Dodana: 25 październik 2019 11:33

Zmodyfikowana: 25 październik 2019 11:33

Koncert „Pocztówka z Polski” – Kurpiński, Szymanowski, Moniuszko

W piątkowy wieczór (25.10) w Sali koncertowej przy Podleśnej usłyszymy kompozycje polskich kompozytorów trzech epok muzycznych: późnego klasycyzmu, romantyzmu i Młodej Polski.

Ilustracja do artykułu PiotrWacławik.jpg

„Zamek na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego to utwór pośredni pomiędzy śpiewogrą a wodewilem, zawiera wiele cech narodowych: poloneza, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Uwertura pobudza wyobraźnię. Burzliwa noc, powracający po latach rycerz i duch kochanki powiązani zostają librettem Józefa Wawrzyńca Krasińskiego i pełnymi dramatyzmu pomysłami kompozytorskimi Kurpińskiego, przenosząc nas do świata legend na temat zamku nad Jeziorem Czorsztyńskim.

Zgodnie z logiką baśni i snu rozwinie się również I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i namiętnym charakterze. Na skrzypcach zagra Krzysztof Jakowicz, nazywany „skrzypcowym prawnukiem” H. Wieniawskiego, niezwykle ceniony przez W. Lutosławskiego, który powierzył mu polskie prawykonania wszystkich swoich utworów skrzypcowych.

W drugiej części wieczoru usłyszymy „Sonety krymskie” Stanisława Moniuszki, wybór utworów powstałych w oparciu o osiemnastoczęściowy cykl  poetycki Adama Mickiewicza. Nieśmiertelne strofy poety otrzymały formy szlachetnej kantaty na głosy solowe, chór i orkiestrę. Sonety zaśpiewa Emil Ławecki, tenor. Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Piotr Wacławik, który obecnie jest studentem ostatniego roku studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dra hab. M.J. Błaszczyka oraz w klasie violi da gamba dra K. Firlusa. W sezonie 2019/2020 jest dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki imienia Stanisława Moniuszki w Białymstoku.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

KONCERT POCZTÓWKA Z POLSKI

TRZEJ POLSCY KOMPOZYTORZY Z TRZECH OKRESÓW

Piątek, 25.10.2019 godz.19.00 | ul. Podleśna 1, OiFP

Artyści: 

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej 

Piotr Wacławik – dyrygent 

Krzysztof Jakowicz – skrzypce 

Emil Ławecki – tenor 

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Program:

Karol Kurpiński – Uwertura do opery „Zamek na Czorsztynie”

Karol Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35

Stanisław Moniuszko – „Sonety krymskie”

Intrada 

Cisza morska 

Żegluga 

Burza

Ruina (Bakczysaraj w nocy)

Hymn (Czatyrdah)

Pielgrzym

Epilog (Ajudah)

***

Piotr Wacławik

Urodził się w 1996 r. w Katowicach. Obecnie jest studentem ostatniego roku studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dra hab. M.J. Błaszczyka oraz w klasie violi da gamba dra K. Firlusa. Latem 2019 r. został stypendystą Aspen Music Festival and School, gdzie przez dwa miesiące doskonalił swoje umiejętności dyrygenckie pod okiem dyrektora artystycznego festiwalu – R. Spano, który uhonorował go nagrodą główną – Robert Spano Conductor Prize – w postaci zaproszenia na przyszły sezon. Podczas tego festiwalu został również wybrany spośród 12 uczestników do udziału w kursach mistrzowskich z L. Slatkinem. Laureat wielu nagród i wyróżnień: I nagrody na V Atlantic Coast International Conducting Masterclass and Competition (2019), I nagrody na międzynarodowym konkursie dyrygenckim London Classical Soloists (2018), a także II nagrody oraz nagrody orkiestry na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu, będąc najmłodszym uczestnikiem konkursu (2017). W marcu 2019 r. był finalistą Athens International Conducting Masterclass and Competition. Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Tonhalle w Zurichu w ramach międzynarodowych kursów dyrygenckich z D. Zinmanem. Jako dyrygent zadebiutował wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej w styczniu 2016 r. Współpracował również z takimi zespołami, jak: Berlin Sinfonietta, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Śląska Orkiestra Kameralna, Moravian Philharmonic Orchestra, Sinfonietta Cracovia, Athens Philharmonia Orchestra, Taurida International Symphony Orchestra St. Petersburg, London Classical Soloists, Orchestra of the North Bohemian Opera and Ballet Theatre, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swój warsztat dyrygencki rozwijał pod okiem: D. Zinmana, J. Panuli, M. Jurowskiego, J. Domarkasa, R. Spano, M. Siegharta, Ch. Olivieri-Munroe’a, M. Caldiego, M. Economou, L. Clemente, T. Tokarczyka i A. Holuba. Reprezentował Polskę w dwóch edycjach International Masterclasses Berlin prowadzonych przez L. Shambadala i C. Mettersa. Oprócz osiągnięć dyrygenckich ma na swoim koncie także sukcesy jako instrumentalista. Jest dwukrotnym laureatem I nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Leżajsku (2014, 2015). Swoje zainteresowania w grze na violi da gamba rozwijał uczestnicząc w licznych kursach zagranicznych pod okiem takich artystów, jak: P. Pandolfo, P. Wagner, A. Rasi, I. Klein czy M. Caudle. Został uhonorowany Nagrodą w Ramach Promocji Młodych Twórców Kultury przez Urząd Miasta Katowice (2017, 2019). Otrzymał również Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach (2017/18, 2018/19) oraz nagrodę Prezydenta Miasta Katowic (2015). W sezonie 2019/2020 jest dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki imienia Stanisława Moniuszki w Białymstoku.

 

Krzysztof Jakowicz

Wybitny polski skrzypek, uważany za „skrzypcowego prawnuka” H. Wieniawskiego. Szczególnie ceniony przez W. Lutosławskiego, który powierzył mu polskie prawykonanie wszystkich swoich utworów skrzypcowych („Łańcuch II”, Partita w wersji z orkiestrą, ostatnie dzieło „Subito”); na zaproszenie Maestro wykonywał dzieła kompozytora pod jego batutą w ważnych centrach muzycznych świata. Ukończył z wyróżnieniem studia wiolinistyczne pod kierunkiem takich mistrzów, jak T. Wroński, J. Gingold, E. Umińska, J. Starker, H. Szeryng. Jest laureatem I nagrody w Konkursie im. E. Ysaÿe’a w Warszawie (1959) oraz III nagrody i nagrody specjalnej H. Szerynga w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1962). Zapraszany jest często do uczestnictwa w pracach jury krajowych i zagranicznych konkursów (im. N. Paganiniego w Genui, im. T. Wrońskiego w Warszawie, im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, im. C. Nielsena w Odense, im. K. Szymanowskiego w Łodzi). Jest stale zapraszany do udziału w festiwalach o światowej renomie, jak np. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Edinburgh International Festival, Berliner Festspiele, Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, City of London Festival, oraz festiwale w Bregenz i Schleswig-Holstein. Występuje z czołowymi orkiestrami, takimi jak: English Chamber Orchestra, Izraelska Orkiestra Filharmoniczna, Wiener Symphoniker, BBC Scottish Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia w Oslo, Orquesta Nacional de España, Polska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”. Był solistą na licznych tournée zagranicznych większości polskich orkiestr. Współpracuje ze wszystkimi wybitnymi dyrygentami polskimi, a także z artystami tej miary, co J. Bělohlávek, R. Chailly, L. Hager, Ch. Imamura, P. Steinberg, M. Tabachnik czy T. Yuasa. Przez dwa lata był pierwszym skrzypkiem słynnego Kwintetu Warszawskiego. Od kilkunastu lat tworzy duet skrzypcowy ze swoim synem, J. Jakowiczem. Współpracuje także z innymi wybitnymi artystami różnych generacji, m.in. J. Bocheńską, K. Borucińską, B. Gimplem, K. Jabłońskim, S. Kamasą, M. Kozłowskim, K. Maroskiem, W. Malickim, R. Morawskim, T. Strahlem, W. Szpilmanem, T. Tsutsumi, M. Zdunikiem. W ciągu swojej kariery dokonał licznych nagrań dla polskich i zagranicznych wytwórni fonograficznych, takich jak EMI, Angel, Le Chant du Monde, Polskie Nagrania, DUX. Ukazały się m.in. albumy z Koncertem skrzypcowym J. Brahmsa, sonatami skrzypcowymi G. Faurégo i C. Francka, miniaturami polskimi, utworami F. Kreislera i G. Gershwina czy III Koncertem skrzypcowym G. Bacewicz. Na najnowszej płycie artysta prezentuje 15 różnych dzieł polskich kompozytorów wykonywanych na 15 różnych instrumentach lutniczych (od skrzypiec Groblicza do instrumentów współczesnych). W 2012 r. nagrał 6 Sonat i Partit na skrzypce solo J.S. Bacha. W 2002 r. został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Uhonorowany m.in. nagrodami Ministra Kultury i Sztuki czy Ministra Spraw Zagranicznych za upowszechnianie kultury polskiej za granicą, nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za wielokrotne wykonania muzyki współczesnej (w wielu przypadkach jemu dedykowanych), nagrodą Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Orfeusz” (za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora podczas festiwalu Warszawska Jesień; 1986), nagrodą krytyków francuskich Diapason d’Or (za „Łańcuch II” W. Lutosławskiego; 1989) czy Nagrodą Muzyczną Fryderyk (za nagranie Partity Lutosławskiego; 1996). Emerytowany profesor zwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, profesor wizytujący w Soai University w Osace (Japonia). Gra na skrzypcach włoskich podarowanych mu przez jego Mistrza, prof. T. Wrońskiego.

 

Emil Ławecki

Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. R. Karczykowskiego. Od 2014 r. był uczestnikiem Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatem I nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie i nagrody w kategorii Młody artysta polski, przyznanej przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga. Jeszcze podczas studiów zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w studenckim przedstawieniu „Snu nocy letniej” M. Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Don Ottavio w „Don Giovannim” W.A. Mozarta. W 2016 r. zadebiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w partii Cesarza w operze „Turandot” G. Pucciniego pod dyrekcją A. Wita. Następnie wystąpił jako Udolin w „Spiskowcach” F. Schuberta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W sezonie 2016/2017 zaśpiewał u boku E. Gruberovej w koncertowym wykonaniu „Normy” V. Belliniego, śpiewając partię Flavia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Na tę scenę powrócił debiutując w roli Tamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta oraz jako Stach w „Krakowiakach i góralach” J. Stefaniego. W latach 2017–2019 był członkiem Międzynarodowego Studia Operowego w Komische Oper w Berlinie, gdzie śpiewał takie partie jak Tamino, Triquet w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego czy Dancairo w „Carmen” G. Bizeta. Angaże artysty w sezonie 2019/2020 to między innymi partia Monostatosa w produkcji „Czarodziejskiego fletu” w reż. B. Kosky’ego w Makao i Taiwanie podczas tournée z Komische Oper Berlin, partia tenoru w Requiem W.A. Mozarta w Tokyo Metropolitan Theatre i partia Tamina w Tokyo Bunka Kaikan w Japonii podczas tournée z Warszawską Operą Kameralną. Występował w znaczących polskich ośrodkach muzycznych, m. in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, a także za granicą, m.in. w Czechach, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Turcji.

źródło:rzecznik OiFP 

Fot. z archiwum artystów

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook