Dodana: 18 listopad 2014 09:12

Zmodyfikowana: 18 listopad 2014 09:12

"Edukacja kulturą-dobre praktyki"

„Edukacja kulturą-dobre praktyki”- pod takim hasłem, 17 listopada w Wojewódzkim Ośrodku Animacji Kultury w Białymstoku odbyło się spotkanie nauczycieli, działaczy organizacji pozarządowych i pracowników instytucji kultury.

Spotkanie było okazją do zaprezentowania książki pt.: „PATRZ-CZŁOWIEK” będącej podsumowaniem projektu „PATRZ-CZŁOWIEK! W stronę edukacji międzykulturowej” realizowanego przez Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego we współpracy z edukatorami, artystami, ośrodkami kultury województwa podlaskiego.

Sam projekt powstał jako potrzeba reakcji na bierne postawy lokalnych społeczności wobec problemów społecznych, takich jak nietolerancja, ksenofobia, dyskryminacja ze względu na narodowość, przekonania religijne, niepełnosprawność.

Projekt prowadzony był w 5 miastach województwa podlaskiego; Ciechanowcu, Knyszynie, Kolnie, Orli i Białymstoku. Realizowane w jego ramach działania miały charakter edukacyjny i twórczy, uczyły współpracy i solidarności. Książka „Patrz –Człowiek!” zawiera opisy działań, refleksje osób zaangażowanych w projekt, uczestników i edukatorów, dzieci, młodzież i dorosłych. Jak zapewnia Edyta Jurkiewicz z Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMWP, inicjatywa będzie kontynuowana. Organizatorom zależy także na włączeniu do niej innych miejscowości. 

Uczestnicy spotkania „Edukacja kulturą- dobre praktyki” mieli okazję zapoznać się z różnymi pomysłami na działania twórcze z dziećmi i młodzieżą.
”Rób to, co możesz, tam, gdzie jesteś, z tym, co masz…” – takim motto w pracy edukacyjnej kieruje się Cecylia Leonik, polonistka w SP21, edukatorka w Gminnej Pracowni Edukacji Kultury w Sowlanach. Swoje działania określiła jako Twórcze Spięcie. Krótkie projekty pozwalają na obserwowanie efektów pracy natychmiast. Starsi bywalcy Gminnej Pracowni Edukacji Kultury w Sowlanach – gimnazjaliści i licealiści wykorzystują swoją wiedzę robiąc np. pokazy doświadczeń chemicznych dla młodszych kolegów. Przekazują umiejętności, jak choćby organizowanie lekcji języka migowego. Nie brakuje działań plastycznych, dyskusji i gawędzenia „przy herbatce”.

Do najmłodszych odbiorców kultury, maluchów, które nie ukończyły jeszcze 4 lat skierowany jest projekt „Sztuka dla maciupkich”. Opowiedziała o nim Martyna Dworakowska – artystka i scenografka. Dzieci i rodzice są wprowadzani na plac zabaw, gdzie światło, woda, piasek i barwne przedmioty stanowią narzędzia twórcze. Kolorowe refleksy na ścianach i cienie tworzą bajeczną atmosferę. Dzieci pod okiem opiekunów mogą „tworzyć” po swojemu, dotykając przedmiotów, przestawiając je, chlapiąc w wodzie.

Projekt „Filmoteka Szkolna – same korzyści” jest realizowany w Liceum Plastycznym w Supraślu. Opowiedziała o nim Katarzyna Zabłocka.

Z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych trafił pakiet 55 polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji. Od ubiegłego roku wszystkie szkoły, które zarejestrują się na stronach Filmoteki Szkolnej mają dostęp do 120 filmów on-line. Filmy wraz z opracowaniem stanowią gotowe narzędzie dydaktyczne do wykorzystania na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. W ramach projektu organizowane są spotkania z artystami, twórcami filmowymi. Uczniowie mają możliwość prezentowania swoich prac, uczestniczą w dyskusjach tematycznych.

Koronkowy mural na budynku Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, pole papierowych kwiatów przed Galerią Biała - to tylko niektóre z efektów projektu „Folk on the Street”. Pomysłodawcami tej inicjatywy są młode osoby z Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury, których celem jest inspirowanie artystów sztuką ludową Podlasia. W ramach „Folk on the Street” powstał słynny już mural „Legenda o wielkoludach”, nazywany często „dziewczynką z konewką”. Obraz autorstwa Natalii Rak z łódzkiej ASP został wpisany do rejestru 116 najlepszych murali na świecie.

Podczas spotkania zostały także przedstawione programy edukacji kulturalnej dla Miasta Warszawy, projekty badawcze i edukacyjne prowadzone przez Małopolski Instytut Kultury oraz prezentacja Mariusza Sokołowskiego „Polsko-Ukraińska Akademia Dialogu”.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook