Nagroda im. Jana Kiepury dla prof. Wioletty Bieleckiej
Nagrodę specjalną im. Jana Kiepury za całokształt pracy artystycznej otrzymała prof. Violetta Bielecka – kierownik Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej i współautorka wielu sukcesów tego zespołu oraz wydarzeń z jego udziałem. Prestiżową w świecie teatru i muzyki nagrodę przyznała Kapituła XIII edycji Teatralnych Nagród Muzycznych imienia Jana Kiepury, a wręczono ją podczas poniedziałkowej (30 września br.) gali na Zamku Królewskim w Warszawie.
Profesor Violetta Bielecka to wybitna artystka, dyrygent, pedagog. Jej zasługi dla kultury polskiej oraz za kształtowanie wizerunku artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zostały wielokrotnie nagradzane: m.in. Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej (2018), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002). W 2013 roku odebrała najważniejszą w dziedzinie chóralistyki nagrodę im. J. Kurczewskiego, jest laureatką licznych odznaczeń państwowych i lokalnych.
Na przestrzeni tych lat prof. Bielecka pokazała, że można umiejętnie łączyć pracę z pasją, stając się wzorem dla kolejnych pokoleń adeptów chóralistyki. W trzy lata po utworzeniu Chóru OiFP praca artystów pod kierunkiem Violetty Bieleckiej w postaci albumu „Pieśni Kurpiowskie – K. Szymanowski, St. Moryto, H. M. Górecki” została nagrodzona Fryderykiem. Nagrania z udziałem Chóru OiFP były wielokrotnie nominowane i nagradzane. Aż trzy wydawnictwa płytowe, w których nagraniu w 2017 r. uczestniczył Chór zdobyły nominacje do nagrody Fryderyk 2018. Album z nagraniem „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego, w którego nagraniu uczestniczył Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez prof. Violettę Bielecką jest nominowany w kategorii Najlepszy Album Polski Za Granicą. Płyta z nagraniem „Missa pro pace” Wojciecha Kilara, wydawnictwo Opery i Filharmonii Podlaskiej, w którym udział wzięły zespoły Orkiestry i Chóru OiFP oraz wybitni soliści pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka także otrzymał nominację w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa. W kategorii Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa nominowana została płyta „Całonocne czuwanie” Sergiusza Rachmaninowa z udziałem Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor), Krzysztofa Drugowa (bas) oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej. Album "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego – nagrany w 2017 r. przez Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza i z udziałem znakomitych solistów: Wioletty Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy) – został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Awards).
Dzięki olbrzymiej wyobraźni i żelaznej dyscyplinie pracy prof. Violetta Bielecka zdecydowała o tym, że Chór OiFP – oprócz śpiewu w spektaklach operowych – wykonuje także partie taneczne – zespołowe i solowe, co czyni go jedynym takim zespołem w Polsce. Układy choreograficzne i ruch sceniczny do spektakli: „Zemsta nietoperza”, „Cyganeria”, „Doktor Żywago” czy „Turandot” w wykonaniu chóru zdobyły wysokie oceny krytyków i publiczności.
Do swojej pracy prof. Violetta Bielecka podchodzi z zaangażowaniem, ale ma ogrom ciepła i życzliwości dla drugiego człowieka, co także warto zauważyć, pośród wszystkich odznaczeń, dyplomów i honorów. Jej zaangażowanie w działalność popularyzatorską przyniosło niezwykłe efekty w postaci Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Młodzieży Polskiej i Polonijnej, Polskiego Chóru Pokoju i Polskiej Filharmonii Pokoju. Wszystkie te przedsięwzięcia służą podtrzymywaniu i kultywowaniu tradycji narodowych, ale także promowaniu młodych talentów, stwarzaniu możliwości rozwoju i prezentacji młodych artystów, w oparciu o repertuar autorstwa polskich kompozytorów XIX i XX wieku.
W 2016 r. prof. Bielecka obchodziła 35-lecie pracy artystycznej i zawodowej, a w sezonie artystycznym 2016/2017 10-lecie Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej.
mat. OiFP, oprac. ms
fot. OiFP