Tansman - portret niezwykłego kompozytora" w piątek w OiFP
W piątek 9 czerwca koncert symfoniczny „Tansman – portret niezwykłego kompozytora” przypomni nam twórczość Aleksandra Tansmana, jednego z najczęściej wykonywanych na świecie kompozytorów polskich. Urodzony w Łodzi w roku 1897, jako dwudziestodwulatek opuścił Polskę na zawsze i osiadł w Paryżu. Podczas koncertu w sali koncertowej przy Podleśnej 2 usłyszymy jego II Symfonię a-moll w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod kierownictwem Jasona Lai, pierwszego dyrygenta Yong Siew Toh Conservatory Orchestra oraz dyrygenta-asystenta Singapore Symphony Orchestra, a także dyrygenta pierwszej singapurskiej profesjonalnej orkiestry kameralnej, re:SOUND. III Symfonię „Symphonie concertante” pod batutą Maestro Lai wykona zespół Cracow Duo w składzie: Jan Kalinowski – wiolonczela, Marek Szlezer – fortepian, Rafał Dudzik – skrzypce, Jakub Grabe-Zaremba – altówka z towarzyszeniem Orkiestry OiFP. Koncert otworzy Uwertura kubańska George’a Gershwina, amerykańskiego przyjaciela polskiego kompozytora. Koncert rozpocznie się o godz. 19.00
JASON LAI
Jego korzenie leżą w Hongkongu, lecz urodził się w Wielkiej Brytanii. Wychowanek prestiżowej specjalnej szkoły muzycznej w Manchesterze, Chetham’s, gdzie uczył się gry na wiolonczeli. Absolwent Uniwersytetu Oksfordzkiego w klasach wiolonczeli i kompozycji, a potem Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie został wyróżniony stypendium naukowym w dziedzinie dyrygentury. Obecnie piastuje funkcje pierwszego dyrygenta Yong Siew Toh Conservatory Orchestra (od 2010) oraz dyrygenta-asystenta Singapore Symphony Orchestra (od 2013). Od 2016 r. jest dyrygentem pierwszej singapurskiej profesjonalnej orkiestry kameralnej, re:SOUND. Z zamiarem skupienia wokół muzyki klasycznej szerszej publiczności występuje w telewizji zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i Azji. Regularnie pojawiał się na antenie BBC jako juror konkursu BBC Young Musician of the Year czy juror programu typu talent show „Classical Star”. Najszerszy odbiór uzyskał jako dyrygencki mentor w serii „Maestro”, gdzie jego podopieczna, popularna gwiazda komedii, Sue Perkins, zwyciężyła pełnym napięcia występem finałowym na żywo z BBC Concert Orchestra. Na antenie BBC wystąpił również w programach takich, jak „How a Choir Works” oraz „The Culture Show”, a także skierowanym do dzieci „Clash” na CBBC. Od momentu, gdy osiadł w Singapurze, kontynuuje pracę w telewizji – jako prezenter i dyrygent w ośmioczęściowej serii „Project Symphony”. Ostatni rok upłynął pod znakiem filmowania dla BBC serii nazwanej „Heart of Asia”, poświęconej sztuce współczesnej i kulturze Tajlandii, Indonezji, Korei oraz Filipin, a także serii „Tales from Modern China” dla BBC World. Mimo udanych tras koncertowych jako wiolonczelista z Allegri String Quartet czy zdobycia tytułu finalisty BBC Young Composers Award jako kompozytor, artysta silnie skierował się w stronę dyrygentury po zwyciężeniu BBC Young Conductor Award w 2002 r. Temu sukcesowi zawdzięcza wybór na dyrygenta-asystenta BBC Philharmonic, z którym to zespołem zadebiutował na BBC Proms w 2003 r. Po pracy z licznymi brytyjskimi orkiestrami powołano go też w ramach stałej współpracy w Hong Kong Sinfonietta, a w 2009 r. został jej dyrygentem-asystentem. Isotną częścią jego pracy w Singapurze jest edukacja. W Young Siew Toh Conservatory uczy kolejne pokolenie dyrygentów, z których wielu osiągnęło już sukcesy zarówno w ojczyźnie, jak i za granicą. Z Singapore Symphony Orchestra stoi na czele programu edukacyjnego, pomagając zespołowi zdobywać nowe grona odbiorców poprzez koncerty skierowane do dzieci i kolejnych melomanów.
CRACOW DUO
Duet tworzą Jan Kalinowski i Marek Szlezer. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – przyjęli ponad dziesięć lat temu. Prestiżowy magazyn „The Strad” pisze o nich: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”. Artystów połączyła edukacja w Krakowie i Paryżu. W ciągu ponad dekady wspólnych występów zyskali sobie uznanie publiczności, w tym krytyków polskich i zagranicznych. Widomym dowodem wysokiej oceny występów Cracow Duo są pozytywne recenzje w mediach, m.in. Programie 2 Polskiego Radia, radiowych programach zagranicznych, takich jak Slovenský rozhlas czy Radio Süddeutscher Rundfunk, oraz w tak prestiżowych czasopismach i portalach internetowych, jak: „Gramophone”, „ClassiqueInfo”, „Classical Music Review”, „Res Musica”, „American Record Guide”, „Ruch Muzyczny” czy „Twoja Muza”. Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. W roku 2010 reprezentowali swoje miasto na Dniach Krakowa w Nankinie (Chiny). Odbyli liczne tournée: po Bliskim Wschodzie (2006), na Kaukazie (2013) i w Gruzji (2014) – w ramach projektów odbywających się z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytorów polskich: W. Lutosławskiego i A. Panufnika, po Korei i Stanach Zjednoczonych (2015) – Artyści zadebiutowali m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Recital Hall w Los Angeles oraz w nowojorskiej Carnegie Hall, gdzie wykonali koncert z okazji 205. rocznicy urodzin F. Chopina, a także po Meksyku (2015), którą to trasę zainaugurował ich debiut w sali koncertowej Palacio de Bellas Artes. Fascynacja muzyką polską powoduje, że od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji kultury polskiej w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę z fortepianem m.in.: A. Tansmana, Z. Stojowskiego, L. Różyckiego i T. Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych. W roku 2014 firma fonograficzna DUX wydała specjalną płytę kompaktową, na którą składająca się utwory dedykowane J. Kalinowskiemu i M. Szlezerowi. Posiadają obszerny dorobek fonograficzny, który doczekał się licznych nominacji, wyróżnień i nagród, w tym kilku nominacji do Nagrody Muzycznej Fryderyk i kilku nagród francuskiej krytyki muzycznej Clef ResMusica. Podobne rozumienie muzyki i wspólna wizja sztuki w połączeniu z doskonałym warsztatem instrumentalnym i dużym doświadczeniem koncertowym pozwala im na tworzenie interpretacji emocjonalnych, szczerych i żywiołowych.
RAFAŁ DUDZIK
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie studiował w klasach prof. T. Gadziny i prof. J. Jakimowicz-Jakowicz, a ukończył studia w 2002 r. w klasie prof. I. Wojciechowskiej. Jako uczestnik wielu międzynarodowych mistrzowskich kursów muzycznych doskonalił swój warsztat pod kierunkiem profesorów należących do światowej czołówki pedagogów, m.in. M. Jaszwili (Konserwatorium Moskiewskie), T. Tomaszewskiego (Universität der Künste Berlin), P. Janowskiego (University of Wisconsin), oraz na kursach muzyki kameralnej pod kierunkiem J. Diesselhorsta (Berliner Philharmoniker) i kwartetu „Camerata”. Jest laureatem kilku konkursów muzyki skrzypcowej i kameralnej, m.in. w Zielonej Górze (I nagroda), Bydgoszczy (III nagroda) i Wrocławiu (II nagroda). Współpracował z Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie. Do roku 2006 był prowadzącym grupy II skrzypiec Opery Wrocławskiej. Od września 2006 r. jest koncertmistrzem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 2008 roku jest prymariuszem Kwartetu im. A. Tansmana, z którym koncertuje na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki kameralnej w Polsce. Artysta jest również wykładowcą w klasach skrzypiec i kameralistyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
JAKUB GRABE-ZAREMBA
Absolwent wyższych uczelni muzycznych w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem), Tromsø (Norwegia) oraz Hanowerze (Niemcy). Do jego mistrzów należą profesorowie H. Beyerle, M. Carlsen i H. Rohde. W roku 1999 K. Zimerman powierzył mu funkcję koncertmistrza grupy altówek założonej przez siebie Polish Festival Orchestra, z którą dla uczczenia 150. rocznicy śmierci F. Chopina odbył tournée po najważniejszych salach koncertowych Europy i USA oraz dokonał nagrania koncertów fortepianowych dla Deutsche Grammophon. Kolejnym etapem zdobywania doświadczenia zawodowego był udział w renomowanych festiwalach: w roku 2001 Pacific Music Festival w Sapporo (Japonia) oraz w latach 2002–2003 UBS Verbier Festival (Szwajcaria), jak również współpraca z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, m.in.: Tromsø Symfoniorkester (Norwegia), Orquesta Sinfónica de Euskadi w San Sebastián (Hiszpania), Radio-Sinfonieorchester des SWR w Stuttgarcie oraz jako Guest Associate Player w Orchestra Ensemble Kanazawa w Japonii. Od 2008 r. pełni funkcję koncertmistrza grupy altówek Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, jest również wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Pedagogiczno-Instrumentalnym w Białymstoku, a w latach 2009–2012 także Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Wielką pasją artysty pozostaje kameralistyka – w 2000 r. wspólnie z Kwartetem im. W. Lutosławskiego zdobył Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Pasję tę realizuje obecnie jako altowiolista założonego wspólnie z koncertmistrzami orkiestry OiFP w Białymstoku Kwartetu im. A. Tansmana, z którym koncertuje w kraju i za granicą.
KONCERT SYMFONICZNY
TANSMAN – PORTRET NIEZWYKŁEGO KOMPOZYTORA
9 CZERWCA 2017
SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | godz. 19.00
George Gershwin (1898–1937)
Uwertura kubańska
Aleksander Tansman (1897–1986)
III Symfonia „Symphonie concertante”
I. Sinfonia. Allegro con anima – Con moto – Un poco meno mosso. Tempo di mazurka – Più mosso – Tempo I – Poco a poco accelerando – semiminima = 144 – Più vivo – Tempo giusto – Allargando
II. Tempo americano. Allegro molto – Andante (tempo di blues) – Tempo I
III. Andante pesante – semiminima= 66 – Più lento – Perdendosi
IV. Finale. Allegro molto – Meno mosso – Allargando
II Symfonia a-moll
I. Allegro giusto – Un poco meno vivo – Tempo I
II. Lento – Un poco più mosso – Animando – Tempo I
III. Scherzo. Allegretto grazioso – Meno mosso. Tempo di mazurka – Tempo I
IV. Final. Allegro molto – Tempo giusto – Quasi martellando – Tempo giusto – Quasi martellando – Un poco meno vivo – Tempo I – Meno mosso – Tempo giusto – Tempo I – Tempo di Marcia
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Jason Lai dyrygent
Cracow Duo
Jan Kalinowski wiolonczela
Marek Szlezer fortepian
Rafał Dudzik skrzypce
Jakub Grabe-Zaremba altówka