Uczniowie i nauczyciele z podlaskich szkół podnieśli kompetencje cyfrowe
Mobilne pracownie komputerowe, kursy dla nauczycieli i dodatkowe zajęcia dla dzieci – to efekty projektu realizowanego przez Województwo Podlaskie, który został dofinansowany w kwocie 3,2 mln zł z funduszy europejskich. Spotkanie podsumowujące tę inicjatywę odbyło się we wtorek, 14 czerwca, w Uniwersyteckim Centrum Kultury w Białymstoku. Pamiątkowe grawertony, w ramach podziękowań za udział w projekcie, przedstawicielom lokalnych samorządów wręczył wicemarszałek Sebastian Łukaszewicz.
Decyzję o przyznaniu dofinansowania na realizację tego przedsięwzięcia zarząd województwa podjął dwa lata temu. Jego celem było zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach, w nauczaniu przedmiotowym, a w konsekwencji – także w życiu codziennym.
Satysfakcjonujące efekty
– Zorganizowaliśmy szkolenia, w których udział wzięło prawie 300 nauczycieli zatrudnionych w szkołach uczestniczących w realizacji projektu. Niezwykle miło ogląda się dzieci, które dzięki umiejętnościom przekazanym przez przeszkolonych nauczycieli, potrafią tchnąć życie w roboty edukacyjne kupione w ramach realizacji projektu – mówił Sebastian Łukaszewicz, wicemarszałek województwa.
Jak podkreślił, przedsięwzięcie – ze względu na ograniczenia pandemiczne – ewoluowało.
– W czasie, kiedy projekt powstawał, funkcjonowaliśmy jeszcze w innej rzeczywistości niż ta, w której przyszło nam go realizować. Po drodze dostosowywaliśmy jego założenia do aktualnej sytuacji i dzięki temu udało je się zrealizować niemal w całości – zaznaczył.
Kompleksowe wsparcie szkół
I tak w ramach tej inicjatywy, przeprowadzono ponad 700 godzin kursów dla nauczycieli. Każda szkoła otrzymała mobilną pracownię komputerową, wyposażoną w nowoczesne roboty edukacyjne, laptopy czy interaktywne monitory. Z kolei uczniowie skorzystali z dodatkowych zajęć z robotyki i programowania.
– Przygotowaliśmy placówki kompleksowo do wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole. Naszym celem było to, by uczniowie z większym zainteresowaniem podchodzili do nauki kluczowych przedmiotów, jeśli chodzi o programowanie – wyjaśniła Agnieszka Aleksiejczuk, dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego urzędu marszałkowskiego, który ten projekt realizował.
Na miarę XXI wieku
Z przedsięwzięcia skorzystało 20 podlaskich samorządów. Były to miasta: Bielsk Podlaski, Grajewo, Hajnówka, Kolno oraz gminy: Ciechanowiec, Czarna Białostocka, Dąbrowa Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Grodzisk, Jasionówka, Jedwabne, Łapy, Mielnik, Mońki, Narewka, Perlejewo, Poświętne, Rutki, Sidra i Sokoły.
– Ten projekt wpisał się bardzo dobrze w nasze potrzeby, bo pracowaliśmy w czasie pandemii zdalnie i chodziło o to, żeby zatrzymać ucznia przy monitorze – opowiadała Bożena Markiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 w Hajnówce. – Zakupiony sprzęt będziemy przez wiele lat wykorzystywać do efektywnej pracy z uczniami.
Jak dodała, to była też duża pomoc dla nauczycieli, którzy muszą iść z duchem czasu i wychodzić naprzeciw potrzebom młodzieży.
Pole dla wyobraźni
Arturowi, uczniowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nowym Aleksandrowie, w zajęciach najbardziej podobało się budowanie robota. I choć nie ukrywał, że niektóre czynności sprawiały mu trudność, to miał przy tym mnóstwo zabawy i satysfakcji. W podobnym tonie wypowiadał się Filip z tej samej placówki.
– Fajne było to, że mogliśmy nadać robotowi kształt, jaki chcieliśmy. Wystarczyło mieć trochę wyobraźni – mówił.
Inwestycja w przyszłość
Radości z uczestnictwa w projekcie Szkoły Podstawowej nr 5 im. Szarych Szeregów w Bielsku Podlaskim nie krył także burmistrz tego miasta Jarosław Borowski.
– Od małego trzeba oswajać dzieci z technologiami, które przydadzą się im w przyszłości – stwierdził.
Wartość tego przedsięwzięcia wyniosła 3,5 mln zł, a dofinansowanie z programu regionalnego pokryło ponad 3,2 mln zł.
We wtorkowym spotkaniu udział wzięli także m.in. dr Tadeusz Andrzej Mosiek, starszy wizytator z Kuratorium Oświaty w Białymstoku, dr inż. Joanna Krętowska, kierownik Działu Jakości Kształcenia na Politechnice Białostockiej (PB), prof. Ireneusz Mrozek, prodziekan ds. rozwoju i współpracy Wydziału Informatyki PB, Lidia Kłoczko, dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, Dorota Dąbrowska, dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży, Karolina Perkowska, dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego urzędu marszałkowskiego oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego i szkół, które brały udział w projekcie.
Anna Augustynowicz
red.: Barbara Likowska-Matys
fot.: Mateusz Duchnowski