„Druga droga” w Galerii Krynki
Fundacja Villa Sokrates zaprasza na wystawę malarstwa „Druga droga” Aleksandry Czerniawskiej.
Kurator wystawy: prof. Leon Tarasewicz
Otwarcie wystawy - 11 października 2014 / sobota / godz. 19:00
Wystawa czynna do 30 listopada 2014
Galeria Krynki, ul. Józefa Piłsudskiego 6, 16-120 Krynki
Istnieją przynajmniej dwie drogi do przeszłości. W moim wypadku jedna prowadziła pod górkę wąską ulicą wśród jednorodzinnych domów pewnej dzielnicy Białegostoku. Na końcu tej drogi była typowa szkoła, tysiąclatka pod bardzo patriotycznym patronatem. W tej szkole, i w następnej też, uczyliśmy się wszyscy tej samej historii, z tej samej książki. Przypuszczam, że moi rówieśnicy w Rzeszowie, Wałbrzychu i Jeleniej Górze uczyli się dokładnie tego samego z dokładnie takiej samej książki (rynek wydawniczy nie był wtedy jeszcze tak bardzo rozwinięty jak teraz). W ten sposób nauczyłam się dat, przyczyn i skutków różnych wydarzeń. Poznałam statystki i mapy.
Druga droga prowadziła za miasto, przez wieś, do lasu, na mały leśny cmentarzyk. Spędzałam tam wolny czas z rodziną. Dziadek opowiadał mi gdzie stały domy, które już nie stoją (zostały tylko drzewa owocowe wokół). Mówił, w którym domu mieszkał ten, który już nie mieszka, w którym grobie leży ten, który żył, ale już nie żyje, a w którym ten, który zabił, ale już więcej nie zabije. Daty widniały na grobach, ale nie było przyczyn i skutków. Nie było statystyk. Jedyne mapy, które istniały, to mapy leśnych ścieżek.
Zaczęłam opowiadać w moich obrazach historie mojego dziadka z kilku powodów.
Były mi bliskie, tak jak bliskie jest wszystko, co rodzinne. Były związane z sensualnym doświadczeniem przyrody, które napełniało mnie pięknem. Były zbiorem jednostkowych losów, poza logiką narodowej, państwowej historii. Nie wszyscy Rosjanie i Niemcy byli źli i nie wszyscy Polacy byli dobrzy. We wsi żyli Białorusini, pojawiali się Żydzi i Ukraińcy. Chociaż to nie jest dobrze powiedziane. Powinno być: żył Stefan, Michał, Mikołaj, Maria, Włodek, Wiera, pojawiali się Lońka, Rachela. Losy mojej rodziny, która jest prawosławna, trochę białoruska, a trochę tutejsza nie mieściły się w podręczniku i nadal się nie mieszczą. Dlatego musiałam je opowiedzieć.
Na wystawie będą pokazane wybrane obrazy z cyklu "Hutarka".
Aleksandra Czerniawska
(ur. 1984, PL) pochodzi z Białegostoku. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, sztuką w przestrzeni publicznej. Jest autorką cyklu malarskiego "Hutarka" poświęconemu mniejszości białoruskiej w Polsce oraz cyklu multimedialnego poświęconego Dżidze Wiertowowi. Zajmuje się pracą dydaktyczną. Prowadziła warsztaty dla osób 50+ w Galerii Arsenał w Białymstoku.
Wystawy indywidualne
- 2013 - Appreciation of love, Centre of Contemporary Art, Tbilisi, Gruzja
- 2012 - Dżiga Wiertow - Muzeum Tymczasowe, Muzeum Kinematografii w Odessie, Ukraina
- 2011 - Hutarka, Galeria Arsenał w Białymstoku, Polska
- 2010 - Bye, bye love, Galeria Promocyjna, Warszaw, Polska
- 2010 - Dżiga Wiertow - Muzeum Tymczasowe, Galeria Slendzińskich, Białystok, Polska
- 2009 - Syszczyk, WizyTUjąca GALERIA, Warszawa, Polska
- 2008 - We wsi. Galeria Sanocka, Sanok, Polska
Wybrane wystawy grupowe
2012
- Front Wschodni, Atlas Sztuki, Lódź, Polska
- Teraz już wiem kto to jest, BWA Studio, Wrocław, Polska
- Bezsenność, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Białoruś
- Happiness is a warm gun, Rizzordi Foundation, St. Petersburg, Rosja
- Obecność malarstwa, Galeria Spokojna, Warszawa, Polska
- Zapach kobiety, Galeria Slendzińskich, Białystok, Polska
2011
- Cinematograf, Muzeum Marca Chagalla, Witebsk, Białoruś
- Polska! In dunklen wäldern, Hangart 7, Salzburg, Austria
- Aleksandra Czerniawska / Anna Panek, pracownia w fabryce Perun, Warszawa, Polska
- Dom pusty, wystawa z Anną Panek w prywatnej przestrzeni rezydencyjnej, Miećmierz koło Kazimierza, Polska
2010
- Hommage dla Kantor, Fundacja PSW, Warszawa, Polska
- Projekt Próżna 2010, Warszawa, Polska
- VII Międzynarodowy Festival Sztuki Eksperymentalnej, Maneż, St. Petesburg, Rosja
- W pierwszej osobie liczby pojedynczej, Pałac Wystaw Kłajpedzkiego Centrum Komunikacji Kultury, Kłaipeda, Litwa
- Sto miliardów za upadek sztuki, WizyTUjaca GALERIA, Warszawa, Polska
- Przewrót, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, Białystok, Polska
2009
- Malarstwo. Bez ram. 9. Konkurs im. Eugeniusza Gepperta, BWA Awangarda, Wrocław, Polska
2008
- Samsung ArtMaster, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Polska
- Dyplomy 2008, Wytwórnia Wódek Koneser, Warszawa, Polska
Wystawę zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Fundacja Villa Sokrates