraz łącza internetowego.
- Najwięcej problemów w szkołach dotyczyło słabego połączenia internetowego. Ze sprzętem raczej nie było problemu – mówiła Beata Pietruszka, Podlaski Kurator Oświaty.
Mimo trybu zdalnego, aż 95 proc. placówek z regionu zrealizowało podstawę programową w roku ubiegłym.
- Przeprowadzono egzaminy, a ich wyniki były zgodne z oczekiwaniami lub zbliżone do nich – podkreślała Pietruszka.
Nauka zdalna a rozwój dziecka
Na spotkaniu podejmowano też kwestię wpływu takiego toku nauczania na rozwój sfery emocjonalnej dziecka. W tym kontekście podlaska kurator zaznaczyła, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne z regionu udzieliły wsparcia ponad 9 tys. uczniów. Dotyczyło to przede wszystkim wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego czy wczesnego wspomagania rozwoju. Pomoc bezpośrednią – porady, warsztaty, terapie – otrzymało ok. 7 tys. uczniów podlaskich szkół (tj. 5 proc.).
- Zachwiany rozwój emocjonalny, brak możliwości naśladowania pozytywnych wzorców – przez ostatni rok z tym wszystkim się borykamy – zaznaczyła Wiesława Ćwiklińska, dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Dyskusję zakończyła konkluzja, aby wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie systemu edukacji oraz realizację zadań wynikających z programów nauczania, kierowały się w swojej pracy przede wszystkim szeroko pojętym dobrem dziecka.
W spotkaniu udział wzięli m.in.: Bohdan Paszkowski - wojewoda podlaski, Czesław Renkiewicz - prezydent Suwałk, Bogdan Zieliński - starosta wysokomazowiecki, Bożena Nienałtowska - dyrektor Departament Edukacji, Sportu i Turystyki UMWP, Piotr Gołaszewski - wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Agnieszka Barbara Muzyk - dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, Ryszard Chodyniecki z Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Wiesława Ćwiklińska - dyrektor Departamentu Edukcji UM w Białymstoku oraz członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.
Anna Augustynowicz
red.: Małgorzata Sawicka
fot. Marcin Nawrocki