Bezpieczeństwo podlaskich dróg
W ubiegłym roku na drogach województwa podlaskiego wydarzyło się 1149 wypadków, w których zginęło 89 kierowców. W wyniku wypadków śmierć poniosło 32 pieszych.
27 marca w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego odbyło się pierwsze w tym roku, posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W składzie rady zasiadają m.in: Marszałek Województwa, Wojewoda Podlaski, komendant wojewódzki Policji, szef inspekcji transportu ruchu drogowego, dyrektorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Z podsumowania stanu bezpieczeństwa podlaskich dróg w roku 2006, przedstawionego przez naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji – Rafała Kozłowskiego wynika, że pomimo wciąż wysokiej liczby wypadków do jakich doszło na naszych drogach, ich liczba z roku na rok systematycznie spada.
Na podstawie zgromadzonych danych, można określić, iż statystycznie rok 2006 był najbezpieczniejszym okresem w ciągu minionych 16 lat – biorąc pod uwagę liczbę zdarzeń drogowych i ilość ofiar.
Rafał Kozłowski - naczelnik WRD KWP
W 2006 roku do wypadków dochodziło najczęściej w wyniku – jak zawsze – nadmiernej prędkości (34 % wszystkich wypadków) oraz na skutek nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu (19 %).
Wśród sprawców 85 % to kierujący pojazdami - 66 % z nich to kierowcy aut osobowych a 7,4 % kierowcy TIR-ów.
W 2006 roku zginęło 89 kierujących pojazdami i 32 pieszych. W wyniku wypadków drogowych rany odniosło 524 kierowców i 140 pieszych. W gronie przyczyn wypadków, do których doszło z udziałem pieszych – 16 % zdarzeń powstało w wyniku wtargnięcia na jezdnię.
Na szczególną uwagę zasługuje statystyka dotycząca wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców – 8 % zdarzeń do jakich doszło w ubiegłym roku na podlaskich drogach powstało w wyniku prowadzenia pojazdów przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu. Pozytywne jest to, że liczba nietrzeźwych systematycznie, z roku na rok spada.
Niemniej interesującym zestawieniem jest czas kiedy doszło do wypadków. Ponad ¼ wszystkich zdarzeń odbyła się w godzinach między 14 a 18. Najczęściej też do wypadków w ubiegłym roku dochodziło w czwartki (15 % wypadków).
Najniebezpieczniej na podlaskich drogach jest na terenie obszarów zabudowanych – 66 % wypadków wydarzyła się właśnie w takich miejscach. Również 66 % wszystkich wypadków drogowych wydarzyło się na prostym odcinku drogi. Szczególnie uważać też trzeba w rejonie skrzyżowań – 22 % wypadków w okolicach krzyżówek dróg.
Kto najczęściej był sprawcą wypadków? 29 % kierowców, z winy których doszło do niebezpiecznych sytuacji była w wieku od 25 do 39 lat. Prawie jedna czwarta (24,7 %) to osoby nieco starsze – 40 – 59 lat. Nieco mniej – bo 23,6 % to młodzi kierowcy w wieku między 18 – 24 rokiem życia.
W szerszym ujęciu – tj. na tle kraju, podlaskie wypada nieźle. Podlaskie drogi są dość bezpieczne – region zajmuje trzecie od końca miejsce pod względem ilości wypadków na drogach.
Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad WRBRD.
2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia WRBRD, które odbyło się w dniu 24 października 2006 r.
3. Informacja z wykonania ustaleń podjętych na ostatnim posiedzeniu
WRBRD, które odbyło się w dniu 24 października 2006 r. (ref. Członkowie WRBRD, których dotyczyły ustalenia)
4. Ocena stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie woj. podlaskiego w 2006 r. (ref. Przedstawiciel Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku)
5. Przedstawienie wydatków Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w Białymstoku, Łomży i Suwałkach w części przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2006 r. oraz zatwierdzenie planu wydatków na poprawę BRD w 2007 r. (ref. Dyrektorzy WORD w Białymstoku, Łomży i Suwałkach)
6. Ocena realizacji zadań związanych z zarządzaniem ruchem na drogach publicznych woj. podlaskiego za 2006r. (ref .Ewa Stachowicz Z-ca Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego PUW w Białymstoku)
7. Sprawy różne.
Posiedzenie WRBRD odbyło się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, ul. Wyszyńskiego 1, w Białymstoku.