Dodana: 12 kwiecień 2017 14:15

Zmodyfikowana: 12 kwiecień 2017 14:15

Muzeum Podlaskie w Białymstoku zaprasza. Sprawdź co ciekawego będzie się działo między 17 a 23 kwietnia

Już 21 kwietnia 2017 r., godz. 17.00 zapraszamy do Ratusza w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10 na Wernisaż wystawy REWOLUCJA (PO)PAŹDZIERNIKOWA. POLSKA LAT 1956 – 1957. To ponad 200 karykatur i rysunków satyrycznych, odnoszących się do istotnych społecznych i politycznych przemian, zachodzących w Polsce podczas tzw. odwilży październikowej.

Ilustracja do artykułu ratusz.JPG

Wybrane na ekspozycję prace zostały pogrupowane w 15 działów tematycznych, z których każdy opatrzono krótkim wstępem, opisującym szersze tło historyczne przedstawionych w nim zagadnień. Ilustrują one następujące zjawiska (jako poszczególne działy): Odwilż, Październik, Wybory, Czerwone i czarne, czyli relacje państwo-Kościół, Peryferie: Polska gminna i powiatowa, Kobieta, Młodzież, Kulturalnie pod prąd, Marzenie o własnym samochodzie, Pieniądze, Prywatna inicjatywa, Za granicę!, Patologie, Kosmos, Przymrozek.

Znajdziemy tu dzieła czołowych polskich karykaturzystów, jak m.in.: Karol Ferster, Ignacy Witz, Henryk Chmielewski, Henryk Jerzy Chmielewski, Eryk Lipiński, Anna Gosławska-Lipińska, Jerzy Zaruba, Maja Berezowska, Zbigniew Lengren, Jerzy Flisak, Jan Lenica, Jan Młodożeniec, Zbigniew Ziomecki, Juliusz Puchalski.

Ekspozycji towarzyszy specjalnie przygotowany katalog oraz materiał filmowy. Album, oprócz części ilustracyjnej, zawiera eseje problemowe takich znakomitości, jak prof. Jerzy Kochanowski z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, który przygotował również teksty wstępne do poszczególnych działów, Karolina Prymlewicz, Maciej Górecki, Elżbieta Laskowska, Daniel Passent oraz Jacek Fedorowicz.

Autorem scenariusza jest prof. Jerzy Kochanowski.

 

Wystawa została przygotowana przez Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego.

 

 

22 kwietnia 2017 r., godz. 12.00

Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, ul. Świętojańska 17

DZIEŃ WOLNEJ SZTUKI 2017

 

Muzeum Podlaskie już po raz trzeci dołącza do ogólnopolskiej akcji DZIEŃ WOLNEJ SZTUKI. Jego ideą jest zachęcenie zwiedzających do kontemplowania sztuki, do nieśpiesznego jej smakowania i samodzielnego, bez kompleksów, interpretowania, odkrywania historii, którą każdy obiekt ma do opowiedzenia.

 

22 kwietnia, dokładnie w południe, zapraszamy do wzięcia udziału w niecodziennej formie zwiedzania muzealnych ekspozycji. Pragniemy, w ciągu trwającej godzinę akcji, zachęcić uczestników, by przyjrzeli się 4 wybranym zabytkom i powoli je oglądając zastanowili się nad tym, co widzą, jakie emocje to w nich wywołuje. Jedyne co należy zrobić to przyjść z otwartym umysłem i chęcią przeżycia przygody.

 

Tego dnia zapraszamy do Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku na “Białowieskie inspiracje”. Zaprezentujemy kilka najciekawszych obrazów znanych białostockich malarzy, powstałych w trakcie Ogólnopolskich Plenerów Białowieskich. Pokażemy również archiwalne fotografie upamiętniające tamte wydarzenia.

 

Puszcza Białowieska,  jedyny obszar leśny w Europie zachowany w naturalnym stanie, od dawna fascynowała kolejne pokolenia artystów. Nie dziwi więc, że właśnie to miejsce wybrało białostockie środowisko plastyczne organizując od 1965 r. doroczne spotkania artystów malarzy z całego kraju. W puszczańskich zakamarkach postanowili szukać inspiracji do swoich nowych prac.

 

Wstęp wolny.

 

23 kwietnia 2017 r., godz. 17.00

Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10

Koncert w białostockim Ratuszu

 

Wykonawcy:

Małgorzata Marczyk - fortepian

Anna Wróbel – wiolonczela

 

Wstęp: 1 zł

Anna Wróbel

Urodziła się w Warszawie, w rodzinie muzyków. Wraz z Rodzicami – Andrzejem Wróblem i Elżbietą Piwkowską-Wróbel – tworzy Rodzinne Trio Wiolonczelowe.

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Wróbla. Jest także absolwentką muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim. Swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiała u Andrzeja Orkisza, Romana Jabłońskiego oraz Ivana Monighettiego. W 2007 roku uczestniczyła w kursach prowadzonych przez Williama Molinę w Caracas (Wenezuela) i została przyjęta w poczet członków elitarnej Latynoamerykańskiej Akademii Wiolonczelowej. W listopadzie 2012 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuk muzycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Anna Wróbel występowała w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w Wenezueli. Jako solistka koncertowała z zespołem Camerata Vistula, z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej i Polską Orkiestrą Radiową pod kierunkiem Łukasza Borowicza. Dokonała wielu prawykonań i nagrań utworów współczesnych kompozytorów. Po raz pierwszy od 1868 roku wykonała i wraz z zespołem Camerata Vistula nagrała dla Pro Musica Camerata utwór Antoniego Stolpe – Scena dramatyczna na wiolonczelę i kwintet smyczkowy. Na swoim koncie ma także pierwsze współczesne wykonanie Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Antoniego Stolpe oraz Serenady na ten sam skład Marcelego Popławskiego.

Ostatnio, wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza, nagrała Koncert wiolonczelowy Aleksandra Kulikowskiego. Jest to kolejna w dorobku wiolonczelistki, światowa premiera fonograficzna. Z kolei nagrana wraz z pianistą Mariuszem Dropkiem płyta Les Larmes, zawierająca nieznane miniatury wiolonczelowe polskich kompozytorów, została objęta patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia.

Małgorzata Marczyk

Pianistka. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku w klasie fortepianu Jerzego Maciejewskiego. Część studiów odbyła w Estonian Academy of Music and Theatre w Tallinie (Estonia) w klasie fortepianu rektora tamtejszej uczelni, Peepa Lassmanna. W 2016 roku ukończyła  Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Swoje umiejętności z zakresu pianistyki zarówno solowej, jak i kameralnej doskonaliła na licznych kursach i seminariach pianistycznych w Polsce i za granicą (m.in. w Royal College of Music w Londynie), współpracując z takimi osobowościami światowej pianistyki, jak Elżbieta Tarnawska, Andrzej Jasiński, Andrzej Tatarski, Roustem Saitkoulov czy Kevin Kenner.       

Uczestniczyła w wielu konkursach solowych i kameralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, zdobywając m.in. wyróżnienie w XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego – Łomianki/Izabelin 2012. W 2013 roku brała udział w międzynarodowym projekcie orkiestrowym „I, Culture Orchestra”, zrzeszającym młodych muzyków z Europy Wschodniej, w ramach którego koncertowała w Polsce, Szwecji, Danii, Estonii, Ukrainie, Islandii oraz podczas Szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie.          

Jako solistka i kameralistka występuje w kraju i poza jego granicami. Na polu kameralistyki, którą darzy szczególnym zainteresowaniem, współpracuje z wieloma instrumentalistami i wokalistami, wykonując głównie utwory polskich kompozytorów.

Od 2014 roku współpracuje z Filharmonią Narodową, biorąc udział w koncertach edukacyjnych. Jako pianista-akompaniator jest związana z Zakładem Wokalistyki Wydziału Instrumentalno–Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook