Dodana: 28 październik 2014 09:08

Zmodyfikowana: 28 październik 2014 09:08

Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę 2014

Obchodzony 29 października Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę to okazja, by zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy chorych na łuszczycę i łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS). Szacuje się, że na te dolegliwości choruje ponad milion Polaków. Codzienne życie pacjentów potrafi być bardzo uciążliwe. Dyskryminacji, wynikającej z braku wiedzy, przeciwdziała program „Derma Friendly – W trosce o skórę”.

Łuszczyca dotyka od 2 do 3% populacji, co oznacza, że może dotyczyć ponad 1 miliona Polaków. Jest to ciężka zapalna choroba autoimmunologiczna, która objawia się powstawaniem zmian skórnych w postaci grudek pokrywających się srebrną łuską. Zmiany łuszczycowe bolą i swędzą, a w najcięższych przypadkach mogą zajmować całą powierzchnię skóry. Kilka tysięcy osób w naszym kraju cierpi na jej ciężką postać, praktycznie uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie. U części pacjentów dochodzi również do zajęcia stawów (łuszczycowe zapalenie stawów), co może prowadzić do niepełnosprawności.

Krzywdzące stereotypy

Mimo że łuszczyca jest chorobą autoimmunologiczną, w świadomości społecznej jest błędnie postrzegana jako choroba zakaźna. Prowadzi to do wykluczenia społecznego chorych, we wszystkich aspektach życia, zarówno zawodowego, jak i społecznego. Pacjenci mają utrudniony dostęp do usług publicznie dostępnych, takich jak basen, kosmetyczka czy fryzjer[i]. Towarzyszący życiu codziennemu stres może prowadzić do nawrotu i zaostrzenia choroby. Dlatego tak istotna jest aktywizacja społecznej świadomości na temat łuszczycy i wsparcie dla chorych. Jest to tym bardziej ważne, bo środowisko osób chorych znajduje się w ciężkiej sytuacji, ze względu na utrudniony dostęp do nowoczesnych terapii.

Reakcja WHO

Wagę problemu dostrzegła Światowa Organizacja Zdrowia, która podczas 67. sesji Światowego Zgromadzenia Zdrowia w Genewie 26 maja 2014 r., przyjęła Rezolucję, w której zachęca Państwa Członkowskie do podnoszenia stanu wiedzy o łuszczycy i zwalczania stygmatyzacji osób chorych, w szczególności podczas Światowego Dnia Chorych na Łuszczycę. W tym czasie, na całym świecie, także w naszym kraju, stowarzyszenia pacjentów organizują konferencje naukowe i warsztaty, podczas których pacjenci integrują się, wymieniają wiedzą i doświadczeniami oraz starają zwrócić uwagę mediów i społeczeństwa na problem łuszczycy.

Derma Friendly przełamuje stereotypy

W szczególności podniesieniu świadomości na temat łuszczycy służy projekt „Derma Friendly – W trosce o skórę” realizowany w Polsce od połowy 2013 r. Powstał on w efekcie partnerskiej współpracy: Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę, Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego oraz firmy Abbvie Polska. Organizowane w całej Polsce bezpłatne szkolenia dermatologiczne, skierowane do pracowników salonów pielęgnacji urody, pozwalają zdobyć wiedzę o chorobach dermatologicznych, a także o tym, jak rozmawiać z klientem dotkniętym problemami skórnymi. Poprzez szeroką edukację Derma Friendly walczy ze stereotypami oraz przyczynia się do poprawy dostępu do usług pielęgnacji urody dla pacjentów zmagających się m. in. z łuszczycą, AZS czy łojotokowym zapaleniem skóry. Patronat medialny nad Programem objęło już pięć branżowych portali internetowych: Kosmetologia.com.pl, Polska Kosmetologia i Kosmetyka (pkik24.pl), Fryzjerzy.com, eKosmetyczki.pl oraz Wyczesany LOOK (wloo.pl).

Działa już blisko 250 przyjaznych salonów

Dotychczas w szkoleniach udział wzięło już 430 specjalistów z blisko 250 salonów urody z całej Polski! Salony odnaleźć można dzięki mapie i wyszukiwarce na stronie www.dermafriendly.pl. W serwisie znalazły się informacje o chorobach, porady psychologa, adresy poradni dermatologicznych i stowarzyszeń pacjentów. Można tam znaleźć wszystkie informacje na temat aktualnych miejsc i terminów szkoleń.

Jesienią 2014 roku organizowany jest kolejny cykl bezpłatnych szkoleń.

[i]  Badanie „Polacy o chorobach autoimmunologicznych” zrealizowane przez Instytut Badawczy Homo Homini
w maju 2013r. na próbie 1371 dorosłych Polaków.

 

 

ComPress Spółka Akcyjna

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook