Dodana: 19 marzec 2019 14:32

Zmodyfikowana: 19 marzec 2019 14:32

Odrobina tęsknoty za wiosną w OiFP

„Czy mógłbyś natchnąć orkiestrę odrobiną tęsknoty za wiosną? (...) Właśnie to było w moim umyśle, gdy pisałem w styczniu 1841 roku” – pisał Robert Schumann do dyrygenta przygotowującego premierę I Symfonii B-dur „Wiosennej”. Ten lekki, romantyczny utwór, powstały w szczęśliwym dla kompozytora okresie oraz Uwertura do „Snu nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i II Koncert skrzypcowy h-moll „La Campanella” w transkrypcji na flet Niccolò Paganiniego usłyszymy w piątek w Sali koncertowej przy Podleśnej.

Ilustracja do artykułu balint.jpg

Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Szymon Bywalec, m.in. laureat pierwszej nagrody II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (1998), obecnie stały dyrygent Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas festiwali takich, jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Melos-Ethos w Bratysławie, Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego w Warszawie, Beijing Modern w Pekinie. Na flecie zagra János Bálint, profesor Hochschule für Musik w Detmold. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie: Sibelius Academy w Helsinkach, Musikhochschule w Wiedniu, Trinity College w Londynie, Horn w Austrii (Allegro Vivo Festival), Diekirch w Luksemburgu (Spectrum 87 Festival), Suvereto we Włoszech (SuverArt Festival). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Akademii Letniej im. L. Auera w Veszprém (1998–2005) oraz Instytutu Fletowego im. F. Dopplera w Budapeszcie (1999–2008). Jego bogaty repertuar (cała literatura fletowa) zawiera przeszło tysiąc utworów. By dodatkowo wzbogacić ten zestaw, dokonuje autorskich transkrypcji.

 

 

KONCERT SYMFONICZNY „CHWILE SZCZĘŚCIA”

Piątek, 22 marca 2019 | Sala koncertowa OiFP, Podleśna 2 | godz. 19.00

 

Program:

 

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809–1847)

Uwertura do „Snu nocy letniej”

 

NICCOLÒ PAGANINI (1782–1840)

II Koncert skrzypcowy h-moll

„La Campanella” w transkrypcji na flet

  1. Allegro maestoso
  2. Adagio
  3. Rondo à la clochette

 

ROBERT SCHUMANN (1810–1856)

I Symfonia B-dur „Wiosenna” op. 38

  1. Andante un poco maestoso

– Allegro molto vivace

  1. Larghetto
  2. Scherzo – Molto vivace
  3. Allegro animato e grazioso

 

Wykonawcy:

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Szymon Bywalec  – dyrygent

János Bálint –  flet

 

SZYMON BYWALEC

Absolwent (i obecnie adiunkt) Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. J.W. Hawela oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie oboju prof. J. Kotyczki. Jako stypendysta sieneńskiej Accademia Musicale Chigiana doskonalił swój warsztat w klasie G. Gelmettiego (2001) i L. Zagroska (2002 – Diploma di Merito). Brał udział w kursach mistrzowskich G. Chmury, K. Mazura, Z. Peskó czy P. Bouleza. Jest laureatem pierwszej nagrody II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (1998), a także dwóch nagród pozaregulaminowych (Państwa Z. i A. Witów oraz Prezydenta Miasta Katowic) w VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach (1999). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, kilkakrotnie nagrodzony przez Prezydenta Miasta Katowic. Stały dyrygent Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas festiwali takich, jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Melos-Ethos w Bratysławie, Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego w Warszawie, Beijing Modern w Pekinie. Podczas Warszawskiej Jesieni 2005 współpracował z IRCAM i solistami Court-Circuit Ensemble (Francja) przy wykonaniu „Répons” P. Bouleza, zaś w roku 2006 z OMN wystąpił w Conservatoire de Paris wykonując „Derive 2” Bouleza. Dokonał wielu światowych i polskich prawykonań. Z OMN nagrywał dla Polskiego Radia, a także nagrał pierwszą CD, nominowaną do Fryderyka 2003. Za płytę monograficzną z muzyką W. Ratusińskiej otrzymał, wraz z OMN i wytwórnią DUX, Pizzicato Supersonic Award 2009. Uzyskał dwie rekomendacje na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu: za nagranie „Trzech pieśni do słów Trakla” P. Szymańskiego (2007) oraz za „Gemisatos” M. Długosz z Sinfonią Varsovią i „things lost things invisible” E. Trębacz z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną im. K. Szymanowskiego dyrygowane wspólnie z A. Tamayo (2009). Dyrygował m.in. Rumuńską Narodową Orkiestrą Radiową, Miskolci Szimfonikus Zenekar, Camerata Strumentale „Citta di Prato”, Orchestra Filarmonica Europea, Ensemble Orchestral Contemporain, Melos-Ethos Ensemble, NOSPR, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową. Obecnie dyrektor Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w Katowicach. Jako dyrygent AOS współpracował m.in. z G. Chmurą, J. Kaspszykiem, K. Pendereckim, T. Yuasa, A. Tamayo. Prowadzi Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jego zainteresowanie muzyką dawną przejawia się obecnie pracą z założonym przez siebie zespołem Cantus Floridus.

 

JÁNOS BÁLINT

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie (1984) i studiów podyplomowych pod kierunkiem A. Adorjána. Już wówczas zdobył wiele nagród na międzynarodowych konkursach w Anconie czy Lipsku. Był solistą-flecistą Węgierskiej Symfonicznej Orkiestry Radiowej (1981–1991) i Węgierskiej Filharmonii Narodowej (2000–2007). W 1986 został solistą Fundacji Cziffra. Występował w Londynie, Paryżu, Bratysławie, Rzymie, Asyżu, Moskwie, Helsinkach, Salzburgu, Budapeszcie oraz w Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Tajwanie, Japonii i Korei. Współpracował z takimi artystami, jak R. Ricci, G. de Peyer, P. Pierlot, G. Cziffra, T. Vásáry, A. Adorján, R. Wilson, S. Milan, A. Nicolet, A. Marion czy J.C. Gérard, a także zespołami takimi, jak English Chamber Orchestra, the Radio Orchestra of Bratislava, European Soloists of Luxembourg, Kodály Quartett oraz większością węgierskich orkiestr symfonicznych i kameralnych. Regularnie nagrywa dla radia i telewizji i bierze udział w koncertach transmitowanych przez media. Zapraszany na występy w znaczących konwencjach fletowych: w Paryżu, Frankfurcie, Riva del Garda, Bostonie, Tokio, Londynie. Ma wyłączne kontrakty z japońską marką fletów Pearl i z niemieckim wydawnictwem Capriccio. Zasiada w jury ważnych międzynarodowych konkursów w Węgrzech, Polsce, Niemczech, Włoszech, Serbii, Słowenii, Rumunii, Tajwanie, USA i Japonii. Jego publikacje wydaje Accord Company. Pełnił funkcję wykładowcy na Akademii Muzycznej im. O. Respighiego (1987–1992), Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Szeged (1990–2000), Akademii Muzycznej im. F. Venezze w Rovigo (1994–2001), Akademii Muzycznej w Imola (2001–2007), był profesorem Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie (1996–1997, 2009–2012) i od 2003 r. jest profesorem Hochschule für Musik w Detmold. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie: Sibelius Academy w Helsinkach, Musikhochschule w Wiedniu, Trinity College w Londynie, Horn w Austrii (Allegro Vivo Festival), Diekirch w Luksemburgu (Spectrum 87 Festival), Suvereto we Włoszech (SuverArt Festival). Założyciel i dyrektor artystyczny Akademii Letniej im. L. Auera w Veszprém (1998–2005) oraz Instytutu Fletowego im. F. Dopplera w Budapeszcie (1999–2008). Jego bogaty repertuar (cała literatura fletowa) zawiera przeszło tysiąc utworów. By dodatkowo wzbogacić ten zestaw, dokonuje autorskich transkrypcji. Wielu współczesnych kompozytorów pisało specjalnie dla niego i za interpretacje tych utworów zdobył wiele nagród.

 

Fot. archiwum artysty

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook