„Zemsta nietoperza” - akt 2. już 18 maja w wirtualnej OiFP
Opera i Filharmonia Podlaska (OiFP) zaprasza w poniedziałkowy wieczór, 18 maja o godz.19.00 na retransmisję kolejnego aktu operetki "Zemsta nietoperza" J. Straussa w reż. A. Bubienia i pod kierownictwem muzycznym G.Berniaka., oczywiście na youtubowej scenie opery. Akt 3. zobaczymy 24 maja, również o 19.00.
![Ilustracja do artykułu zemsta 3.jpg](/resource/image/2/300/151416/1349679/828x0.jpg)
Brawurowa komedia pomyłek z intrygującym librettem w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima. „Zemsta nietoperza” uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Dzieło „króla walca” swoją popularność zawdzięcza błyskotliwym dialogom, dowcipnym, zaskakującym sytuacjom i śmiałej erotyce. Całość historii wieńczy porywająca muzyka przepełniona bogactwem melodii, oddająca charakter karnawałowych zabawi nastroju beztroski. Wszystko to tworzy niepowtarzalną atmosferę i pozwala przeżyć wspaniały wieczór wypełniony śpiewem i śmiechem.
Akcję operetki osadzono w XIX-wiecznym podwiedeńskim kurorcie. Wzięty finansista, skazany przez sąd na karę więzienia – Gabriel von Eisenstein, postanawia ostatni dzień swojej wolności spędzić na balu wydanym przez księcia Orłowskiego. Zarówno on, jak i jego żona Rozalinda oraz ich pokojówka Adela zostają wciągnięci w intrygę misternie zaplanowaną przez doktora Falka – przyjaciela Eisensteina. Impreza jest w istocie pretekstem do ośmieszenia Eisensteinia, który rok wcześniej podczas zabawy karnawałowej porzucił Falka w centrum Wiednia, zmuszając go do powrotu do domu w stroju nietoperza.
Inscenizacja Opery i Filharmonii Podlaskiej to barwne przedstawienie kostiumowe budowane w oparciu o współczesne środki wyrazu, zrealizowane z rozmachem i dbałością o detal. Reżyser spektaklu w mistrzowski sposób odtwarza klimat XIX-wiecznego Wiednia. Lekką dłonią uchyla kurtynę i wprowadza widza na pełne przepychu salony wiedeńskich elit. Na szczególną uwagę zasługuje również warstwa wizualna – akcja operetki rozgrywa się w efektownych scenografiach nawiązujących do secesji wiedeńskiej. Główną inspiracją projektów scenograficznych stały się prace jednego z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli secesji – Gustava Klimta, projekcje multimedialne przedstawiają grafiki Alfonsa Muchy.
źródło: OiFP
oprac. Aneta Kursa