Dodana: 30 wrzesień 2011 12:26

Zmodyfikowana: 30 wrzesień 2011 12:26

Kevin Kenner i białostoccy kameraliści

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza 30 września o godz. 19 na wyjątkowy koncert z udziałem pianisty Kevina Kennera.

Kevin Kenner – fortepian (USA)
Marta Wróblewska – sopran
Kwartet Libero
Paweł Polak – skrzypce
Julia Dombek – skrzypce
Michał Członka – altówka
Krzysztof Dombek – wiolonczela

Program:
K. Szymanowski – „Pieśni kurpiowskie” op. 58 na głos i fortepian (wybór)
J. Zarębski – Kwintet fortepianowy g-moll op. 34
K. Szymanowski – II Kwartet smyczkowy op. 56
R. Panufnik – „Second Home” (wersja na głos, fortepian i kwartet smyczkowy)

Kevin Kenner
Rok 1990 był przełomowy dla Kevina Kennera. Pianista wygrał  XII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymując również nagrodę publiczności i nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza. W tym samym roku zajął trzecie miejsce otrzymując zdobył Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Artysta był pierwszym w historii Amerykaninem, któremu udało się jednocześnie zdobyć nagrody na obu tych konkursach. Kevin Kenner  otrzymał również nagrodę na International Terrence Judd Award (Londyn,1990) oraz nagrodę na Van Cliburn Piano Competition (Fort Worth 1989).

Osiągnięcia Kevina Kennera  zostały docenione przez  krytyków na całym świecie. Został okrzyknięty „jednym z najwybitniejszych amerykańskich pianistów ostatnich lat” (Howard Reich, Chicago Tribune), „…który reprezentuje klasę tak wielkich chopinistów jak Rubinstein, Benedetti-Michelangeli i Dinu Lipatti" (Winfried Wild, Schwaebische Zeitung, Niemcy). Adrian Jack z gazety London Independent  uznał wykonanie Kennera Ballad Chopina  jako „…najlepsze wykonanie czterech Ballad Chopina jakie kiedykolwiek słyszał w sali koncertowej”. Financial Times opisał pianistę jako „muzyka pełnego wdzięku, subtelności i siły, dojrzałego w ujęciu dramatyzmu i proporcji, w skrócie: dojrzałego muzyka u szczytu formy”. Washington Post ostatnio nazwał Kennera „wybitnym talentem, artystą którego intelekt, wyobraźnia i zmysł muzyczny przemawiają silnie i elokwentnie”. Dyrygent Stanisław Skrowaczewski, który nagrywał z takimi pianistami jak Artur Rubinstein, wspominał interpretacje Chopina stworzone przez Kennera jako bardzo emocjonalne i piękne.

Kevin Kenner urodził się w południowej Kaliforni. Już od najmłodszych lat interesował się fortepianem. Naukę rozpoczął u Krzysztofa Brzuzy. Jako nastolatek przyjechał  do Polski, gdzie profesor Ludwik Stefański przygotował go do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980). Kevin Kenner był wówczas najmłodszym uczestnikiem konkursu. Otrzymał nagrodę specjalną dla bardzo obiecującego artysty. 

Pianista przebywał w Polsce w bardzo burzliwym okresie historycznym, czasach narodzin Solidarności. Wydarzenia te sprawiły, że bardzo silnie związał się emocjonalnie z naszym krajem. Po śmierci swojego polskiego profesora, przez kolejnych pięć lat kontynuował naukę z legendarnym pianistą Leonem Fleisherem w Peabody Conservatory w Baltimore. Następnie powrócił do Europy gdzie ukończył studia w Hanowerze pod kierunkiem Karl-Heinza Kämmerlinga. Obecnie Kevin Kenner jest nauczycielem w Royal College of Music w Londynie.

Kevin Kenner występował jako solista z orkiestrami światowej sławy, m.in. Hallé Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Berlin Symphony Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Czech Philharmonic, Belgian Radio and Television Philharmonic,  NHK Symphony of Japan, oraz z najlepszymi orkiestrami amerykańskimi z San Francisco, San Diego, Salt Lake City,  Kansas City,  New Jersey,  Rochester, Baltimore, St. Paul i innymi. Pianista pracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak Sir Charles Groves, Andrew Davis, Hans Vonk, Stanislaw Skrowaczewski, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jiri Belohlavek, Antoni Wit. 

Artysta gra również muzykę kameralną i występował z takimi kwartetami jak Belcea, Tokyo, Endellion, Vogler i Panocha. Koncertował również i nagrywał z grupą Piazzoforte, wykonując specjalne aranżacje utworów Astora Piazzolli, Chopina i Bacha. Pianista jest twórcą i dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble XIX, wykonującym muzykę Chopina na dziewiętnastowiecznych instrumentach. Kevin Kenner zasiada w jury w prestiżowych konkursach w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych. W roku 2010 artysta był jurorem na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.  

Płyty z nagraniami Kevina Kennera zawierają utwory Chopina, Ravela, Schumanna, Beethovena i Piazzolli. Za wykonanie tych ostatnich otrzymał w Polsce nagrodę Fryderyka w kategorii muzyki kameralnej. Artysta nagrał  utwory Chopina na Pleyelu z 1848 roku (seria NiFC 2008). Nagranie to zostało ocenione przez francuski magazyn Diapason jako znakomite.

Marta Wróblewska
AbsolwentkąaUniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie  Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego w Białymstoku Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem.

W latach 2000 – 2002 była słuchaczką Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, które również ukończyła z wyróżnieniem. W roku akademickim 2002/2003 była asystentką w klasie emisji głosu na tymże Studium. W latach 2003 - 2009 pracowała jako asystent w klasie dyrygowania w swojej macierzystej uczelni, w chwili obecnej jest asystentem w klasie śpiewu solowego. Od 2006 roku jest zatrudniona w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej, z którym  koncertuje w kraju i zagranicą wykonując partie chóralne jak i solowe. Pełni również funkcję korepetytora. 

W latach 2001 - 2006 prowadziła założony przez siebie Chór Kameralny „Ichos”, który działał przy Centrum Kultury Prawosławnej. Zespół specjalizował  się w wykonawstwie muzyki cerkiewnej, zwłaszcza kompozytorów rosyjskich XVIII i XIX wieku.

Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Ma w swoim dorobku ponad 40 utworów kantatowo – oratoryjnych (m.in. Magnificat D - dur i  Pasja wg Św. Jana J. S. Bacha, Requiem i Vesperae solennes de Confessore W. A. Mozarta, Mała Msza Uroczysta G. Rossiniego, Magnificat J. Ruttera), a także partie operowe: Belindy z opery „Dydona i Eneasz” H. Purcell’a, Zuzi z opery „Verbum Nobile” i Zosi z opery „Flis” S. Moniuszki, którą to debiutowała w maju 2009 roku na deskach Teatru Dramatycznego w Białymstoku.

Od wielu lat, jako solistka i śpiewak - kameralista związana jest z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej: orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Mercurius, a także z zespołami wokalnymi: Subtilior Ensemble, z którym zdobyła Nagrodę dla najlepszego wykonawcy XIV Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie (2004), Camerata Podlaska, Bornus Consort. Przez wiele lat była członkiem nieistniejących już chórów: Cantica Cantamus i Sine Nomine. Od 1999 roku współtworzy także Oktet Wokalny Gaudium. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi: m.in.: orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Sinfonia Viva, Capella Bydgostiensis.
Wiele koncertów zostało zarejestrowanych przez polskie rozgłośnie radiowe. Nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka (1998). Ma na swoim koncie również nagrania płyt kompaktowych, które niejednokrotnie były nominowane do nagrody Fryderyka, m.in. Mszę Legnicką S. Moryto (2005), płyta z muzyką ze Zbiorów Jasnogórskich, płytę z utworami Z. Stojowskiego –  Kantata Modlitwa za Polskę, która w lutym 2009 została wyróżniona przez  brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, na której to wykonuje partie solowe została ukoronowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku.

W  roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina
w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu  Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.

W lutym 2006 roku brała udział w IV Forum Muzyka Dawna na AMFC gdzie pracowała pod kierunkiem Agaty Sapiechy i Simona Standage’a. Umiejętności wokalne doskonaliła także na kursach prowadzonych przez: prof. Jerzego Artysza, prof. Kazimierza Pustelaka, prof. Leonarda Andrzeja Mroza, Urszulę Kryger i Olgę Pasiecznik.

Materiały od organizatorów

Zobacz lekcję Edu Pro Arte

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook