Dodana: 12 kwiecień 2016 14:45

Zmodyfikowana: 12 kwiecień 2016 14:45

Kultura a edukacja. Konferencja inaugurująca trzyletni projekt „Podlaski Pomost Kultury”

Korzystania z kultury trzeba się nauczyć – taki jest wiosek z diagnozy edukacji kulturowej w województwie podlaskim, przeprowadzonej przez Fundację Soclab. Wyniki badań przedstawione zostały dziś, 12 kwietnia na konferencji rozpoczynającej „Podlaski Pomost Kultury”.

Ilustracja do artykułu pomost-03.jpg

Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury realizuje trzyletni projekt pod nazwą Podlaski Pomost Kultury. WOAK pełni w nim rolę regionalnego koordynatora w ramach programu „Bardzo Młoda Kultura”, prowadzonego przez Narodowe Centrum Kultury. Na realizację tego projektu przeznaczono ponad 1 mln 130 tys. zł.

Na konferencję inaugurującą projekt przybyło do WOAK-u około 150 pracowników edukacji i kultury z całego regionu. Samorząd województwa reprezentował wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Jacek Piorunek. „Podlaski Pomost Kultury” oficjalnie rozpoczął dyrektor WOAK-u Cezary Mielko.

Historię, ideę oraz główne założenia projektu, a także wnioski z programu pilotażowego w powiecie poznańskim przedstawiły Małgorzata Gaduła –Zawratyńska kierownik działu Programów Dotacyjnych Narodowego Centrum Kultury i Justyna Smolińska koordynator krajowy projektu.

W lutym br. zostało wyłonionych 16 lokalnych operatorów programu. W województwie podlaskim został nim WOAK, a Podlaskie Kuratorium Oświaty zostało partnerem projektu.

Damian Dworakowski – regionalny koordynator projektu przedstawił cele i szczegółowe działania:

wzmacnianie edukacji kulturowej poprzez eliminowanie barier pomiędzy sferą edukacji a kultury

współpraca instytucji, organizacji i osób

budowanie podstaw dla zintegrowanych działań z zakresu animacji i edukacji kulturowej na poziomie lokalnym i ogólnopolskim

wzmacnianie kompetencji zawodowych osób zajmujących się animacją i edukacją – warsztaty i szkolenia

 

Szczegółowe działania planowane przez WOAK:

1. Diagnoza stanu i potrzeb - celem diagnozy jest stworzenie obrazu stanu oraz specyfiki edukacji kulturowej w regionie.

2. Konferencja  i spotkania tematyczne.
3. Warsztaty i szkolenia.  W odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby zorganizowany zostanie cykl warsztatów i szkoleń dla nauczycieli, instruktorów, animatorów. Bardzo ważne jest tu przekazanie umiejętności stosowania nowoczesnych, atrakcyjnych dla młodych ludzi form edukacji kulturowej. Warsztaty zostaną uzupełnione cyklem seminariów, które prowadzone przez ekspertów, z udziałem animatorów i edukatorów, pozwolą znaleźć nowe, inspirujące rozwiązania w zakresie edukacji kulturowej.

4. Giełda projektów – przewidywany termin – jesień. Na owej giełdzie będzie można pochwalić się projektem, ale i zainspirować.
5. Tworzenie materiałów edukacyjnych, dydaktycznych, programów szkoleniowych, dobrych praktyk.
W ramach programu będą powstawały bardzo różnorodne, nowoczesne pomoce i narzędzia edukacyjne, umożliwiające samodzielną realizację programów edukacyjnych w każdym ośrodku w regionie.

6. Wspieranie instytucji regionalnych. W ramach działalności konsultacyjnej i doradczej przedstawiciele WOAK w Białymstoku prowadzić będą wizyty terenowe w placówkach kulturalnych regionu. Ich celem będzie bezpośrednia dyskusja z kadrami kultury regionu.

7. Regionalna platforma edukacji kulturowej. Platforma będzie stanowić najważniejsze źródło informacji na temat programów edukacyjnych realizowanych na terenie województwa podlaskiego oraz na temat działań projektowych. Ma być ona również miejscem aktywnego współdziałania placówek kulturalnych, oświatowo-edukacyjnych, animatorów, organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych.

8. Konkursy regrantingowe
Założenia: 12 projektów po 10 tys. zł w 2016, 22 projekty po 10 tys. w 2017 i 22 projekty po 10 tys. w 2018 r. 
Pierwszym elementem działania będzie opracowanie założeń konkursów. Pracownicy WOAK w Białymstoku wraz z partnerami opracują szczegóły konkursów, ich zakres, formy realizacji. Zespół kierować się będzie wytycznymi NCK i doświadczeniami pilotażu programu Bardzo Młoda Kultura oraz schematami realizacji działań regrantingowych. Uwzględniona zostanie lokalna specyfika, w tym potrzeby animatorów i dydaktyków wskazane w diagnozie.

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook