Dodana: 15 styczeń 2016 09:23

Zmodyfikowana: 15 styczeń 2016 09:23

Koncert oratoryjny z utworami W.A. Mozarta w OiFP

Pierwszy koncert abonamentowy w tym kwartale już w piątek. Styczeń rozpoczniemy koncertem oratoryjnym z utworami Mozarta: Symfonią g-moll nr 25 i wspaniałą Mszą „Koronacyjną”. Pod batutą Andrzeja Kosendiaka wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpią Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Joanna Krasuska-Motulewicz (mezzosopran), Aleksander Kunach (tenor) i Wojciech Gierlach (bas). Koncert odbędzie się o godz. 19.00 na Dużej Scenie przy ul. Odeskiej 1.

Ilustracja do artykułu koncert_oratoryjny_plakat.jpg

Wieczór rozpocznie się dźwiękami Symfonii g-moll nr 25. Tylko dwie spośród swoich ponad czterdziestu symfonii zapisał Mozart w tej tonacji, trudnej, zarezerwowanej dla tematów i emocji najgłębszych. Napisana przez 17-letniego Mozarta jest dziełem wyjątkowym i dojrzałym. To ten utwór wykorzystał Forman w otwierającej scenie filmu „Amadeusz”.

Msza C-dur, zaliczana do najważniejszych kompozycji Mozarta, swój przydomek zawdzięcza najprawdopodobniej czeskiemu cesarzowi Leopoldowi II, podczas koronacji którego wykonano utwór. Uważa się, że to utwór doskonały do spotęgowania blasku władzy. Poza tym jednak to dzieło o głębokim pięknie, którego kompozycja podkreśla porządek Kosmosu.

Koncert poprowadzi Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki i dyrygent o aktywnej działalności. Dokonał licznych opracowań i transkrypcji starodruków muzycznych z XVII wieku ze zbiorów Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego. Jego koncerty były w przypadku wielu dzieł muzyki dawnej pierwszym współczesnym wykonaniem danego utworu (m.in. „Decollazione di San Giovanni Battista” i „Stabat Mater” A. Bononciniego, „Magnificat” i „Messa pastorale” F.X. Richtera, utwory G.G. Gorczyckiego). Był jednym z pionierów wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce z wykorzystaniem historycznego instrumentarium i z uwzględnieniem dawnych praktyk wykonawczych. W 1985 roku założył Collegio di Musica Sacra i od początku jest dyrektorem artystycznym tego zespołu, z którym koncertował w Europie i w USA. Spośród jego licznych nagrań należy wyróżnić album z dziełami G.G. Gorczyckiego, za który otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną i nominację do nagrody Fryderyk. Za działalność artystyczną otrzymał w 2014 roku stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura.

Pod jego batutą wystąpią znakomici artyści:

Anna Mikołajczyk-Niewiedział – solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, stała współpracownica Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie śpiewa pierwszoplanowe role w operach Mozarta, Czajkowskiego, Verdiego czy Strawińskiego. Dużo miejsca w swojej działalności poświęca muzyce oratorysjno-kantatowej i kameralnej, jest też szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Laureatka Nagrody im. Z. Rayzacherowej „dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej” na 11. Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie w 2001 r.

Joanna Krasuska-Motulewicz – dobrze znana publiczności Opery i Filharmonii Podlaskiej solistka instytucji, finalistka i laureatka licznych konkursów wokalnych o zróżnicowanym repertuarze, współpracująca z zespołami muzyki dawnej „Il Tempo”, „La Tempesta” i Kwartetem Wokalnym „Tempus”, z którymi koncertuje w kraju i za granicą. Od 2013 r. uczestniczka Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Aleksander Kunach – słynny z lirycznego tenoru o czystym, miękkim brzmieniu, finalista i laureat wielu konkursów muzycznych, solista Warszawskiej Opery Kameralnej, regularnie współpracujący z Operą Bałtycką w Gdańsku czy Operą i Filharmonią Podlaską – na deskach ostatniej zadebiutował jako Damazy w „Strasznym dworze” Moniuszki i kreował rolę Tamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.

Wojciech Gierlach – laureat głównych nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych, w tym Nagrody im. J. Kiepury dla „Najlepszego Śpiewaka” w 2012 roku. Stały współpracownik Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował liczne role operowe. Występował na scenach całego świata, śpiewając partie między innymi oper Rossiniego, Pucciniego, Donizettiego, Bizeta, Belliniego, Händla czy Mozarta. Posiada także szeroki repertuar koncertowy i oratoryjno-kantatowy. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej kreował role Zbigniewa w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Markiza w „Traviacie” G. Verdiego oraz partię tytułową w „Pimpinone” G.Ph. Telemanna.

***

Przypominamy także, że wciąż można dokonać zakupu karnetu abonamentowego na kwartał styczeń – marzec! Przed nami występy takich artystów, jak Arek Adamczyk, Zuzanna Sosnowska, François Dumont, Piotr Sałajczyk, Iwona Sobotka i Marcin Bronikowski, a za pulpitem staną Paweł Kotla, Alexander Humala, Mykoła Diadiura, Nicolas Krauze, Ewa Strusińska i Michael Zilm.

Abonament dostępny jest w dwóch wersjach: normalnej (192 zł) i ulgowej (156 zł) w kasach OiFP. Prezentem dla każdego abonamentowicza jest bon z 30-procentowym rabatem na koncert Lory Szafran „Sekrety życia według Leonarda Cohena”/„Nad Ranem”, który odbędzie się 27 lutego przy ul. Podleśnej.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook