Dodana: 21 listopad 2015 09:04

Zmodyfikowana: 21 listopad 2015 09:04

Sekrety Opery w TVP1. Efekty specjalne w teatrze podglądane w Operze i Filharmonii Podlaskiej

W najbliższą sobotę (21 listopada 2015) o godzinie 12.25, TVP 1 wyemituje program „Jak to działa? – Efekty specjalne w teatrze”, który został nagrany w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Ilustracja do artykułu 08_opera.jpg

Spektakle w starożytnej Grecji były, w porównaniu z dzisiejszymi, niezwykle ubogie. Charakteryzowały je: minimalna scenografia oraz proste stroje i maski. Ale już 2,5 tysiąca lat temu pojawiły się zapadnie, platformy na kółkach, a nawet dźwigi unoszące aktorów. Autorzy programu opowiedzą, co od tego czasu się zmieniło. Współczesne spektakle teatralne w coraz większym stopniu przypominają filmowe superprodukcje, a najlepszym tego przykładem są widowiska realizowane w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

 

Ekipa programu „Jak to działa?” z Radkiem Brzózką odwiedziła gmach OiFP w kwietniu tego roku. Realizatorzy programu zajrzeli za kulisy Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie obserwowali nowoczesną mechanikę górnej i dolnej sceny. Pracownicy Opery przedstawili pracę m.in. sztankietów służących do podwieszania scenografii, sterowanej komputerowo windy osobowej, superszybkiej zapadni scenicznej czy wyjeżdżających z kieszeni scenicznej wózków. Dyrektor OiFP Damian Tanajewski opowiedział o możliwościach technicznych białostockiej opery. Ekipa telewizyjna spotkała się też z szefem sceny, pracownikami działu multimediów, dźwięku i oświetlenia oraz odwiedziła magazyn scenografii niskich i wysokich, gdzie przechowywane są m.in. bajeczne scenografie z „Czarodziejskiego fletu” i „Upiora w operze”.

 

„Jak to działa?” to program popularnonaukowy, który udowadnia, że nauka nie jest wcale taka trudna i niezrozumiała. Program pokazuje, jak potrzeba rozwiązania konkretnych problemów doprowadziła naukowców i wynalazców do skonstruowania wielu urządzeń, których używamy na co dzień. Autorem i zarazem prowadzącym program jest Radek Brzózka.

Źródło: bioro promocji OiFP
fot. Michał Heller/OiFP

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook