Kompozytowe konstrukcje i podzespoły dla supersamochodów i samolotów będą produkowane w Białymstoku
Podlaska Wytwórnia Struktur Kompozytowych jest przedsiębiorstwem prowadzącym badania w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii wytwarzania i zastosowań kompozytów stosowanych do tej pory głównie w lotnictwie, w innych branżach przemysłowych. Jest członkiem Śląskiego Klastra Lotniczego, którego zadaniami są m.in. inicjowanie projektów badawczych oraz wdrażanie technologii lotniczych.
- Teoretycznie możemy budować samoloty, ale obecnie skupiliśmy się na produkcji części do nowego projektu samochodu Syrenka, a są to elementy nadwozia i wnętrza – mówi Marek Siciński, Prezes Podlaskiej Wytwórni Struktur Kompozytowych.
- Podpisaliśmy też umowę przedwstępną na produkcję poszycia w samochodach Arrinera Hussarya – dodaje Prezes Siciński.
Arrinera Hussarya to pierwszy polski supersamochód, połączenie najnowocześniejszej światowej technologii i inżynierii motoryzacyjnej z dynamicznym designem. Jego nadwozie i wnętrze z włókien węglowych i kevlaru, będzie produkowane właśnie w laboratorium mieszczącym się w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym. Testową wersję supersamochodu można było ostatnio zobaczyć na Motor Show Poznań 2015.
Podlaska Wytwórnia Struktur Kompozytowych partycypuje też w projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zamierza ubiegać się o unijne dotacje z nowej perspektywy budżetowej UE i zdobyć dofinasowanie do projektów z zakresu odnawialnych źródeł energii i technologii innowacyjnych. To jest drugi ważny obszar działalności spółki.
Jak mówi Prezes Siciński, spółka otwarta jest również na współpracę z podlaskimi uczelniami wyższymi, w zakresie wdrażania innowacyjnych projektów i pozyskiwania z nich pracowników.
- Cieszymy się, że pozyskaliśmy tak ciekawego partnera jak Podlaska Wytwórnia Struktur Kompozytowych. Mam nadzieję, że podpisana umowa to pierwszy krok w kierunku owocnej dla obu stron współpracy – mówi Anna Daszuta-Zalewska, Dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego.
W Laboratorium o profilu fizykochemicznym prace ruszą pełną parą od maja. Będą tu opracowywane między innymi kompozytowe konstrukcje i podzespoły dla motoryzacji i energetyki wiatrowej.