Wianki - Cuda! Podsumowanie projektu Cuda - Wianki!
Stowarzyszenie EduArt zaprasza na wystawę plenerową Pastisz 2015. Otwarcie wystawy - 17 grudnia 2015, godz. 18:00 w Liceum Plastycznym w Supraślu przy Placu Kościuszki 1. Wystawę zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Projekt „Cuda-wianki’’ w przystępnej, zabawnej i ciekawej formie, miał za zadanie przypomnieć o fenomenie natury. Nieszablonowe działania edukacyjne i artystyczne prowadzone były przez profesjonalnych artystów, których dorobek prezentowany jest w Polsce i na świecie. Zadanie umożliwiło uczestnikom rozwijanie ich zdolności, umiejętności i wiedzy. Forma realizacji przedsięwzięcia była oparta na eksperymentach artystycznych, wykorzystujących różne formy ekspresji, rozwijających kreatywność i umiejętności twórcze uczestników. Motywem przewodnim prac i działań warsztatowych były kwiaty, rośliny i szeroko rozumiana florystyka. Surrealistyczne, zaskakujące i efektowne instalacje są elementem zdobiącym, ale też sytuacją zmuszającą do refleksji, pretekstem do poszukiwań artystycznych. Wspólnym mianownikiem wszystkich działań i realizacji są motywy roślinne. Tematyka poruszana w działaniach warsztatowych była bardzo szeroka – od minimalistycznych działań florystycznych do działań multimedialnych. Projekt realizowany był dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Projekt „Cuda - wianki’’ to cykl siedmiu, co miesięcznych spotkań warsztatowych z artystami w trakcie których uczestnicy mogli rozwijać swoją kreatywność, umiejętności manualne i kreacyjne, zakończony wystawą. Grupa warsztatowa każdorazowo liczyła kilkanaście osób. Spotkania warsztatowe odbywały się w Liceum Plastycznym w Supraślu. Wszystkie spotkania wykorzystywały jako punkt wyjścia i dominantę, materiał roślinny, kwiaty i materiały organiczne. Artyści w oparciu o swoje doświadczenia i zainteresowania zaproponowali scenariusze działań na poszczególne warsztaty w odniesieniu do harmonogramu projektu. Przy ustaleniu terminów spotkań i tematów oraz doborze artystów uwzględniono cykl przyrody, to co natura oferuje i jak nas wesprze w działaniach. Wszyscy prowadzący warsztaty są absolwentami Liceum Plastycznego w Supraślu które jest naszym partnerem w projekcie. W swoich pracach i postawach twórczych niejednokrotnie czerpali ze skarbnicy fenomenu natury.
Realizacja zadanie odbyła się poprzez twórczy cykl:
Spotkanie I – Warsztat Flo Art. / prowadzący art.plast Katarzyna Zabłocka / 23 maj 2015
Spotkanie II – Warsztat Przesady / prowadzący art.plast Paweł Matyszewski / 13 czerwiec 2015
Spotkanie III – Warsztat Ikebany po podlasku / prowadzący art.plast Małgorzata Niedzielko / 04 lipiec 2015
Spotkanie IV – Warsztat Zielono Mi / prowadzący art.plast Jan Gryka / 22 - 23 sierpień 2015
Spotkanie V – Warsztat Art / prowadzący art.plast Andrzej Dworakowski / 19 wrzesień 2015
Spotkanie VI – Warsztat Bio Grafia / art.plast Małgorzata Józefowicz / 17 październik 2015
Spotkanie VII – Warsztat Wianki / plastyk, florysta Regina Abramowicz / 21 listopad 2015
Spotkanie VIII – Wystawa Wianki-Cuda / 17 grudzień 2015 – 31 stycznia 2016
Pastisz 2015 to wystawa realizacji fotograficznych uczniów Liceum Plastycznego im. Artura Grottgera w Supraślu. Powstałe, do tematu Pastisz, prace są efektem artystycznych działań młodych twórców, rozwijających swe uzdolnienia i pasje w pracowni fotografii prowadzonej od 10 lat przez panią Katarzynę Zabłocką. Pastisz jest z definicji utworem naśladującym, jednakże bez cech fałszerstwa, tworzonym częściej dla pochwały niż krytyki. Pastisz wydaje się też być niewyczerpanym źródłem inspiracji nie tylko dla młodzieży uczącej się, ale również dojrzałych już artystów. Warto wspomnieć Andresa Serrano, Gregory Crewdsona, czy artystów związanych z grupą Łódź Kaliska. Na wielu uczelniach artystycznych ten rodzaj wrażliwości jest szczególnie pielęgnowany. Studiowaniu i wzorowaniu się na obrazach starych mistrzów poświęcane są długie godziny zajęć. Głównym celem zadania jest oddanie klimatu i wrażenia dowolnie wybranego przez ucznia dzieła malarskiego za pomocą zapisu fotograficznego. Prześledzenie kierunku i charakteru światła. Uczniowie dobierają modeli, przygotowują rekwizyty, kostiumy i scenografię, analizują perspektywę dobierając odpowiednie ogniskowe. Inscenizują całą kompozycję, uwzględniają rozkład świateł i plam barwnych w obrębie kadru. Ćwiczenie ma wiele walorów edukacyjnych, jako główny można by wymienić pracę zespołową pod kierunkiem jednego autora, pracę z modelem i organizację czasu pracy oraz zgromadzenie niezbędnych materiałów. Zadanie jest poprzedzone wcześniejszymi ćwiczeniami fotograficznymi związanymi z pracą światłem. Pastisz cieszy się wśród uczniów dużym zainteresowaniem, co przekłada się na efekty powstałych prac. Ważnym elementem tego zadania jest fakt, iż modelami zaproszonymi do realizacji są sami uczniowie, dyrekcja, nauczyciele i pracownicy szkoły. Świadczy to o rodzinnej atmosferze i ciepłych, otwartych relacjach między uczniami i pracownikami szkoły. Wystawie plenerowej kilkunastu fotografii towarzyszy zbiór zgromadzonych w albumie prac powstałych w latach 2007 – 2015. Wystawa i wydawnictwo jest podsumowaniem 10 lat pracy z tematem Pastisz i albumem społeczności szkoły.