Dodana: 18 styczeń 2021 08:29

Zmodyfikowana: 18 styczeń 2021 08:29

Bizet, Czajkowski, Borodin. Początek roku z Orkiestrą i Chórem OiFP - 22.01

Początek roku z Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej (OiFP) to muzyka pełna słońca i temperamentu. W piątek (22.01) na kanale YouTube Opery usłyszymy trzy niezwykle bogate kolorystycznie suity: drugą z „Arlezjanki” Georgesa Bizeta, suitę z baletu „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego oraz Tańce połowieckie z opery „Kniaź” Igor Aleksandra Borodina. Artyści wystąpią pod dyrekcją maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Chór OiFP przygotowała maestra Violetta Bielecka.

Muzycy na scenie grają na instrumentach. Przed nimi dyrygent. W tle scenografia — stara brama, po boku drzewa.

Popularność „Arlezjanka” zawdzięcza efektownej instrumentacji, pogodnemu nastrojowi południa, klimatowi Prowansji, z której to tematy starych piosenek Bizet przetworzył na pełne wdzięku, a zarazem temperamentu wariacje.

„Dziadek do orzechów” to jedno z najpiękniejszych i najczęściej wystawianych przedstawień baletowych na świecie. Wszyscy znamy historię Dziadka do Orzechów, niechcianego prezentu, którym interesuje się tylko mała Klara, a który w wigilijną noc stacza bohaterską bitwę z myszami, następnie zmienia się w pięknego Księcia, Klara staje się Księżniczką i obydwoje wyruszają do Krainy Słodyczy. Otwierającą balet Suitę rozpoczyna Uwertura, po której następuje sześć Tańców charakterystycznych: Marsz, Taniec Cukrowej Wróżki, Trepak, Taniec arabski, Taniec chiński i Taniec pastuszków. Finałowy, rozkołysany Walc kwiatów, to jeden z najbardziej urokliwych walców w dziejach muzyki.

Z opery „Kniaź” Igor Borodina pochodzą Tańce połowieckie, które często traktowane są jako samodzielny utwór symfoniczny. Borodin, jeden z członków Potężnej Gromadki, grupy skupiającej dziewiętnastowiecznych kompozytorów rosyjskich, przez całe życie łączył zawód chemika z zamiłowaniem do muzyki, cierpiał więc na notoryczny brak czasu. Pracę nad jedyną skomponowaną przez siebie operą Kniaź Igor, opartą na „Słowie o wyprawie Igora”, przerwała mu śmierć i dzieło dokończyli N. Rimski-Korsakow i A. Głazunow. Natomiast Tańce połowieckie zostały napisane całkowicie przez Borodina, pełne są kolorytu bogatego folkloru rosyjskiego, a bogata orkiestracja podkreśla przepych muzyczny orientalnego Wschodu.

Koncert symfoniczny - piątek (22.01) o godz.19.00, YouTube OiFP

Artyści: Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej; Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent; Violetta Bielecka – przygotowanie chóru.

Georges Bizet (1838-1875) – Suita nr 2 z Arlezjanki:
I. Pastorale;
II. Intermezzo;
III. Menuet;
IV. Farandole.

Piotr Czajkowski (1840-1893) – Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71 a:
I. Uwertura;
II. Marsz;
III. Taniec wieszczki cukrowej;
IV. Trepak (Taniec rosyjski);
V. Taniec arabski;
VI. Taniec chiński;
VII. Taniec pasterski;
VIII. Walc kwiatów.

Aleksandr Borodin (1833-1887) – Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor.


źródło
: OiFP
oprac.: Anna Augustynowicz
fot.: Michał Heller/OiFP

facebook