XI warsztaty ekologiczne Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży
W dniach 17-18 marca 2016r. w Zespole Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży odbyła się XI edycja warsztatów ekologicznych poświęconych ochronie i oszczędzaniu zasobów wodnych. Warsztaty tradycyjnie były skierowane do gimnazjalistów z województwa podlaskiego.
Hasło tegorocznych obchodów Dnia Wody to „Woda i praca” - zwracaja uwagę, jak odpowiednia ilość i jakość wody może odmienić życie i los pracowników, a nawet całych społeczności i gospodarek. W dzisiejszych czasach ponad połowa wszystkich pracowników na świecie, to jest 1,5 miliarda osób, pracuje w sektorach związanych z wodą, a istnienie praktycznie wszystkich miejsc pracy uzależnione jest od wody i ludzi odpowiedzialnych za jej nieprzerwane dostawy. Jednak często nawet podstawowe przepisy pracy nie obejmują lub nie chronią milionów osób zatrudnionych przy dostawach wody. Woda jest podstawą funkcjonowania i rozwoju społeczeństw. Łączy się z wszystkimi obszarami życia – zdrowiem, środowiskiem, produkcją żywności, przemysłem, energetyką. W krajach, w których ludzie nie mają dostępu do czystej wody, rozwój jest zachwiany, a w najcięższych przypadkach całkowicie niemożliwy. Brak wody powoduje nie tylko pragnienie. Bez wody nie da się także produkować żywności i przygotowywać posiłków. Jeśli ludzie nie mają dostępu do czystej wody, trudno jest im dbać o higienę, przez co rozprzestrzenia się wiele chorób.
Podczas Światowego Dnia Wody potwierdzamy, że czysta woda jest życiem, a nasze życie zależy od tego jak dbamy o jakość naszej wody. Ideą obchodów jest uświadomienie ludziom wpływu prawidłowej gospodarki wodnej na ich kondycję gospodarczą i społeczną. Obecnie na naszej planecie żyje 7 miliardów ludzi, a kolejne 2 miliardy przybędą do roku 2050.Statystyki mówią, że każdy z nas pije od 2 do 4 litrów wody dziennie. Miliardowi ludzi na świecie brakuje pożywienia i wody pitnej.
Celem warsztatów było:
• kształtowanie postaw i świadomości ekologicznej gimnazjalistów, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodnej,
• poznawanie funkcji wody w przyrodzie i życiu człowieka,• nauczanie postaw właściwego korzystania z zasobów wodnych,
• uświadamianie zagrożeń jakie stwarza człowiek dla zasobów wodnych oraz poznawanie metod przeciwdziałania tym zagrożeniom,
• upowszechnianie wiedzy o działaniach odpowiednich instytucji w zakresie ochrony przyrody i środowiska.
Program warsztatów składał się z dwóch części: wykładów i zajęć w grupach.
W ciągu dwóch dni udział w warsztatach wzięło udział około pół tysiąca gimnazjalistów z województwa podlaskiego. Zgłosiły się Publiczne Gimnazja Nr 1, Nr 3, Nr 8, Nr 9 z Łomży, łomżyńskie Gimnazjum Katolickie, Gimnazja ze Zbójnej, Przytuł, Wizny i Śniadowa.
Zajęcia pierwszego dnia rozpoczęły się ok. godz.9.0 rano.Gości uroczyście powitała Irena Zwornicka Dyrektor Szkoły wraz z organizatorem warsztatów Katarzyną Mieczkowską oraz przedstawicielem młodzieży ZSDiG Anną Bekisz.
Przywitano prelegentów pierwszego dnia warsztatów: Panią Alicję Godula i Panią Katarzynę Sobocińską.Część edukacyjną poprzedziło słowo wstępu, dotyczące ochrony zasobów wodnych i sposobów oszczędzania wody w gospodarstwie domowym.Następnie rozpoczął się wykład prowadzony przez: Panią Alicję Godula – pracownika Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku Delegatura w Łomży, prelekcja dotyczyła hasła tegorocznego święta „woda i praca”. Po wykładzie pracownika WIOŚ odbył się wykład pracownika Nadleśnictwa Łomża – Pani Katarzyny Sobocińskiej. Prezentacja omawiała znaczenie wody dla obszarów leśnych.
Po przerwie gimnazjaliści przystąpili do pracy w grupach. Zostali podzieleni na osiem grup. Jedna uczestniczyła w zajęciach umożliwiających badanie metodami chemicznymi i fizycznymi wód powierzchniowych pobranych z naszych lokalnych rzek: Narwi i Łomżyczki. Oceniali jakość wody do picia. Wykonywali samodzielnie chemiczne oznaczania wskaźników wody: twardość, żelazo, pH, barwa, tlen rozpuszczony, fosforany, azotany. Dokonywano zjawiskowych eksperymentów chemicznych. Młodzież zapoznała się również ze szkłem laboratoryjnym oraz zasadami bhp w laboratorium chemicznym.Druga grupa dokonywała sekcji ryby oraz przygotowywała samodzielnie preparaty mikroskopowe z poszczególnych organów ryby, moczarki kanadyjskiej, cebuli, wątroby. Obserwowali wybarwianie się skrobi w bulwach ziemniaka i bananie. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności obsługi mikroskopu i tworzenia preparatów mikroskopowych.
Grupa trzecia wykonywała doświadczenia obrazujące zjawiska fizyczne, które zachodzą w wodzie. Badano gęstość wody, napięcie powierzchniowe, częstotliwość dźwięku. Obserwowano załamanie światła w wodzie oraz proces dyfuzji. Sprawdzano czy rzeczywiście woda to klej.
Grupa czwarta zapoznała się z ciekawostkami związanymi z geodezją, poznała zasady pomiarów sytuacyjno - wysokościowych. Uczniowie samodzielnie odczytywali za pomocą nowoczesnych urządzeń geodezyjnych wysokości wyznaczonych punktów.
Piata grupa pracowała w nowoczesnej pracowni geodezyjnej korzystając z najnowocześniejszego sprzętu pomiarowego i komputerowego. Wykonywała mapę ewidencyjną w programie MikroMap. Efekty swojej pracy uczniowie otrzymali na zakończenie zajęć. W programie C-Geo gimnazjaliści wykonywali mapę zasadniczą w wyniku wektoryzacji rastra.
Szósta grupa zapoznawała się z metodami pomiaru hałasu oraz samodzielnie wykonywała ćwiczenia „decybelowe”. Pomiary dokonywane były pod okiem pracowników WIOŚ: Alicji Goduli, Marty Muczyńskiej, Marcina Aleksandrowicza i Jacka Gardockiego. Przedstawiono młodzieży problemy związane z zagrożeniem środowiska hałasem oraz przeprowadzili z młodzieżą pomiary natężenia hałasu w szkole i poza nią.
Siódma grupa poznawała metody badania wilgotności drewna oraz samodzielnie wykonywała to doświadczenie korzystając z wilgotnościomierza. Badano higroskopijność drewna, ciężar właściwy drewna oraz nasiąkliwość różnych gatunków drewna.
Ósma grupa to zajęcia z artrecyklingu. Wykorzystano surowce wtórne takie jak: słoiki, butelki szklane, butelki plastikowe, makulaturę do wykonania: wazów, kubków i innych ozdób oraz za pomocą techniki origami wykonywano kwiaty. Takie zajęcia uczą ponownego wykorzystania odpadów, przez co zmniejszamy ich liczbę.
Dzień drugi rozpoczął się również o 9.00 wykładem przedstawiciela Narwiańskiego Parku Narodowego z siedzibą w Kurowie, Pana komendanta straży - Andrzeja Bielonko. Prelekcja dotyczyła gospodarki wodnej na terenie parku. Pracownik NPN przekazał uczniom informacje dotyczącą infrastruktury turystycznej parku - ścieżki, kładki czy wieże widokowe. Nawiązał również do obsługi ruchu turystycznego na terenie parku, którą zajmują się prywatne firmy. Rolnicy dzięki trzcinowiskom Narwi, wytwarzają pelet lub sprzedają ją jako pokrycie dachowe.
O samej wodzie, mówiła młodzieży pani Helena Grala, przedstawicielka MPWiK zachęcając do picia wody wodociągowej. Przedsiębiorstwo zajmuje się również odbiorem ścieków i ich oczyszczaniem, aby nie były szkodliwe dla środowiska naturalnego. Przekonywała słuchaczy, że woda płynąca z kranów mieszkańców Łomży i okolic jest porównywalna jakościowo do wody butelkowanej, a przede wszystkim tańsza.
Po wykładach, tak jak pierwszego dnia odbyły się zajęcia w grupach. Uczniowie ze Zbójnej zwiedzali obiekty MPWiK Łomża – oczyszczalnię ścieków.W ramach warsztatów ekologicznych odbyły się dwa konkursy: wiedzy ekologicznej i fotograficzny pt. „Woda i człowiek”.
Podsumowaniem warsztatów ekologicznych był konkurs wiedzy ekologicznej - test składający się z 25 pytań, dotyczących zagadnień z biologii, chemii i ochrony środowiska. Konkurs odbył się dwuetapowo. Etap szkolny i międzyszkolny. W etapie szkolnym brało udział około 130 osób. Natomiast w etapie międzyszkolnym, rozgrywanym już w siedzibie naszej szkoły wzięło udział 15 uczniów, wytypowanych z 9 szkół województwa podlaskiego. Konkurs został objęty honorowym patronatem przez Panią Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Bernadetę Krynicką. Pani Poseł ufundowała nagrody laureatom konkursu.
Największą liczbę punktów, a co za tym idzie, wspaniałe nagrody, które otrzymali:1. I miejsce – uczennica z Gimnazjum z Wizny – Anna Gawecka2. II miejsce - uczennica z Publicznego Gimnazjum Nr 1 z Łomży – Wiktoria Śledziewska3. III miejsce – uczeń z Gimnazjum z Wizny – Mariusz PrzestrzelskiKażdy uczestnik konkursu wiedzy ekologicznej na etapie międzyszkolnym oraz ich opiekunowie otrzymali pamiątkowe dyplomy.W czasie trwania warsztatów dokonano również oceny prac zgłoszonych do konkursu fotograficznego pt. „Woda i człowiek”. Konkurs został objęty honorowym patronatem przez posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Antoniego Kołakowskiego. Poseł ufundował nagrodę dla uczennicy, która okazała się zwyciężczynią tego współzawodnictwa młodych fotografów.
Za pierwsze trzy miejsca nagrody otrzymali:1. I miejsce – Julia Tomaszewska – Publiczne Gimnazjum nr 8 z Łomży2. II miejsce - Aleksandra Klemarczyk – Miejskie Gimnazjum nr 1 z Zambrowa3. III miejsce - Monika Chrapowicz – Publiczne Gimnazjum nr 8 z Łomży.
Przyznano trzy wyróżnienia:Anna Szczurek - Publiczne Gimnazjum nr 1 z ŁomżyJustyna Charubin – Miejskie Gimnazjum nr 1 z ZambrowaAdam Baczewski - Publiczne Gimnazjum nr 9 z ŁomżyNagrodzonym gimnazjalistom wręczono atrakcyjne nagrody.Wyróżnionym uczniom nagrody wręczali dostojni goście: Pan Gilbert Okulicz – Kozaryn – Wiceprezes MPWiK Łomża, Pani Katarzyna Sobocińska – pracownik Nadleśnictwa Łomża, Pani Bogumiła Olbryś – wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Łomży, Pani Irena Zwornicka - dyrektor szkoły oraz organizator warsztatów Katarzyna Mieczkowska.
Patronat honorowy nad warsztatami ekologicznymi objęli: Podlaski Kurator Oświaty i Prezydent Miasta Łomża.
www.zsdig-lomza.pl