Koncert symfoniczny Maestro Antoniego Wita
Antoni Wit, jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich, w piątek, 12 kwietnia po raz pierwszy wystąpi w Białymstoku. Poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej przez arcytrudną uwerturę „Leonora III” op. 72b Ludwiga van Beethovena, tajemniczą VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną” Franza Schuberta oraz majestatyczną „Symfonię alpejską” op. 64 Richarda Straussa.
Swoją pozycję Maestro zdobył dzięki długiej współpracy z najważniejszymi orkiestrami polskimi i gościnnymi występami z najważniejszymi zespołami europejskimi. W jego karierze wyróżnia się okres 17-letniego kierowania Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Od 1983 do 2001 dał ze swoim zespołem blisko sześćset koncertów, odbył niezliczone tournées za granicą, nagrał ponad 200 płyt dla wytwórni EMI, CBS, Decca, Camerata Tokyo, NVC Arts, Pony Canyon, EBS Recordings, Naxos, Polskie Nagrania. Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy. Efektem współpracy artysty z firmą fonograficzną Naxos jest ponad 30 CD z muzyką polską sprzedanych w ponad 600 000 nakładzie. Dokonywał ich głównie z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej oraz Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Antoni Wit był siedmiokrotnie nominowany do nagrody Grammy: m.in. za nagrania dzieł Pendereckiego („Pasja wg św. Łukasza” - 2004,” Polskie Requiem” - 2005, „Siedem bram Jerozolimy” - 2007) oraz za „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego (2008). Nagrodę tę zdobył w 2013 roku za album z kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego („Fonogrammi”, „Koncert waltorniowy”, „Partita”, „Przebudzenie Jakuba” i „Anaklasis”) dla wytwórni Naxos. Ponadto w 1983 otrzymał Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie za rejestrację kompletu koncertów fortepianowych Sergiusza Prokofiewa (z pianistą Kun Woo Paik), w 2002 - Cannes Classical Award (Midem Classique 2002) za „Symfonię Turangalîla” Oliviera Messiaena, w 2004 - Classical Internet Award za „Pasję wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego, w 2005 - Records Academy Award (Record Geijutsu) za Polskie Requiem Pendereckiego.
Na zamówienie Naxosu z zespołami Filharmonii Narodowej dokonał serii nagrań wszystkich dzieł orkiestrowych i oratoryjnych Szymanowskiego. Dwie pierwsze płyty z kompletu zdobyły tytuł Gramophone Editor's Choice: koncerty skrzypcowe (solista - Ilya Kaler) i „Nokturn” i „Tarantela” (lipiec 2007) oraz II i III Symfonia (maj 2008). Dwa następne krążki otrzymały BBC Music Magazine Editor's Choice: „Stabat Mater”, „Veni Creator”, „Litania do Maryi Panny”, „Demeter” i „Penhesilea” (październik 2008) oraz „Harnasie”, „Mandragora”, „Kniaź Patiomkin” (kwiecień 2009). Portal muzyczny ClassicsToday wyróżnił w ten sam sposób z kolei dwie ostatnie płyty tej serii: „Harnasie” (kwiecień 2009) oraz I i IV Symfonia (maj 2009).
Antoni Wit prowadził również działalność pedagogiczną, w latach 1998-2014 był profesorem dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zapraszany jest także do jury konkursów muzycznych, m.in. w Katowicach i Cadaques.
Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża (dyplom z odznaczeniem w 1967) oraz kompozycję w klasie Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Studia kompozytorskie kontynuował pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu (1967-68). W latach 1967-69 był dyrygentem-asystentem Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, następnie w 1970 został dyrygentem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i jednocześnie rozpoczął współpracę z warszawskim Teatrem Wielkim.
MAESTRO. Beethoven, Schubert, Strauss i wszystkie odcienie gwałtownych emocji.
Piątek, 12 kwietnia / Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2 / godz. 19.00
ORKIESTRA Opery i Filharmonii Podlaskiej
ANTONI WIT dyrygent
Program:
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770–1827)
Uwertura „Leonora III” op. 72b
FRANZ SCHUBERT (1797–1828)
VIII Symfonia h-moll „Niedokończona”
- Allegro moderato
- Andante con moto
RICHARD STRAUSS (1864–1949)
Symfonia alpejska op. 64
- Nacht – Noc
- Sonnenaufgang – Wschód słońca
- Der Anstieg – Podejście
- Eintritt in den Wald – Wejście do lasu
- Wanderung neben dem Bache
– Wędrówka brzegiem strumienia
- Am Wasserfall – U stóp wodospadu
- Erscheinung – Zjawa
- Auf blumigen Wiesen
– Na kwietnych łąkach
- Auf der Alm – Na hali
- Durch Dickicht und Gestrüpp auf
Irrwegen – Przez gęstwinę i zarośla
- Auf dem Gletscher – Na lodowcu
- Gefahrvolle Augenblicke
– Niebezpieczne momenty
- Auf dem Gipfel – Na szczycie
- Vision – Wizja
- Nebel steigen auf – Unoszą się mgły
- Die Sonne verdüstert sich allmählich
– Słońce powoli zakrywają chmury
- Elegie – Elegia
- Stille vor dem Sturm – Cisza przed burzą
- Gewitter und Sturm, Abstieg
– Burza i sztorm, zejście
- Sonnenuntergang – Zachód słońca
- Ausklang – Echo
- Nacht – Noc
Sponsor koncertu: Promotech