Opera rosyjska
Wyższa Szkoła Administracji Publicznej i Radio Białystok zapraszają na szóste spotkanie z cyklu „Opera dla o(d)pornych” – Opera rosyjska.
Spotkanie odbędzie się we wtorek, 13 marca w godz. 14.00 – 15.10 w Audytorium Maximum WSAP (nowy budynek uczelni przy skrzyżowaniu ulic Plażowej i ks. S. Suchowolca). Naszym przewodnikiem będzie Paweł Orski, reżyser operowy i publicysta. Wstęp wolny.
Potężna Rosja za panowania Piotra Wielkiego nie była kolebką narodowego kunsztu operowego. Do swoistego przełomu doszło za panowania Katarzyny Wielkiej, która uwielbiała muzykę i operę, co zaowocowało w czasach jej panowania liczbą ponad 300 premier w Petersburgu. Jednak dopiero wiek XIX ukształtował narodowy nurt opery rosyjskiej, a jego prekursorem był Michał Glinka - autor "Rusłana i Ludmiły". Odrębny styl prezentowali Aleksander Borodin (autor "Kniazia Igora") czy Modest Musorgski (autor "Borysa Godunowa" i "Chowańszczyzny"). To właśnie Borys Godunow pozwolił święcić wielkie triumfy najwspanialszemu rosyjskiemu basowi i aktorowi - Fiodorowi Szalapinowi. Trzeci nurt narodowej opery rosyjskiej reprezentował Piotr Ilicz Czajkowski. Autor doskonałego "Eugeniusza Oniegina" opartego na dramacie Aleksandra Puszkina, czy też równie atrakcyjnej "Damy Pikowej". Dziś "Borys Godunow" i "Eugeniusz Oniegin" weszły na trwałe do żelaznego repertuaru teatrów operowych na świecie.