Bacewicz, Wieniawski, Beethoven. Koncert symfoniczny w Operze już w ten piątek
Wirtuozerskie utwory Grażyny Bacewicz i Henryka Wieniawskiego w interpretacji znakomitych polskich skrzypków: Romana Lasockiego i Małgorzaty Wasiucionek oraz I Symfonię C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy na piątkowym (19.02) koncercie symfonicznym z udziałem publiczności.
W 1965 r. Grażyna Bacewicz skomponowała ostatni VII Koncert skrzypcowy. Dzieło nasycone niekonwencjonalnymi brzmieniami natychmiast przenosi słuchacza w świat doświadczeń sonorystycznych, tak chętnie stosowanych przez polskich kompozytorów w latach 60-tych XX wieku. Awangardowe potraktowanie instrumentarium, formy, a także z rozmachem rozpisana partia skrzypiec sprawiają, że VII Koncertu słucha się z zapartym tchem.
Henryk Wieniawski, skrzypek – fenomenalny wirtuoz, a także kompozytor, na stałe zapisał się w historii światowej muzyki. Jego „Fantazja faustowska”, będąca wariacyjnym opracowaniem motywów zaczerpniętych z opery „Faust” Charlesa Gounoda, jest do dzisiaj utworem często goszczącym w programach symfonicznych. Romantyczny liryzm i piękna orkiestracja pozostawiają niezatarte wrażenia.
I Symfonia Ludviga van Beethovena pochodzi z młodzieńczego okresu kompozytora. Dzisiaj trudno jest uwierzyć, iż słuchacze prawykonania dzieła w kwietniu 1800 r. zarzucali twórcy „nieskładane wybuchy” i zbytnią „zarozumiałość” dzieła. Chociaż widoczne są jeszcze wpływy W. A. Mozarta i J. Haydna, I Symfonia wybiega poza czas jej współczesny, zapowiada ewolucję talentu kompozytora, który stworzy dzieła takie jak V czy IX Symfonia.
KONCERT SYMFONICZNY
19 II 2021
Sala koncertowa, ul. Podleśna 2, godz.19.00
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Roman Lasocki – skrzypce
Małgorzata Wasiucionek – skrzypce
GRAŻYNA BACEWICZ (1909-1969) – VII Koncert skrzypcowy
Tempo mutabile
Largo
Allegro
HENRYK WIENIAWSKI (1835-1880) – Fantaisie brillante op. 20 na motywach z opery „Faust" Ch. Gounoda
Allegro moderato
Andante ma non troppo
Allegro agitato non troppo
Andante. Andante non troppo
Tempo di Valse. Allegro non troppo
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827) – I Symfonia C-dur op. 21
Adagio molto – Allegro con brio
Andante cantabile con moto
Menuetto: Allegro molto e vivace
Adagio – Allegro molto e vivace
źródło: OiFP
oprac. Barbara Likowska-Matys