Dodana: 21 styczeń 2015 14:02

Zmodyfikowana: 21 styczeń 2015 14:02

Scena PracOFFnia u Węgierki

PracOFFnia to najnowszy projekt Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Ma przyciągać młodych, interesujących twórców, a białostoczanom umożliwić nowe, świeże spojrzenie na najnowsze trende w świecie sztuki, literatury, teatru wreszcie.

- Nie zależy mi na kulturze „festiwalowej” polegającej na myśleniu impresaryjnym, ani też na kulturze „pod granty” – nie temu służy ta inicjatywa. Zależy nam na budowaniu pewnej przestrzeni kulturowej, artystycznej, projektach, które powstają dzięki współpracy teatru z grupami artystycznymi – opowiada o swojej wizji dyrektorka białostockiego teatru.

Pierwsze efekty tej inicjatyw zobaczyć będzie można już 30 stycznia. W ramach nowej sceny zaprezentowana zostanie „Moral insanity. Tragedia ludzi głupich”  na podstawie „Ich czworo. Tragedia ludzi głupich” Gabrieli Zapolskiej w wykonaniu Teatru PAPAHEMA. Bilety na premierowy spektakl (wejściówki rozdawano za darmo) rozeszły się w jeden dzień, ale jak zapewnia Agnieszka Korytkowska-Mazur planowane są już kolejne, pierwszy z nich najprawdopodobniej już 17 lutego.
Spektakl został przygotowany dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku. Z kolei Mateusz Trzmiel, jeden z artystów Teatru PAPAHEMA, na realizację projektu otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Białegostoku dla młodych twórców. Poza nim w spektaklu zobaczyć będzie można także: Helenę Radzikowską, Małgorzatę  Patryn, Paulinę Moś, Pawła Rutkowskiego.

Teatr PAPAHEMA został założony przez studentów V roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej. Młodzi artyści już w ubiegłym roku postanowili związać swoją przyszłość z teatrem offowym. Spektakl Zapolskiej wybrali nieprzypadkowo.

- Choć od premiery tej sztuki minęło już 107 lat to tekst ten jest zaskakujący świeży i aktualny. Wprowadziliśmy jedynie niewielkie zmiany składniowe, żeby język był bardziej współczesny – mówią o swoim projekcie artyści. – Gabriela Zapolska, sama aktorka, miała niezwykłe wyczucie dialogu i sytuacji.

Kolejną propozycją w ramach PracOFFni jaka czeka nas jeszcze w tym rok są: „Białostoczanki” autorstwa Joanny Grochulskiej i Magdy Kupryjanowicz. Głównym celem tego projektu jest przygotowanie spektaklu teatralnego, opartego na materiałach dokumentalnych, który przedstawiać ma 50 lat historii Białegostoku (lata 1939-1989)
z perspektywy pięciu zamieszkujących go w tym okresie kobiet. Pisanie scenariusza spektaklu zostanie poprzedzone zbieraniem dokumentów - cyklem wywiadów z mieszkankami Białegostoku, a także w oparciu o wspomnienia białostoczan z lat 1939-1989 zebrane w trakcie konkursu literackiego. Na podstawie zgromadzonych materiałów dokumentalnych autorki projektu wyselekcjonują pięć kobiet, których historie życia staną się podstawą sfabularyzowanego scenariusza spektaklu. Założeniem autorek jest dopuszczanie do głosu osób wykluczonych z oficjalnego dyskursu historycznego - kobiet, w tym również przedstawicielek mniejszości narodowych. Zgodnie z założeniami spektaklu co najmniej dwie bohaterki będą przedstawicielkami mniejszości narodowych. Celem takiego działania ma być zobrazowanie realiów relacji między różnymi nacjami w mieście, którego obecną wizytówką i powodem do dumy jest tradycyjna wielokulturowość.

Także bardzo kobiecy w wyrazie jest projekt grupy TERAZ POLIŻ: „KOBIECE PISANIE, KOBIECE PRAKTYKI W TEATRZE - DZIWY POLSKIE”, kolejna propozycja w ramach Sceny PracOFFnia.  Inspiracją dla tego przedsięwzięcia jest Feministyczny Projekt Badawczy HyPaTia ­ praca naukowo­wydawnicza zespołu teatrolożek, historyczek i kulturoznawczyń (związanych m.in. z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutem Teatralnym w Warszawie). Podjęły się̨ one wydania antologii polskiego dramatu kobiecego z lat 1899­1950.

Większość́ tekstów z zawierającej ponad 200 tytułów listy, to dramaty nieznane lub zapomniane. We współpracy z HyPaTią TERAZ POLIŻ chce podjąć́ się̨ pracy badawczej, a tym samym zderzyć́ analizę̨ praktyczną (z reżyserskiej i aktorskiej perspektywy) z analizą krytyczno­teoretyczną członkiń́ HyPaTii. Członkinie TERAZ POLIŻ dokonają własnego wyboru tekstów przeznaczonych do publicznej prezentacji. Otwarte czytania dramatów oraz powiązane z nimi panele dyskusyjne będą odbywać się w białostockim Teatrze oraz w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Wszystkie czytania wyreżyseruje Ula Kijak. W Białymstoku wydarzeniem otwierającym będzie maraton czytań́ dla dzieci. Oprócz aktorskiego czytania dramatów, maraton zostanie wzbogacony o działania interaktywne ­ gry i zabawy dla młodych widzów, wspólne czytania z rodzicami. Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu “Teatr 2015 ­ Promesa: 250­lecie teatru publicznego w Polsce”.

W Nowym Roku Teatr planuje także działania dedykowane dojrzałej publiczności. W ramach Teatru Seniora wiosną odbędzie się premiera spektaklu ”Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej. Koordynatorami projektu są Michał Pabian oraz Elżbieta Lisowska. Specjalnie dla tych widzów odbędą się specjalne warsztaty „60+” oraz „Techniki wyobraźni”.
Ponadto z myślą o dojrzałych widzach teatr przygotował specjalne propozycje impresaryjne. 8 marca 2015 r. o godz. 17:00 Teatr zaprasza na recital Ireny Santor - niekwestionowanej Pierwszej Damy Polskiej Piosenki. Bilety na koncert w cenie 80 zł dostępne są w Kasie Teatru  Emerytom przysługuje bilet ulgowy, który kosztuje 60 zł. W kwietniu Teatr zaprasza na spektakl „Kocham Pana, Panie Sułku” w reżyserii Jana Janczarskiego. Na dużej scenie wystąpią Marta Lipińska, Krzysztof Kowalewski oraz Adam Ferency. Przedstawienie odbędzie się 20 kwietnia o godz. 19.00. Bilety w cenie 70 zł (ulgowy) oraz 50 zł (bilet dla emerytów).

W ramach Sceny Inicjatyw Artystycznych widzowie będą mogli obejrzeć „Emocjałki. O uczuciach i emocjach i radzeniu sobie z nimi”. To autorski projekt Justyny Godlewskiej-Kruczkowskiej, skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Aktorka otrzymała na jego realizację stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Białegostoku dla twórców profesjonalnych. Pomysł jego realizacji zrodził się z sympatii do literatury Grzegorza Kasdepke oraz chęci poszerzenia oferty kulturalnej Białegostoku dla najmłodszych. Projekt zakłada stworzenie atrakcyjnego przedstawienia opartego na czynnym współudziale dzieci. Scenariusz powstanie na bazie „Wielkiej Księgi Uczuć” Grzegorza Kasdepke. Twórcy „Emocjałek” wraz ze swoją małą widownią postarają się znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące pytania: czy mam prawo odczuwać złość i wstręt? Smutek i żal? Jak radzić sobie ze wstydem, strachem, lękiem? Jak otwarcie mówić o swoich uczuciach i jak okazywać emocje, aby nie ranić innych? Premiera przedstawienia planowana jest na jesień 2015 roku.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook