Trudna sytuacja podlaskich pacjentów
Blisko 800 osób zadzwoniło w piątek 2 stycznia do godz. 18:00 na infolinię Podlaskiego NFZ. Pacjenci szukali informacji o otwartych gabinetach lekarzy rodzinnych a także skarżyli się na brak dostępu do dokumentacji medycznej, która została zamknięta w gabinetach lekarzy Porozumienia Zielonogórskiego.
W godzinach szczytu na pytania pacjentów odpowiadało jednocześnie 7 pracowników Funduszu. Infolinia 85 7459545 działa przez całą dobę.
Zgodnie z przepisami pacjent ma prawo do wglądu oraz kopii
dokumentacji dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń. Z tego powodu podmiot leczniczy jest zobowiązany prowadzić, przechowywać i udostępniać dokumentację medyczną. Świadczeniodawca, którzy zaprzestał udzielania świadczeń opieki zdrowotnej również ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną pacjentowi.
Przychodnie POZ pomimo nie udzielania świadczeń zdrowotnych powinny być otwarte i wydawać dokumentację każdemu pacjentowi, który tego żąda. W przypadku gdy udostępnienie dokumentacji nie jest możliwe, odmowa wymaga zachowania formy pisemnej oraz podania przyczyny.
W Podlaskim Oddziale NFZ jeszcze w sobotę i niedzielę pracownicy NFZ odpowiedzialni za obsługę podstawowej opieki zdrowotnej będą dyżurowali w godz. 8.00-20.00.
Zgodnie z informacjami podanymi na konferencji prasowej Podlaskiego Oddziału NFZ, w województwie podlaskim umowy przedłużyło dotąd 159 spośród 311 gabinetów lekarzy POZ, z czego:
- w Białymstoku 36 na 67 gabinetów,
- w Łomży 16 na 34,
- a w Suwałkach 7 na 13.
W powiatach hajnowskim i siemiatyckim 100 proc. pacjentów ma dostęp do swoich lekarzy rodzinnych, w łomżyńskim i monieckim ponad 90%. Z kolei w powiatach zambrowskim i białostockim tylko po około 9 proc.
W sobotę i niedzielę wszystkie ambulatoria nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej działają normalnie.
Informacja Podlaskiego Oddziału NFZ