Dodana: 15 marzec 2016 13:01

Zmodyfikowana: 15 marzec 2016 13:01

Koncert oratoryjny pod batutą Michaela Zilma

W najbliższy piątek w Sali Koncertowej przy ul. Podleśnej 2 odbędzie się koncert oratoryjny z udziałem Maestro Michaela Zilma oraz solistów Iwony Sobotki i Marcina Bronikowskiego. W programie „Ein deutsches Requiem” op. 45 Johannesa Brahmsa.

Ilustracja do artykułu 18MARCA_KONCERT_ORATORYJNY_plakat.jpg

- W swym pamiętnym, entuzjastycznym artykule „Nowe drogi” pisał Robert Schumann o 20-letnim wtedy Brahmsie: „Gdy zwróci on swą czarodziejską różdżkę tam, gdzie potęga: chór i orkiestra, użyczy mu sił, ujrzymy cudowny, zaklęty świat” – odnotowuje Stanisław Haraschin w „Przewodniku koncertowym”. – Te prorocze słowa urzeczywistniły się w całej rozciągłości w jednym z najznakomitszych dzieł Brahmsa, w jego „Requiem”.

To jedno z tych pożegnań, które wywarły w historii muzyki szczególne piętno. „Requiem niemieckie” Brahmsa to płacz kompozytora po stracie matki, a zarazem popis kompozytorskich umiejętności i hołd złożony wielkim poprzednikom. Tytuł nawiązuje zaś do tekstu Biblii, który w utworze rozbrzmiewa po niemiecku, dzięki czemu nie tylko językiem muzyki mówi się w nim do słuchacza. Momentami mocne i straszne grozą Sądu Ostatecznego, w całości jednak „Requiem” Brahmsa charakteryzuje się pewną łagodnością i dzięki temu wyraz pocieszenia znajduje tu słodki wydźwięk.

Dyrygent Michael Zilm (ur. 1957 r. w Stuttgarcie) pochodzi ze starej karlsbadzkiej muzycznej rodziny. Od 1979 r. studiował dyrygenturę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Stuttgarcie pod kierunkiem prof. Th. Ungara. Naukę kontynuował w Letniej Akademii Mozarteum w Salzburgu pod okiem prof. M. Horvata, a także w Akademii Chigiana w Sienie u prof. F. Ferrary i C.M. Giuliniego. W 1979 r. spotkał H. von Karajana, który otoczył go artystyczną opieką. W 1980 r. w rodzinnym mieście zainicjował festiwal „Tage für Neue Musik” i został również wykładowcą swojej macierzystej uczelni. W 1988 r. otrzymał zaproszenie do prowadzenia kursu orkiestrowego i dyrygenckiego w Pekinie. W latach 1991–1997 był Generalnym Dyrektorem Muzycznym Miasta Rostock, gdzie przez swoją twórczą pracę i oryginalność wykonywanych dzieł zdobył sławę. Prowadził cały cykl G. Mahlera oraz wiele koncertów kompozytorów XX stulecia, takich jak: B. Bartók, A. Berg, L. Janáček, A. Schönberg, P. Hindemith i I. Strawiński. W 1993 r. otrzymał wyróżnienie od Stowarzyszenia Niemieckich Wydawców Muzycznych za „Najlepszy program koncertowy sezonu”. Laureat licznych konkursów, współpracował z szeregiem znaczących instytucji oraz zespołów. Od 1990 r. łączy go intensywna współpraca z Orquesta Gulbenkian w Lizbonie, gdzie w latach 1994–2002 był pierwszym gościnnym dyrygentem. Prowadził wiele prapremierowych wykonań, w tym pełen cykl A. Brucknera w Portugalii. W latach 2002–2009 był stałym gościnnym dyrygentem w Filharmonii Krakowskiej im. K. Szymanowskiego. Od 2006 r. ściśle współpracuje z Orquesta Metropolitana w Lizbonie. Od lat zasiada w ławach jurorskich wielu międzynarodowych konkursów dyrygenckich.

Koncert oratoryjny

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Michael Zilm – dyrygent
Iwona Sobotka – sopran
Marcin Bronikowski – baryton
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

PROGRAM:

J. Brahms – Ein deutsches Requiem na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 45



Piątek 18 marca 2016 | godz. 19.00

Sala Koncertowa ul. Podleśna 2

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook