Dodana: 22 wrzesień 2015 09:47

Zmodyfikowana: 22 wrzesień 2015 09:47

Głośno i wyraźnie – zrozumieć i przeciwdziałać

Rozpoczyna się Trzeci Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi. Bezpłatne badania profilaktyczne, szkolenia dla młodzieży, aktywności w mediach społecznościowych i wiele innych działań zostanie podjętych w dniach 21-25 września w celu zwiększenia świadomości społecznej oraz zachęcenia do wdrożenia wczesnej diagnostyki raka głowy i szyi. Jednego z najczęściej występujących, a przy tym najmniej znanych nowotworów.

Ilustracja do artykułu office-227169_640.jpg

Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi, realizowany jest w ramach  międzynarodowej kampanii Make Sense, którą zainicjowało i prowadzi Europejskie Stowarzyszenie Głowy i Szyi (EHNS – European Head and Neck Society) w ścisłej współpracy z organizacjami środowisk medycznych oraz pacjentów.
Trzecia edycja Tygodnia, która odbędzie się w dniach 21-25 września, ma na celu poszerzenie wiedzy nt. choroby, jej czynników ryzyka, objawów, a przede wszystkim   wagi wczesnej diagnostyki.

Rak głowy i szyi stanowi 6-ty w kolejności pod względem częstości występowania rak złośliwy w Polsce.
Występuje on np. dwukrotnie częściej niż rak szyjki macicy. Ponieważ wczesne objawy nie są specyficzne, pacjenci często je ignorują.

-U 60% chorych rozpoznaje się nowotwory w zaawansowanym stadium, co wiąże się z potencjalnie gorszymi efektami leczenia – powiedział profesor  Wojciech Golusiński, Prezes Polskiej Grupy Badań Nowotworów Głowy i Szyi  – Warto zwrócić uwagę na skutki choroby, z których niewiele osób zdaje sobie sprawę – utrata podstawowych zmysłów (m. in. słuch, smak), mowy, deformacja twarzy.

To do nich właśnie odnosi się nazwa kampanii „Make Sense" i temat przewodni tegorocznych działań "Głośno i wyraźnie – zrozumieć  i przeciwdziałać".

Co roku w całej Europie nowotwór głowy i szyi zostaje zdiagnozowany u 350 tysięcy osób, a ponad połowa z nich nie przeżywa 5-ciu lat.

- Jednakże, gdyby choroba była rozpoznawana wcześniej, współczynnik przeżycia pacjenta wzrósłby do 80-90% - powiedział profesor René Leemans, Prezes EHNS i kierownik Department of Otolaryngology – Head and Neck Surgery w VU University Medical Centre – Kampania „Make Sense" ma na celu szerzenie w społeczeństwie świadomości wczesnych objawów choroby oraz zachęcanie ich do skorzystania z profesjonalnej pomocy w odpowiednim czasie. Dodatkowo, promujemy najlepsze z możliwych standardów opieki nad pacjentem, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie dobrych efektów leczenia.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook