Największy projekt muzyczny wolnej Polski wkracza w decydującą fazę
W niedzielę, 11 listopada setną rocznicę odzyskania Niepodległości świętować będziemy wielkim ogólnopolskim programem koncertów „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Podczas uroczystego koncertu, który odbędzie się na dużej scenie OiFP przy Odeskiej 1 w niedzielę (11.11) o godz. 13.00, zabrzmią także „Harnasie” Karola Szymanowskiego oraz „Exodus” Wojciecha Kilara. Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, zaśpiewa znakomity polski tenor Adam Zdunikowski, chór przygotowała Violetta Bielecka.
Podstawą przedsięwzięcia jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel. Symbolicznym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy ją także w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.
- Z jej muzyki wyczytać można jasną przyszłość – pisze Magdalena Gajl w programie koncertu. - Pomimo cech militarnych jest pogodna, nie sprawia wrażenia wojennej. Mogłaby zapowiadać olimpiadę albo turniej, nagradzać sukces każdego z nas. Kameralną fakturą, lekkością kroku, sposobem, w jaki instrumenty towarzyszą sobie nawzajem, kompozytor zdaje się nawiązywać do muzyki staropolskiej, oświeceniowej sztuki dialogu. Przyjemnie się jej słucha.
Podczas uroczystego koncertu, który odbędzie się na dużej scenie OiFP przy Odeskiej 1 w niedzielę o godz. 13.00, zabrzmią także „Harnasie” Karola Szymanowskiego oraz „Exodus” Wojciecha Kilara. Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, zaśpiewa znakomity polski tenor Adam Zdunikowski, chór przygotowała Violetta Bielecka.
KONCERT Z OKAZJI 100. ROCZNICY ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
Niedziela | 11 listopada | godz.13.00
Duża Scena OiFP | Odeska 1
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Adam Zdunikowski – tenor
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
KRZYSZTOF PENDERECKI (ur. 1933)
„Fanfara dla Niepodległej”
KAROL SZYMANOWSKI (1882–1937)
„Harnasie”
Część I
Redyk
Marsz zbójnicki
Taniec zbójnicki
Część II
Wesele
Cepiny
Pieśń siuhajów
Taniec góralski
Napad harnasiów
Epilog
WOJCIECH KILAR (1932–2013)
„Exodus” na chór mieszany i orkiestrę
ADAM ZDUNIKOWSKI
Debiutował w 1990 r. jako Clem w „Małym kominiarczyku” B. Brittena w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, którego solistą jest do dziś. Finalista Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (1991) i Międzynarodowego Konkursu Operowego „Belvedere” im. H. Gabora w Wiedniu (1995), laureat Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie (1992), zwycięzca VI Wielkiego Turnieju Tenorów w Szczecinie (2004). W latach 1990–1998 współpracował z Operą Kameralną w Warszawie, w 1996 r. także z Hamburg Staatsoper („Così fan tutte” W.A. Mozarta) i odbył tournée po Japonii, a od 1998 – z Teatrem Narodowym w Pradze („Cyrulik sewilski” G. Rossiniego, „Czarodziejski flet”, „Così fan tutte” W.A. Mozarta, „Sprzedana narzeczona” B. Smetany, premiera „Kastora i Polluksa” J.P. Rameu). Od 2000 r. stały gość Narodowej Opery i Baletu w Sofii (Faust w „Fauście” Ch. Gounoda, Almaviva w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, Edgar w „Łucji z Lammermooru” G. Donizettiego). Ma bogaty repertuar operowy (ok. 70 partii) i oratoryjno-kantatowy (ok. 80 tytułów). Brał udział w takich projektach, jak: polska prapremiera opery A. Ponchiellego „I Lituani”; europejska prapremiera „Psalmów jerozolimskich” N. Sheriffa pod dyrekcją kompozytora; światowa prapremiera „Stabat Mater” G. Stefaniego; zakończenie obchodów 25-lecia Sinfonii Varsovii wykonaniem IX Symfonii L. van Beethovena; produkcja „Strasznego dworu” S. Moniuszki w Buffalo; uroczyste zakończenie obchodów Roku Schubertowskiego wykonaniem Mszy As-dur F. Schuberta; inauguracja sezonu w Filharmonii Narodowej „Porami roku” J. Haydna; recital pieśni F. Chopina w Tokio; wykonanie „Siedmiu bram Jezolimy” K. Pendereckiego w Teatro Real w Madrycie oraz podczas Festiwalu Muzyki Europejskiej w Pekinie pod batutą kompozytora; koncert oratorium „Paulus” F. Mendelssohna z Izraelską Orkiestrą Kameralną w Tel Awiwie; występ gościnny (Leński w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego) w Teatrze Bolszoj w Moskwie; prawykonanie opery Z. Krauzego „Iwona” w Paryżu; prawykonanie opery „Der Meergeuse” F. Škroupa w Pradze. Współpracował z takimi artystami, jak: L. Maazel, N. Sheriff, J. Bělohlávek, J. Kovacs, S. Köhler, K. Masur, N. Santi, J. Semkow, S. Skrowaczewski, Z. Latoszewski,J. Krenz, J. Satanowski, J. Maksymiuk, A. Wit, G. Chmura, K. Penderecki, L. Foster, G. Nowak, K. Kord, J. Kaspszyk, R. Bruson, L. Aliberti, A. Titus, S. Isokoski, A. Cupido, S. Jerusalem, J. Altmeyer, Y. Nesterenko, A. Schmidt, Ning Liang, É. Marton, S. Geszty czy A. Dobber.
Wykonał wszystkie dzieła oratoryjne K. Pendereckiego pod batutą mistrza.
źródło: rzecznik OiFP