Niedziela z kolekcją Galerii Arsenał. Paweł Dziemian, Kim - pokaz wideo
Pokaz wideo, odbywa się w ramach cyklu „Niedziela z kolekcją”, który jest sposobem, na wspólne odkrywanie potencjału Kolekcji II Galerii Arsenał. Jej fragmenty, udostępniamy publiczności w postaci cotygodniowych ekspozycji filmów wideo ze zbiorów Galerii. Zapraszamy w każdą niedzielę (w czasie ekspozycji wystaw), w godzinach 10.00-18.00 do Galerii Arsenał - Plac Zabaw. Udział w projekcjach jest bezpłatny.
![Ilustracja do artykułu Dziemian-Paweł---Kim-(6).jpg](/resource/image/2/300/133090/1248528/828x0.jpg)
Paweł Dziemian, Kim, 2009
wideo, 18 min 19 s.
Praca zakupiona przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, nr inw. PZ-93/2011
12 czerwca, niedziela, w godzinach 10:00 - 16:00
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
Wideo Kim jest zapisem jednego z performance’ów składających się na tryptyk Mistresses and Heroines. W kolejnych odsłonach projektu Paweł Dziemian powtarza gesty Sophie Calle, Kim Sooja i Sam Taylor Wood, artystek, których poszukiwania uznawane są za kluczowe dla myśli feministycznej. Dziemian przyjmuje role performerek – jest reżyserem, a w wypadku powtórzenia akcji Kim także odtwórcą performance’ów – dokonując reinterpretacji, której istota opiera się na innej niż w oryginale tożsamości płciowej autora. Odwraca tym samym tradycyjny porządek społeczny: o ile kobiety zwykły odgrywać role męskie, to mężczyźni stosunkowo rzadko wchodzą w role kobiet.
[...]
Wideo wpisuje się w nurt badań nad męskością jako kategorią kulturową. Nieruchomo stojący artysta zmusza do namysłu nad rolą mężczyzny. Jego bierność – przeciwstawiona kojarzonemu z męskością działaniu – służy skierowaniu uwagi na różnorodne przejawy męskości oraz poszanowanie wielości psychologicznych i społecznych modeli mężczyzny. Akcje Kim znajdowały analogię w bogatym zapleczu teoretycznym gender bądź women studies, wypracowanym przez historyków i socjologów. Podobne analizy odnoszące się do studiów nad męskością jako kategorią kulturową są rzadsze, a w Polsce znikome, i korzystają z metodologii i terminologii badań nad kobiecością. Dziemian zapożycza sposoby działania od kobiet artystek, postulując konieczność przemyślenia stereotypu mężczyzny i jego kulturowych korzeni.